onsdag 27 januari 2010

Det humorlösa samhället är här

Det säger Anders Mildner i en krönika i Svenska Dagbladet. Vi skämtar i det här landet med vänner och bekanta, när vi talar i telefon, chattar eller sänder ut budskap via blogg och kommentarer.

Men det får man inte. Inte jag. Jag blir anklagad för att vara raljant att inte vara seriös, att inte kunna debattera och till slut så misstänks jag för att vara sjuk.

Så behandlar man någon som man tror sitter på en upphöjd parnass, som en Gud på Olympen och som absolut inte kan sänka sig ned till populasen. Den ska man istället välta av tronen eller sjukförklara. I den politiska korrekthetens namn. En åsikt ett folk.

Skämt och humor är en fogmassa i relationer skriver Anders Mildner. Och ju längre bort vi är från varandra desto större behov att använda sig av leenden för att skapa en intimitet. Så skriver han.

Men mycket ofta möter jag istället humorlöshet, iskall tystnad och som sagt i värsta fall sjukförklaringar.

Men Anders Mildner skriver om att ifall inte de flera hundra som kontaktar honom varje dag inte hade använt sig av humor hade de framstått som "fullständigt tokiga".

Så när människor på internet inte förstår skämt, då måste det utfärdas en varningsflagg. Då är de redan så fulla av förutbestämda åsikter att de inte kan ta in detta respektlösa. Då vill de ligga vid fötterna på någon de kan beundra. Och debatten ska vara gravallvarlig och på liv och död.

Men i en sådan värld, där det inte längre går att använda ironi eller skämt och där människor på Newsmill skriver till redaktörerna och tycker att nu kan jag inte längre få skriva där, för titta här vad hon skämtar och fånar sig.

En sådan värld är livsfarlig. Då riskerar människor att uteslutas, för att de visar upp sina olika sidor och inte stenhårt attackerar allt vad de kan. Slåss på liv och död.

För att jag inte är en enkelspårig robot som går med på de villkor, som kommentatorerna tycker ska råda, så ska jag uteslutas.

När människor förlorar sin humor då har de blivit mindre gudomliga, inte mer. Och precis som Anders Mildner säger i Svenska Dagbladet i dag så blir den världen tråkig och sämre att leva i.

PS. Jag såg att det var signaturen Stella Tilde som uppmanade alla att skriva till Newsmill-redaktörerna och hindra mig från att publicera mig. Detta gjorde hon inne på Maja lundgrens blogg. Borde inte då Maja Lundgren ha hävdat den frihet i yttrandet som hon har och att den gäller för alla andra. Eller vad säger Bonnier, som äger både Newsmill och förlaget där Maja Lundgrens böcker kommer ut? DS.

8 kommentarer:

  1. Måste (trots min bloggpaus) säga att jag faktiskt tyckte du var lite rolig. "Nykter? Vaschäjeru"

    Att skriva så tyder ju snarare på att man är nykter än motsatsen...

    Nä nu återgår jag till pausen.

    SvaraRadera
  2. Tack IAMB.. då har du humor då...?

    SvaraRadera
  3. Det där med humor är något mycket subjektivt, tror jag.

    SvaraRadera
  4. Så diplomatisk du är IAMB ;) jag utnämner dig härmed till någon som verkar ha en smula humor :) Okej?

    SvaraRadera
  5. Tack, tack!

    Skulle tryckt det på mitt visitkort om jag haft något...

    SvaraRadera
  6. Det var som fan. Di skriver till redaktörn och kräver utvisning. Då lever di kvar i en förlorad värld. Maktutövning genom uteslutning funkar inte längre, alla kan prata på ändå. Har di synpunkter ska di förstås vända sig direkt till di. (Och di som har problem med min grammatik kan försöka inrätta ett överspråkhållarämbete med polisiära befogenheter, alternativt ta sig där ingen sol skiner, alternativt hävda sina synpunkter i öppet samtal)

    SvaraRadera
  7. Javisst är det så Claes.. åh en gång i tiden var jag kär i en med det namnet... mmm (faller i tankar) vilka tider...

    SvaraRadera
  8. Så sant som det är sagt.
    Jag tror inte hälften av sveriges befolkning är så begåvade att dom ens förstår uttrycket humor.
    Det har ju gått så långt att folk tror man är allvarlig när man skämtar om saker och ting.

    SvaraRadera