onsdag 30 november 2011

Sköterskan friad

UPPDATERAT
Den manlige sjuksköterska på SOS-alarm, som inte skickade en ambulans till Emil Linnell friades i dag för vållande till annans död. Detta beroende av att man inte visste om Emil skulle ha överlevt även om en ambulans hade skickats, eftersom han var så svårt sjuk.

Det är ett underligt utslag av rätten tycker jag. Och det visar väl att det inte finns ordentliga regler kring detta. Emils otur var att han var ung och ringde vid fel tid på dygnet. Sent eller tidigt om man så vill en lördagnatt.

Det gäller att vara övertygande när man ska anlita sjukvården och det gäller att veta vad man lider av. När jag bröt armen så fick jag ambulans, fast med prio 2. Ifall det hade inträffat något den dagen, en trafikolycka eller annat, skulle jag ha fått vänta.

Men jag hade tur i oturen. Det var en vardag mitt på dagen. Jag begrep själv att armen var av, för jag ramlade rakt på den. Från en stege.

I Emils fall borde han ha sett om sitt hus tidigare. Så fungerar samhället. Jag har skrivit om det tidigare här. Men fortfarande är det så att vårdcentralen borde ha upptäckt vad för slags sjukdom han hade: körtelfeber.

Det är farligt att träna och att festa då. Man måste ta det lugnt. Tennisstjärnan Robin Söderling har också denna sjukdom nu och han har varit borta sedan i juli i år från tennisen.

Sensmoral: Ta dig till sjukhus på det sätt som går om du blir sjuk. Lita inte till att ambulans ska finnas. Och se om din hälsa och lita inte på att läkarna alltid vet allt om sjukdom. De kan också göra fel.

11.4.2013
Hovrätten friade också den manlige sjuksköterskan.
18.9.2013
Han får också behålla sin legitimation och ska genomgå en prövotid på tre år. Han har varit oskicklig i sitt arbete, men inte grovt. 

17 kommentarer:

  1. Håller med! Tycker det är SKANDAL! Pinsamt.. Blev domaren mutad undrar jag?? skärpning SOS personal, det är idiotiskt att bara anta att någon är "ok" utan ambulanshjälp i synnerhet inte när personen har grava smärtor och knappt kan syresätta sig utan assistans!!!

    SvaraRadera
  2. Men varför ringer man ambulans för en bruten arm? Det finns ju taxi. När jag bröt fotleden förra hösten så tog jag taxi, trots att jag inte kunde stödja på benet och att bägge benen i fotleden var helt av. Taxin kom på 10 minuter trots att det var sent en lördagskväll och eventuella hjärtattacker eller trafikolycks-offer kunde använda den ambulans som jag inte ockuperade.

    SvaraRadera
  3. Är ni helt bakom flötet? Läs tingsrättens motivering, den är helt korrekt. Man poängterar att SOS-sköterskan gjort fel, begått tjänstefel, bejakar lex maria och konstaterar att personen blivit avskedad. Men att inget brott kan påvisas. Tjänstemannaansvar är avskaffat sedan länge i Sverige, och det finns inget bevis för att det var sköterskan som vållat Emils död då en sprucken mjälte knappast är något man med all sannolikhet överlever även om ambulansen kommer i tid.

    Anonym 14:07: Att vara idiot är inte brottsligt. Vilket ju var tur för sköterskan i detta fallet.

    SvaraRadera
  4. Pissenisse: Du är sjukvårdens hjälte... min bror skjutsades av en granne när han ramlade ned från en stege och bröt armen... själv så hade jag ingen som kunde skjutsa mig och jag var redan sjukskriven och kände stort behov av ambulans, men som sagt det är inte något vi kan räkna med... utan vi måste vara beredda att klara oss själva, även om vi är döende... jo min arm var också helt av... om vi nu ska tävla i elände... ;)

    SvaraRadera
  5. Max: Det allmänna rättsmedvetandet hos folket i Sverige tycker att det borde finnas något straff för detta. Inte så märkligt eftersom denne 52-åring helt uppenbart var utan empati och inte tog Emil på allvar. Någon borde straffas mer än att bli av med jobbet.

    SvaraRadera
  6. Men eftersom hovrätten alltid brukar döma tvärt emot tingsrätten, hoppas jag de överklagar.

    SvaraRadera
  7. Max: Vi vet ju hur alla hur bra svenskt rättsväsende är.

    I en tidigare dom fick vi lära oss att våldtäkt inte är våldtäkt om offret är förlamad och inte kan försvara sig tillräckligt mycket.

    Ingen kan heller dömas för att en person dött ifall flera personer misshandlar någon till döds eftersom det inte går att bevisa vem som orsakade det dödliga våldet.

    SvaraRadera
  8. Emil Linnell fick dö under svåra plågor, och med säkerhet stor ångest, pga sjuksköterskans brist på empati.
    Även om Emil skulle ha avlidit trots att ambulans skickats, så hade han känt att han inte var lämnad ensam åt sitt öde med ångest och plågor. Sedan må sjuksköterskan bli friad enl. juridikens alla konster - moraliskt sett är han skyldig till att Emil fick dö ensam utan att någon brydde sig om hans rop om hjälp!

    Det önskar jag att den empatilöse sjuksköterskan ska ha i minnet under resten av sitt liv!

    Annareh

    SvaraRadera
  9. Annareh: Dock var det så lyckligt att Emil faktiskt trodde att ambulans var på väg... dörren till lägenheten var öppen...och vi dör aldrig ensamma...

    http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2011/11/emils-sjukskoterska-infor-ratta.html

    SvaraRadera
  10. @ Ann Helena Rudberg

    Nej, han "trodde" inte att ambulans var på väg!
    Han hade ställt upp dörren för att han "förväntade sig" att ambulans skulle komma!

    Att förvänta sig något är inte detsamma som att man är förvissad om att förväntningarna ska uppfyllas.
    Emil var desperat och ställde upp dörren för att ha gjort allt han kunde för att rädda sitt eget liv.

    Han fick hela tiden samma svar från sjuksköterskan, dvs att ingen ambulans skulle skickas till Emil.
    Det sista Emil fick uppleva innan han försvann från detta livet, var att hans böner om hjälp inte blev hörda - han fick dö med den vissheten!

    Annareh

    SvaraRadera
  11. Annareh: Okej jag tror på att du kunde läsa Emils sista tankar... du var tydligen där, varför gjorde du inte något... (retorisk fråga) men hata inte så mycket! Det är inte bra för dig. Det är mycket bättre att sprida ljus och glädje... även till dina fiender.

    SvaraRadera
  12. @ Ann Helena Rudberg

    Nej, jag kunde inte läsa Emils tankar, men jag använder logik samt erfarenhet av människor som upplevt svåra krissituationer. Och jag hatar ingen som inte har gjort mig personligen något ont - det offrar jag inte min sinnesfrid på.
    Men jag anser att den som är så okänslig att man lämnar en annan människa åt sitt öde - oavsett den människan är dödssjuk eller upplever sig svårt sjuk - den människan borde ha sitt handlande kvar i minnet resten av sitt liv, i synnerhet för att inte göra fler människor illa.

    Du är en förlåtande person. För min egen del har jag inte några förlåtande känslor för den aktuella sjuksköterskan, i synnerhet om jag tänker mig in i att det varit min egen son som blivit offer i denna händelse.

    Mitt varma deltagande till Emils familj.

    Annareh

    SvaraRadera
  13. Annareh: Förlåtelse är något man ger till sig själv i första hand, för hat och andra nedbrytande känslor finns ju inuti en själv... i första hand. Men det är en evig kamp... visst är det så.

    SvaraRadera
  14. Äsch då vilka mesar ni/dom är... Ambulans?

    När jag bröt mitt högra knä tvärs av för ett antal år sedan så tog jag bilen (35Km) till sjukhuset.
    Då hade jag först plockat av mig byxor (Ulg), stövlar, kläder och duschat eftersom jag var så smutsig som man inte kan komma till ett sjukhus.
    Bilen var automatväxlad kan tilläggas, och det var bra.

    Akutpersonalen var aningen häpna när jag kom hoppandes in på det friska benet.
    Konklusion.
    Ambulanser kan vi spara till de som behöver den.

    SvaraRadera
  15. Pelleplutt: Herregud du är verkligen guld värd för sjukvården... vi kan snart lägga ned den helt... det är bara att ta ett par plankor och linda om med tyg vetja.... själv på hemmaplan. Varför har vi alls några sjukhus?

    Och din mamma frågade dig säkert hela tiden om du hade rena underkläder, för vilken skam det skulle vara ifall du råkade ut för en olycka och kom dit med rost i kalsongerna. För man kan ju inte visa upp sig för tanterna och farbröderna på sjukhuset iförd smutsiga kläder... nä vilket skam, man kan ju dö av den... ;)

    Finns det några fler skrönor där ute?

    SvaraRadera
  16. SOS-sjuksköterskan hängdes ut med namn och adress på åklagarmyndighetens sida och det uppmärksammades inte förrän Ekot ringde och påtalade det...

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4832970

    Misstag eller med vilje?

    SvaraRadera
  17. På förekommen anledning: Kommentarer som är riktade mot blogginnehavaren publiceras inte.

    SvaraRadera