fredag 22 januari 2010

Stieg Larsson kunde inte skriva

Det berättar nu Anders Hellberg, som jobbade ihop med honom på TT. Stieg Larsson var nyhetsgrafiker och sysslade med sådant som inte var så inne eller så utvecklat på 70-80-talet.

När det gällde ord så var han inte så begåvad och fick inte ihop det:

- Och jag kunde konstatera – och jag skriver inte detta för att på något sätt nedvärdera denne begåvade man – att skriva kunde han helt enkelt inte. Språket var struttigt, ordföljden ofta fel, meningsbyggnaden enkelspårig och syntaxen ibland helt galen – alltså ett språk som måste skrivas om för att fungera professionellt. Jag brukade ha synpunkter och han accepterade tacksamt, det var inget dramatiskt i detta två kolleger emellan.

Anders Hellberg drar slutsatsen att det nog är Eva Gabrielsson, som har hjälpt Stieg Larsson att skriva sina böcker och att det kan vara en anledning till varför arvstvisten har blivit så utdragen. Ifall hon vara var ute efter pengar så hade hon ju redan kunnat få dem.

Kurdo Baksi tror också att det kan vara på det viset:

– Jag vägrade att läsa manus till Millenniumtrilogin för jag trodde helt enkelt inte att den kunde vara bra. Jag är en bättre skribent än vad han var, säger Kurdo Baksi när jag når honom när han är på väg mellan olika intervjuer.

– Det är fortfarande för mig en gåta hur han kunde skriva dessa böcker.

Eva Gabrielsson håller själv på och skriver en bok och vill i nuläget inte uttala sig mer om detta. Men hon säger att hon har med det i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar