UPPDATERAT
Min kompis har sin son i SAS som flygare. Jag har hört om alla kriser de har gått igenom. När jag var liten var en flygkapten i SAS bästa kompis med min andrapappa. Det var fint att vara flygare då och det är det fortfarande plus bra betalt. Lär ligga kring 100 000 kronor per månad.
Kostnaden för lönerna i SAS är nästan dubbelt så höga som i Ryanair och SAS personal har att emotse lönesänkningar på 25 procent. Så har det sagts. Lönerna har inte ökats vilket betyder nedskärning redan.
Och på måndag ska SAS presentera en sparplan på tre miljarder. Dessutom behöver de få ett lån förlängt nästa sommar på fem miljarder. Klartecken från bankerna behövs.
Det är en krisbransch. Behöver vi verkligen flyga? Kommer vi kunna göra det i framtiden? Svaret måste väl bli nej. Den här tiden på 1900-talet och 2000-talet när vi kunde flyga måste väl ta slut när oljan gör det? Snart kostar flygbensin som en flaska god whisky.
Ryanair går ut med att säkerhetsbälten inte behövs. Alla dör ändå om ett flygplan störtar och förresten kan passagerarna stå upp. Det gör de i tunnelbanan och på bussarna. Ett flygplan är en buss med vingar säger Ryanair. Det är ett säkerhetstänkande som inte är av denna världen. Vem vill flyga i fortsättningen? Tåg är alldeles säkert bättre.
Vad säger EU? Både Danmark, Norge och Sverige pratar med EU om situationen i SAS. I morgon klockan åtta ska SAS berätta mer.
12:56
Tusen anställda uppges mista jobben och lönesänkningarna blir på 15 procent. Så ryktas det.
12.11.2012
Åttahundra jobb ska bort och det behövs inte tre administrativa centra i Danmark, Norge och Sverige utan detta ska inskränkas till att finnas i Stockholm. Marktjänsten säljs ut. Staten bidrar inte med pengar men bankerna ställer upp med de stora miljardlånen. De 1 500 piloterna ska inte sägas upp. De klarar sig. Nu ska paketet förhandlas med facken. Strukturellt sett har det länge varit nödvändigt att göra något eftersom SAS har mest anställda i världen per flygplan bland bolagen.
Klockan 10 så går regeringen ut med en pressträff. Den är beredd att hjälpa till men menar att SAS behöver säljas. Svenska staten har en ägarandel på drygt 21 procent i bolaget. Att regeringen är stressad märks av att de använder sådana ord som "implementera" en mycket hög abstraktionsnivå. I det här sammanhanget kan det betyda att SAS genom den nya affärsplanen har skapat möjligheter för nya utvägar för regeringen och staten.
Nervositeten kommer säkert av att de tre länderna som äger SAS har delat på bolaget och att det nu är på ländernivå allt ligger. Sverige vill inte bli osams med Norge och Danmark. Svenska staten ska ställa upp med lån på omkring 750 miljoner kronor om det blir godkänt i riksdagen.
VD:n för SAS Rickard Gustafson ska sänka sin egen lön med 20 procent. Han tjänar 10 miljoner om året så det är ingen stor förlust. I Norge tjänar konkurrenten Norwegians VD 1,5 miljoner om året. Det betyder att Rickard Gustafson fortfarande har mångdubbelt högre lön.
20.11.2012
Ja så var krisen över för den här gången och regeringen vill sälja SAS fort om det går. Bankerna har accepterat uppgörelsen och allt är klart med facken. Men den svenska modellen är utraderad? Facken tvingades att gå med i uppgörelsen.
Min kompis har sin son i SAS som flygare. Jag har hört om alla kriser de har gått igenom. När jag var liten var en flygkapten i SAS bästa kompis med min andrapappa. Det var fint att vara flygare då och det är det fortfarande plus bra betalt. Lär ligga kring 100 000 kronor per månad.
Kostnaden för lönerna i SAS är nästan dubbelt så höga som i Ryanair och SAS personal har att emotse lönesänkningar på 25 procent. Så har det sagts. Lönerna har inte ökats vilket betyder nedskärning redan.
Och på måndag ska SAS presentera en sparplan på tre miljarder. Dessutom behöver de få ett lån förlängt nästa sommar på fem miljarder. Klartecken från bankerna behövs.
Det är en krisbransch. Behöver vi verkligen flyga? Kommer vi kunna göra det i framtiden? Svaret måste väl bli nej. Den här tiden på 1900-talet och 2000-talet när vi kunde flyga måste väl ta slut när oljan gör det? Snart kostar flygbensin som en flaska god whisky.
Ryanair går ut med att säkerhetsbälten inte behövs. Alla dör ändå om ett flygplan störtar och förresten kan passagerarna stå upp. Det gör de i tunnelbanan och på bussarna. Ett flygplan är en buss med vingar säger Ryanair. Det är ett säkerhetstänkande som inte är av denna världen. Vem vill flyga i fortsättningen? Tåg är alldeles säkert bättre.
Vad säger EU? Både Danmark, Norge och Sverige pratar med EU om situationen i SAS. I morgon klockan åtta ska SAS berätta mer.
12:56
Tusen anställda uppges mista jobben och lönesänkningarna blir på 15 procent. Så ryktas det.
12.11.2012
Åttahundra jobb ska bort och det behövs inte tre administrativa centra i Danmark, Norge och Sverige utan detta ska inskränkas till att finnas i Stockholm. Marktjänsten säljs ut. Staten bidrar inte med pengar men bankerna ställer upp med de stora miljardlånen. De 1 500 piloterna ska inte sägas upp. De klarar sig. Nu ska paketet förhandlas med facken. Strukturellt sett har det länge varit nödvändigt att göra något eftersom SAS har mest anställda i världen per flygplan bland bolagen.
Klockan 10 så går regeringen ut med en pressträff. Den är beredd att hjälpa till men menar att SAS behöver säljas. Svenska staten har en ägarandel på drygt 21 procent i bolaget. Att regeringen är stressad märks av att de använder sådana ord som "implementera" en mycket hög abstraktionsnivå. I det här sammanhanget kan det betyda att SAS genom den nya affärsplanen har skapat möjligheter för nya utvägar för regeringen och staten.
Nervositeten kommer säkert av att de tre länderna som äger SAS har delat på bolaget och att det nu är på ländernivå allt ligger. Sverige vill inte bli osams med Norge och Danmark. Svenska staten ska ställa upp med lån på omkring 750 miljoner kronor om det blir godkänt i riksdagen.
VD:n för SAS Rickard Gustafson ska sänka sin egen lön med 20 procent. Han tjänar 10 miljoner om året så det är ingen stor förlust. I Norge tjänar konkurrenten Norwegians VD 1,5 miljoner om året. Det betyder att Rickard Gustafson fortfarande har mångdubbelt högre lön.
20.11.2012
Ja så var krisen över för den här gången och regeringen vill sälja SAS fort om det går. Bankerna har accepterat uppgörelsen och allt är klart med facken. Men den svenska modellen är utraderad? Facken tvingades att gå med i uppgörelsen.
SAS har varit i kris de senaste femton åren. Jobbigt för de anställda.Pilotlönerna har redan sänkts och de har fått längre arbetspass, kortare ledighet och kortare semester. Nu blir pensionen dessutom mindre.<kaptener och piloter på SAS måste ständigt vidareutbilda sig, gå igenom tester som visar att de klarar svåra situationer. Billighetsflygen har inte alls samma säkerhetstänkande, vilket är farligt för både passagerare och besättning.Att ägarna på SAS nu påstår att de också sänker sina löner med 20 procent är bara en symbolhandling. De har redan så höga ersättningar att 20 procent för dem är en droppe i havet...
SvaraRaderaJag håller med om att det är tveksamt om SAS behövs som ett delvis statligt ägt bolag. Läs om hur jag försöker utveckla den tanken här:
SvaraRaderahttp://iblandekonomi.wordpress.com/2012/11/19/sas/