torsdag 10 november 2011

Simon Wallmark fick skadestånd

Det tycker jag är glädjande, för när han sökte sommarjobbet som brandman, så var han kvalificerad, men han fick kalla handen för att han hade fel etnisk bakgrund och hade fel kön.

Nu har han fått 100 000 i skadestånd för att han är en vit och svensk diskriminerad man. Så bra! Likaprincipen skulle ha gällt, men det gjorde den inte i det här fallet, utan han fick inte vikariatet för att han var född till vit svensk man.

Han hade rätt utbildning och hade praktiserat på brandstationen och enligt hans handledare så skulle jobbet inte vara något problem, men han blev diskriminerad och av de som till sist anställdes så hade tio av dem ingen utbildning för jobbet.

Det är Centrum för rättvisa som har drivit hans fall och utfallet visar att det är förbjudet att diskriminera pga av kön och etnicitet och att det inte finns några undantag.

11 kommentarer:

  1. Kan det finna fler liknande fall? Jag har sett det påstås på en diskussionssajt att det är 70 procent män som söker till Polishögskolan men att könsfördelningen bland de intagna är 50/50. Jag vet inte om detta är sant men det skulle inte förvåna mig. I ärlighetens namn finns det nog än idag en del jobb där kvinnor har svårare att komma in än män men om någon diskriminerar kvinnor på ett ställe uppvägs inte det av att män diskrimineras på ett annat ställe. Två fel jämnar inte ut varandra, det blir bara dubbelt fel. Samma sak gäller naturligtvis även diskriminering på etniska grunder.//Bonnläppen.

    SvaraRadera
  2. Bonnläppen: Här är kraven till att bli polis:

    http://www.polisprogrammet.se/Polisprogrammet_antagningskrav__d2913.html

    Det har varit 50 procent, men i år ligger det på 38 ungefär.

    http://www.polisen.se/Stockholms_lan/sv/Bli-polis/Bli-polis/Statistik/

    Det viktigaste är inte att vara stor och stark utan att ha engagemang och medkänsla, plus vara lugn. Personliga egenskaper, plus fysiska krav och att vara minst 20 år. Detta enligt deras sajt:

    http://www.polisen.se/Stockholms_lan/sv/Bli-polis/Bli-polis/Ansokan--krav/Formella-krav/

    SvaraRadera
  3. OBS! Jag uttalar mig inte om just detta fall, jag har inte alla fakta, inte heller tid att läsa in mig.
    Dock,polisen behöver inte några stridspittar, några som ska ut och banka på buset. Som blogginnehavaren här påpekar, det krävs ÄVEN engagemang, medkänsla, snabbtänkthet, lugn och en inre trygghet.

    SvaraRadera
  4. Ann Helena: Enligt en promemoria som Rikspolisstyrelsen sammanställde i oktober förra året förekom kvotering 2009-2010 så att kvinnor fick 50 % av platserna trots att två tredjedelar av de sökande var män (Källa: Centrum för Rättvisa). Det strikta kvotsystemet uppges vara avskaffat men enligt Clarence Crafoord på Centrum för Rättvisa tyder mycket på att olaglig diskriminering vid antagningen fortfarande återkommer.

    Annika: Jag håller med om att poliser behöver engagemang, medkänsla,snabbtänkthet lugn och inre trygghet men vem säger att män har mindre av detta än kvinnor? Och vem säger att män av naturen är stridspittar som bara vill banka? //Bonnläppen

    SvaraRadera
  5. Bonnläppen: ja jag gav dig siffrorna där uppe och också länken till fler sådana: http://www.polisen.se/Stockholms_lan/sv/Bli-polis/Bli-polis/Statistik/

    Har du pratat med Clarence Crafoord?

    SvaraRadera
  6. Ann Helena: Ja, jag såg Dina siffror och länkarna till polisen, det var det som fick mig att leta vidare och komma fram till Centrum för Rättvisa. Jag har inte själv pratat med Crafoord utan jag har hämtat mina uppgifter från hemsidan för Centrum för Rättvisa

    http://centrumforrattvisa.se/fall/Polish%C3%B6gskolan_anm%C3%A4ls_till_DO

    Bonnläppen

    SvaraRadera
  7. Bonnläppen: Okej jag förstår han skrev en artikel om detta i Expressen då i maj i år... ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  8. @Bonnläppen: naturligtvis är inte medkänsla, engagemang och snabbtänkthet könsbundet, det vore ju för hemskt om det var så.

    Men en som vill söka till Polishögskolan har fantasier om yrket som inte stämmer särskilt väl med verkligheten, t ex att det handlar om att banka bus.

    Har en person i min bekantskapskrets som arbetat på just Polishögskolan och som vidarebefordrat en del av sina intryck av de sökande. Naturligtvis efter anonymisering.

    SvaraRadera
  9. "en och annan som vill ..." ska det stå, tappade bort ett par ord, sorry

    SvaraRadera
  10. Annika: Ja, det är nog så att en och annan som söker sig till Polishögskolan samt även vissa som blir antagna har fantasier och läggning som passar mindre bra ihop med yrket. En kollega till mig har en syster som blev polis. Hon berättade med en salig min om en av sina första insatser när hon fick vara med och gripa en man som senare visade sig vara någon annan än den som polisen var ute efter. Hon riktigt tindrade när hon i efterhand berättade om rädslan i den gripnes ögon och känslan av makt hon själv hade i det ögonblicket. Såvitt jag vet är hon polis än idag. Det finns säkerligen än idag personer med olämplig läggning som söker till Polishögskolan men jag betvivlar att det finns en automatisk koppling till den sökandes kön. //Bonnläppen

    SvaraRadera
  11. @Bonnläppen, där är vi överens, maktberusning resp omtanke är inte kopplat till kön.

    SvaraRadera