onsdag 6 januari 2010

Inte strömavbrott på Värmdö

Det får väl sägas vara en nyhet nu när områden lite varstans drabbas av detta runt om Stockholm.

Enligt Vattenfall är ledningarna överbelastade pga kylan så då går propparna... jaha ja så Vattenfall har också gått på det där med klimatuppvärmningen och det skulle aldrig bli 20 minus, som det var i natt då...?

I morse när jag gick upp så läste jag fel... önskeläste med mina dåliga ögon och trodde det var minus elva. Men det var minus 17 (läste bort vinkeln på sjuan) men nu när det har gått ned till minus 18 ser jag det bättre...

Håhåjaja tog en sväng till vedboden och hämtade in en säck med björkved till... och luftvärmepumpen funkar inte när det är så här kallt... den bara står och stampar, lika bra att stänga av den. Och köra med vanliga element som komplement till spisarna.

Men som sagt: inget strömavbrott på Värmdö kryss i taket... och katterna fick vara inne i natt...

För övrigt är det kallt på hela norra halvklotet... vinter kanske?

3 kommentarer:

  1. -17,2 på min halvt inglasade altan i morse.

    Solen skiner, ser underbart ut med all snö, vill ta en promenad, men temperaturen är lite för långt ned på minus skalan...

    Inget strömavbrott i min radhuslänga utanför Gävle.
    (peppar peppar)

    SvaraRadera
  2. Här är det oxå kallt! Men vi eldar numera med flis. Vi har egen skog och flistugg. Skitbra! Man ska ha lite alternativ i dessa tider. Kom du ihåg oljekrisen 1973? Då bodde vi på Görväln (Jakobserg) och hade bara vedeldning - vattenburen. Folk kom ut till oss och var avundsjuka för vi hade så varmt. Själva hade dom kallt som fan i oljekrisens spår. Så elda på. Det är snart midsommar!

    SvaraRadera
  3. Tack och lov är det minus 5 nu på morgonen. Det är perfekt väder den här årstiden! Det tackar vi för!

    SvaraRadera