onsdag 27 januari 2010

Saab är hemma

Det skrev jag redan i förrgår, för det kändes i luften att det var så. It´s blowing in the wind som Bob Dylan sjunger.

Det går faktiskt att lyfta huvudet och vädra i luften och känna... det är en mycket bra egenskap hos någon som jobbar med nyheter, men denna distinkta näsa kan bli förvillad av för mycket fakta, för mycket ord, att det pratas för mycket runt omkring.

Då dras journalisten in i de spekulationer, som alltid pågår. Det är bättre att dra sig tillbaka till en stilla plats inom sig själv, men det där är obegripligt för de flesta människor.

Jag fick någon hånfull fråga om det under min senaste artikel på Newsmill från någon som inte begrep ett smack om sådant. Eller som låtsades inte begripa.

För att kunna skriva artiklar och böcker är det viktigt att leva på alla dessa nivåer, som finns hos människor. Att ta in allt som kommer både utifrån och inifrån. Men som sagt de flesta förstår inte vad det betyder.

Man bearbetar detta inom sig själv och släpper sedan ut det i en läsbar form. Och förvandlar samtidigt världen en smula. Den makten har ord om man tar dem på allvar och inser att det är en skapande process. Också ute i världen.

Och om man blir tagen på allvar av orden. Det där djupet brukar också konstnärer prata om ibland. När verket stirrar tillbaka på konstnären och förvandlar också honom eller henne.

Det är en alkemisk process om man går in i den. Alkemister förvandlade genom att arbeta konkret med materien också sig själva.

Just nu är jag upptagen av ett mycket intensivt skede i mitt skapande liv. Jag hoppas att jag kan berätta mera om det inom kort. Både storaffärer som Saab och det jag pysslar med behöver tystnad. Annars störs processen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar