söndag 17 januari 2010

Pappor måste godkännas av mammor

Visst är det märkligt som Medborgarperspektiv skriver att barn inte ställs i centrum när de föds.

De gör det endast om de registreras in i ett gift pars förhållande. Fortfarande är det så med ungefär hälften av alla barn, att de måste få en pappa genom mamman.

Socialtjänsten måste få en anmälan om vem som är pappan och mamman måste godkänna att han också får vårdnaden om barnen, även om de har levt ihop i åratal.

Alltså är makten över barnen en maktfråga för vuxna. Däremot har barn födda i ett äktenskap alltid självklart en pappa och en mamma.

Daddy skriver om att Tyskland förlorade ett mål i Europadomstolen, där en pappa inte fick vårdnaden om sitt barn, för att mamman inte godkände honom som pappa. De levde inte ihop och mamman ville ha oinskränkt rätt över barnet.

Tyskland blir nu tvunget att som stat ändra denna lag.

Exakt en sådan lag har vi också i Sverige. Man ser alltså inte barnets bästa utan till en vuxens. Sverige har också förbundit sig att följa det som Europadomstolen bestämmer.

Detta handlar om Europakonventionen och de mänskliga rättigheterna och Sverige är en av de stater, som har skrivit på detta. En lagändring på gång alltså?

Och sedan tycker jag att det är konstigt att sambo inte finns som civilstånd.

Det skulle göra det lättare också för barnen, som skulle automatiskt kunna få befinna sig i ett parförhållnande med en mamma och en pappa när de föddes. Ifall detta enligt lagen jämställdes med att vara gift när det gäller barnen.

Dessutom tycker jag att det är självklart att Barnkonventionen ska bli lag i Sverige. Tänk att den inte är det ännu.

3 kommentarer:

  1. Menar du att sambo ska jämställas med äktenskap? En man som inte bor ihop med en kvinna kan väl inte veta om just han är far till hennes barn? Menar du allvar med att en man som har en högst tillfällig förbindelse med en kvinna utan tanke på giftermål skulle ha rätt till delad vårdnad av hennes hennes barn oavsett om hon anser honom lämplig eller ej?

    SvaraRadera
  2. Tjena feminix nu såg jag din kommentar (fast jag vill fortfarande inte att du länkar hit). Sambo betyder ju just att de bor ihop. Jag är för evigt skild eftersom jag har varit gift, men numera bor jag ihop (inne på mitt 27:e år) och eftersom Bryssel var in och kollade vad vi hade skrivit om detta (vi som har skrivit) så funderar de över det här.

    Jag tycker alltså att sambo ska vara ett civilstånd. Och jag tycker att människor som bor ihop och har barn ihop ska ärva varandra också. Nu måste man ha testamente.

    I rättsfallet så bodde de inte ihop, men ett barn har ändå rätt till en pappa som jag ser det. Sätt barnen i centrum. Inte de vuxna.

    SvaraRadera
  3. Håller helt med.

    Att som fader till barnet bli tvungen att skriva på ett papper bara för att man inte är gift utan "bara" sambo. Feminix kommentar om att en sambo inte kan vara säker är ju otroligt naivt. VEM kan veta till hundra procent att man är far utan att göra DNA tester? Giftermål är knappast någon garanti för att ett par skulle vara mer trogna varandra än ett samboförhållande.

    Nej jämnställ Sambo med äktenskap och låt de som vill ha skillnad skriva samboavtal. Idag ärver inte jag min flickvän sedan 15 år på samma sätt som en gift person. Märkligt.

    På en annan sida var ligger det självklara i att en kvinna ska avgöra om en person är lämplig som far? Om hon nu väljer att ha sex med personen och blir gravid har hon på något sätt tagit ifrån sig själv den rätten, givetvis finns undantag i hänseende av våldtäkter eller liknande.

    ///Henning

    SvaraRadera