fredag 8 januari 2010

Författare nekas köpa bostadsrätt

Sydsvenskan skriver i dag som första nyhet att en författare och journalist nekas att köpa en bostadsrätt för att han har för låga inkomster.

Det är inte så märkvärdigt för jag har själv försökt sälja en bostadsrätt en gång och då nekades flera köpare, att bli medlemmar i bostadsrättsföreningen. Ingen köpare dög av de som ville köpa vår bostadsrätt.

Detta var en förening, som bara ville ha särskilda människor boende där, med rätt åskådning. PK-människor alltså. Jag flyttade för jag trivdes inte i församlingen och de vanliga människor, som ville köpa dög alltså inte.

Till slut stod föreningen där utan någon köpare alls och de fick själva betala den avgift, som någon tilltänkt köpare skulle ha erlagt.

I det här fallet i Malmö så verkar det handla om ursprung. Mannen i fråga har en anställning på en webbyrå utan anställningskontrakt och det duger inte i Sverige. Han har nu vänt sig till hyresnämnden för att få stöd.

Vad jag förstår kan väl inte hyresnämnden medla, för det gör de mellan bostadsrättsföreningar och bostadsrättsinnehavare.

Kanske skulle han vända sig direkt till DO? Eller köpa en annan bostad? Eller be att få ett anställningskontrakt? Även om huvudkontoret för hans arbetsgivare befinner sig i Beirut.

4 kommentarer:

  1. Har man inte regelbunden inkomst och är reggad i alla arkiv - kollad till tänderna med andra ord - har man inget existensberättigande i Sverige. Sorgligt men sant! Återkom i morgon när kontoret öppnar ungefär... Tut tut tut....

    Skrattar åt din kommentar angående teatermännen.

    SvaraRadera
  2. Nä så är det... jag vet att folk frivilligt brukar lämna in både kriminalregister och f-kasseintyg på att dom är friska (ingen större frånvaro) när dom söker jobb...

    Teatermännen? Du menar Newsmill? Jo, skumma artiklar dom släpper fram...men allt för diskussionens skull... förstås

    SvaraRadera
  3. Ja, skumt är det. Känns inte bra. Tror jag lättar ett tag. Gillar inte kopplingen till kvällstidningarna. Jessica Zandén var på förstasidan på Expresen igår tror jag det var. Vilka puffar!

    SvaraRadera
  4. Ja, hon var på DN:s förstasida med sina utvikelser... gillar bättre Philip hennes bror. Honom har jag intervjuat ett par gånger. Trevlig fredagkväll!

    SvaraRadera