söndag 13 november 2011

Emils sjuksköterska inför rätta

Vad är empati? Jo det är när någon kan känna in sig och inse vad den andra människan känner. Även per telefon. Begreppet empati är nära förbundet med medkänsla, sympati och inlevelse, men förutsätter förutom ett rent känslomässigt inkännande också ett rationellt värderande.

Det var allt det som saknades den där natten när Emil Linnell försökte få en ambulans tillskickad till sig i januari i år. Han hade otur och råkade på en manlig äldre sjuksköterska, som uppenbarligen inte hade dessa begrepp inbyggda.

Det var lördagnatt och sent och Emil fick aldrig någon ambulans, utan dog på hallgolvet innanför en öppen dörr. Han trodde uppenbarligen att hjälpen var på väg. Hans mjälte hade spruckit och han förblödde därför att han hade körtelfeber, vilket han inte visste om. Han blev 23 år.

Den 52-årige sjuksköterskan ställs nu inför rätta i morgon måndag åtalad för vållande till annans död. Han har inte följt de rutiner, som SOS Alarm hade. Emils familj tänker följa rättegången.

SOS Alarm ska nu se över hur de kan bedöma empati vid nyrekrytering. Jill Söderberg fick inte heller en ambulans i januari i år. Den sjuksköterskan var mycket empatisk, men handlade inte efter ett rationellt förnuft. Dock följde hon SOS Alarms rutiner. Jill Söderberg blev 22 år.

Hon dog den tredje dagen hon försökte få ambulans. Hon dog på natten, för hon fick inte någon ambulans, därför att hon fortfarande var "verbal". Här har jag skrivit om henne.

4 kommentarer:

  1. Det pratas mycket om att det är Alliansregerigens fel som har infört empatilöshet i samhället och speciellt för de sjuka.

    Jag skulle säga att det finns empatilösa människor som den 52 årige sjukkötaren i alla samhällen. De är totalt känslokalla inför andras problem. Enda sättet är att som SOS alarm nu försöker hitta ett sätt för att inte anställa sånna känslostörda individer, åtminståne vid landets vårdinrättningar.

    Jag har själv haft oturen att på akuten en iskall vinternatt träffa på 2 sjukköterskor och en läkare på Södersjukhuset som totalt struntade i mina hemska värk (jag kom ditt i ambulans) och jag fick GÅ därifrån lutandes av värk. De behandlade mig som om jag var en narkoman ute efter narkotika.

    Jag hoppas innerligt att dessa individer själva råkar ut för samma elände som de orsakar för andra.

    SvaraRadera
  2. Anonym 15:44: Jodå universums rättvisa jobbar och den verkar... fast man vet inte om det är i detta livet eller nästa... ;) Men jag har sett det många gånger, att det jämnar ut sig i det långa loppet. Man behöver inte ens göra något själv. Ödet eller makterna eller vad man nu vill kalla det jobbar ständigt. I fysiken kallas detta Newtons tredje lag.

    SvaraRadera
  3. Tror tyvärr att ännu fler kommer dö till följd av ingen ambulans eller lång väntetid på ambulans... Grundproblemet är väl att det faktiskt inte finns tillräckligt med ambulanser och ambulanspersonal. Många ringer efter ambulans som om det vore nån slags taxi vilket i längden även påverkar sjuksköterskorna och operatörerna på SOS-alarm- de kan ju omöjligen bevilja alla som ringer en ambulans- det finns helst enkelt inte så många ambulanser. Hur många ambulanser finns det t.ex på Nacka/Värmdö med ett tiotusentals möjliga patienter? 2 (två!) styck.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Jo det gäller att bli sjuk när ambulanserna inte är upptagna och dom jobbar... själv fick jag en när jag bröt armen för några år sedan... fick dock förklara vad det gällde och sedan fick jag prio 2, vilket betydde att dom inte hade blåljus och att dom skulle ha tagit någon före mig om det hade blivit så... och de hittade hem till mig också, fast vi bor på en väg, som inte finns på kommunens karta. Livet består ibland av tur i oturen. Fick utmärkt vård på väg in till St Göran. Och armen är lika bra nu som förut.

    SvaraRadera