söndag 10 januari 2010

Bonniers förlag har hamnat i knipa

En av Bonniers författare Maja Lundgren driver en blogg, som står för alla de låga värden, som Bonniers familj alltid har motarbetat. De har hamnat i knipa eftersom de snart kommer att publicera en ny bok av denna författare.

De kan ju av yttrandefrihetsskäl inte lägga sig i vad som skrivs på hennes blogg. Inte hur denna blogg har utvecklats till "ett arsenikbad", som bloggaren Kimhza Bremer skriver.

"Maja Lundgren, den likaledes lömska och skenheliga författaren, är delaktig i denna gräsliga mobb. Hon upprätthåller sin populära blogg för dessa förövare, ger dem lite stöd och uppmuntrande klappar på kinden. Håller sig på behändigt avstånd från själva sakfrågorna (varför skulle hon bry sig om flickan Evelina?), men har i övrigt inget att tillägga.

Att vara inne på hennes blogg är som att få andnöd i ett arsenikbad. En giftigare slampool av förvriden galenskap och skeva värderingar är svår att finna. Med ett litet ettrigt hov av viktigpettrar och giftpaddor, som hejar på tokerierna. Ger varandra pussar och kramar hit och dit och hetsar varandra i nya galna upptåg. Här är det 1000-faldigt mer angeläget att bli upprörd över att någon haft mage att kritisera Marina Engans utseende, än att orka bry sig om vad Engan faktiskt sysslar med. Eller om flickan Evelina."

Så uttrycker sig Kimhza Bremer.

Själv skrev jag i morse i en kommentar, som lyftes till ett inlägg, på Monica Antonssons blogg:

"Egentligen borde det inte vara behövligt att uppmärksamma sådana här människor, men tyvärr så är det ju så.

Inne på Majas blogg skapas det helt uppenbarligen ett ylande, gormande, hånande helvete, som en del inte ens kan se att de deltar i. Ett massfenomen, som handlar om mobbning. Som mänskligt fenomen är det intressant. Att det går att samla folk under fanor, som skulle vara portförbjudna var som helst annars.

Och att Bonnier tillåter detta att fortgå. De som tillhör en folksort, som i årtusenden har förföljts av sådana mobbar. Att en av deras författare anför en sådan flock, som ägnar sig åt förföljelse av andra.

Ett uteslutande av andra än de i inneflocken, vilka hånar petitesser och aldrig för ett ögonblick kan landa i ett allvar och i något som har någon relevans.

Att Bonnier som förlag håller en sådan författare om ryggen är en ren och skär skandal.

Det Maja Lundgren upplåter sin blogg åt är ett lismande, äcklande, ormande, eländigt mänskligt gottande i hånfullhet och spe."

Sakfrågan handlar alltså om mammor som förföljer pappor och tar barnen ifrån dem genom att anklaga dessa pappor för övergrepp, men som sagt det bryr sig inte Maja Lundgren om, utan hon upplåter sin blogg till allehanda förföljande.

Det är lätt att förstå att Bonnier, som förlag, är bekymrat och de är också inne och läser ibland på Maja Lundgrens blogg. Vilket också andra medier har gjort.

Som blogginnehavare behöver man inte släppa in all dynga, som råkar hamna där anonymt, i yttrandefrihetens namn. Det går att ta bort det värsta. Det går att slippa ha en blogg, som är ockuperad av en skriande mobb, som inte vet var gränserna går.

Också väldigt liberala debattsajter som Newsmill (där Bonnier också är inblandat) har insett att allt som kräks upp inte är värt att publicera, ens på kommentarsplats. Men på Maja Lundgrens blogg fortsätter illvilligheten och dumheten att frodas under en låtsasrar täckmantel.

Men allt Bonnier tydligen kan göra som förlag är att vädja om, att denna Maja Lundgrens blogg inte hädar och förföljer barn och föräldrar eller andra författare och journalister.

Som förlag har de ingenting att sätta emot de anonyma skränarna, som inte riskerar någonting. Dock vore det enkelt för blogginnehavarinnan att rensa i eländet. Och att själv inte ställa sig på mobbarnas och förföljarnas sida, genom att passivt åse vad som pågår.

18 kommentarer:

  1. Du är klok som en uggla, Ann Helena.

    SvaraRadera
  2. Ann Helena som alltid ett mycket bra inlägg.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra inlägg.
    Du är inte bara klok som en uggla utan även modig som ett lejon.

    Är helt säker på att djuren är mycket bättre varelser än vi människor.
    Har aldrig uppskattat min hund så mycket som jag gör nu.
    Det är bara ren kärlek och tillit.

    SvaraRadera
  4. Hej AHR!

    Javisst!
    Jag håller med dig att den tendensen är klar och tydlig i denna blogg. Men jag är inte säker på att alla i svansen är mobbare och förföljare. Jag tror att flera av dom helt enkelt av okunskap/lättja/ointresse tyst hänger med flocken.
    Därför har jag föredragit att försöka hänga kvar där så länge jag kan trots att jag ofta blir deletad. Lite nedtonad, men med samma åsikter så kanske jag åtminstone kan få nån i den grupp jag nämnde att tänka till och sluta vara "följare". Det är min metod så länge jag inte blir helportad vill säga.

    SvaraRadera
  5. lena: tack för berömmet... djuren har åtminstone skarpare gränser för sitt beteende än människor.

    bernt: jo hänger med flocken är ett människobeteende, som ofta gör att mycket stor skada... tror inte det går att ändra på en enda av dom faktiskt, de är inga barn utan vuxna...

    SvaraRadera
  6. AHR!

    Nja! Jag är inte lika säker.
    Jag vet att vid första anblicken så kan det bli en principsak att INTE ändra sig. Men, på sikt vid annat neutralt tillfälle så kan man ta sig friheten att ändå kika på det som nån annan sa.

    I grund och botten så vill nog de flesta människor göra och tänka rätt mot andra. Problemet är när känslorna rusar iväg och man slår dövörat till all annan information.

    Men, du har all rätt att tro på ditt sätt. Jag kanske har fel.

    SvaraRadera
  7. Bernt jag hoppas verkligen du har rätt, men tyvärr så verkar det inte så... fråga Leroy. Alltså just på denna blogg är det så... det var det jag invände mot... inte mot människor i allmänhet.

    De allra flesta är godmodiga och vill väl annars skulle vi trots allt inte kunna samsas så många miljarder som vi är just nu på detta klot. Men tyvärr får avarterna mycken uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  8. Ok!
    Jag kanske fortfarande är för ny och naiv i bloggvärlden.
    Tiden får utvisa. Det kanske slutar med att det blir jag som blir "bränd" :-)

    SvaraRadera
  9. Jasså - har Bonniers reagerat! Jag går inte inte dit. Huvaligen! Fick nog av bloggkrig på Aftonbladet. Men om man översätter det hela till verkliga livet så finns det bättre och sämre syltor på stan. En del hak samlar slödder och på andra ställen är det mera stil. Jag vill vara på stilfulla ställen. Där folk uppför sig.

    SvaraRadera
  10. Bra sammanfattning, Ann Helena!

    Allt gott/KB

    SvaraRadera
  11. Bernt!

    Jag försökte verkligen diskutera och prata, vara saklig där, trodde det fanns öppna ögon och sinnen.

    Man hade kollat runt lite vad som saggts och diskuterats.

    Men när man undvikit att prata om sakfrågor och sitter där och skrattar som hyenor gång efter gång och moderatorn tycker att man är dryg.

    Då får det räcka/vara nog.

    Hon gör ju som hon vill. Hoppas hon kan stötta dig iaf.

    Lycka till!

    Leroy

    SvaraRadera
  12. Ann Helen, du tycker alltså att passivitet i sakfrågor är det samma som samtycke. Har aktiv har du varit i att protestera mot folkmorden i Darfur eller brotten mot mänskligheten i forna Jugoslavien? Har aktivt protesterar du mot det barnarbete som utförs inom IKEAs domäner eller H&M:s? Hur aktiv är du i att bekämpa de rättsvidriga övergreppen i Nordkorea, Kuba, Iran, USA, Kina, Israel etc?

    Har aktiv är du egentligen, förutom vad gäller dina på avund grundade svartmålningar av t.ex. Maja Lundgren?

    SvaraRadera
  13. Snälla nå´n Ann Helen, är det här en av dina sociologiska undersökningar igen? Du testar hur mycket skitsnack bloggläsare klarar innan de börjar prostestera? Min gräns är nådd i alla fall.

    För att förtydliga, jag menar hur mycket skitsnack läsare av ovanstående inlägg klarar.

    SvaraRadera
  14. Ja, det börjar likna avund från okända, mindre begåvade och erkända författare och journalister.

    Du visar verkligen upp dåliga sidor AHR. Hade inte du Mayablod i ådrorna sa du? Hard to beleive!

    SvaraRadera
  15. Ärligt talat Leroy!

    Jag har inte följt den sidan mer än några dagar. Det var efter ett tips från en bloggare att det pratades skit om mig där som jag gick in där.
    Jag får väl möjligen anledning att ta tillbaka vad jag säger nu, men jag upplever inte den sidan seriös öht. Det är mer en social sida som man går in på för att umgås och prata "skit" om ditt och datt. Det är mer av ett gäng som inte vill vara speciellt seriösa utan som en förfest eller efterfest. Jag tycker att startinläggen visar det också. Inget fel i detta. Man måste kunna bara slappa ibland också. Det vill även jag ibland.
    Jag får hålla med om att nivån blir låg som tonårsnivå ibland, men vafan de verkar ha roligt dom jävlarna som Hasse Alfredsson sa och jag behöver inte vara med då. Det närmaste seriositet jag har sett var när jag angrep några stycken och det slutade med att maja deletade mig friskt och nån eller några förmodligen hade starka mordplaner på mig.

    Nej!
    Om jag vill läsa eller diskutera om seriösa saker som både du och jag vill ibland, då väljer jag helt andra sidor som IC, daddys, Pelle B, Genusnytt osv

    Jag har förstått att ni har upplevt andra saker än mig och jag kanske i framtiden hamnar i samma inställning att jag helst vill slänga in en brandbomb på majas krog, men tills dess måste jag gå efter mina erfarenheter och mitt huvud. Jag kan bara vara lojak och sann mot mig själv och det jag tror på.

    Ha det bra Leroy!
    Jag vet att du är seriös och det uppskattar jag verkligen.

    SvaraRadera