tisdag 22 november 2011

Millennium fick en Emmy

TV-serien fick detta som bästa film/tv-serie och det är välförtjänt. Stieg Larsson har gjort den kvinnliga huvudpersonen Lisbeth Salander enligt sina egna erfarenheter.

Han har själv beskrivit hur han stod bredvid vid en våldtäkt, som hans kompisar gjorde, när han var 15 år och hur han plågades av att han inte gjorde något. Jag har tidigare skrivit om det här.

Hans böcker blev en bra sammanfattning av hur 1900-talet hade sett ut tycker jag som har upplevt mer än halva detta århundrade.

Men att han så totalt tog ut sig och inte tog hand om sig så han kunde leva längre än till 50 år är kanske en välsignelse. Vi skulle inte ha blivit bättre som land av att han hade fortsatt på detta tema i ännu ett antal böcker. Hans morfar dog av samma orsak massiv hjärtinfarkt, men han blev ändå 56 år, trots ett hårt liv i Norrland utan moderna bekvämligheter.

Feminismen har spårat ur totalt sedan 70-talet och kan inte lämna detta hatande som den började stå för i och med att Gudrun Schyman fick hand om v.

Jag vet eftersom jag har varit utsatt för hennes skällande och hatande. Hon mådde helt enkelt dåligt då i slutet på 80-talet när jag stötte på henne, fast vi då inte visste om de problem hon hade.

Detsamma präglar den yttersta feminismen än i dag. Eftersom halva mänskligheten utmålas som offer, så blir den andra halvan med nödvändighet bödlar. Det är en mycket nedslående syn på världen och tro nu inte att ord inte betecknar verkligheten. Att det går att befinna sig i ett intellekt torn och att detta inte betyder något. Så fungerar det inte.

Att upprepa om och om igen samma sak om människor, gör att både enskilda individer och större sammanslutningar utsätts för hjärntvätt och börjar tro på vad som sägs.

Stieg Larsson hade som förebild Astrid Lindgrens Pippi Långstrump och ville veta hur hon skulle ha blivit som vuxen. För min egen del tror jag inte att hon hade blivit så svart, som hon har skapats i Stieg Larssons värld. Den mörka gangstervärlden betecknar det som han själv levde i enligt sin egen ideologi, för alla extrema ordvärldar, skapar om de som går in i dem.

Den kraften har ord. Och Astrid Lindgren var mycket medveten om detta. Här har jag skrivit en artikel om att män inte hatar kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar