söndag 24 januari 2010

Linda Skugge hade helt fel om Stieg Larsson

Svenska Dagbladet uppmärksammar att Linda Skugge, vars artikel ligger i topp på Newmill hade helt fel om Stieg Larsson och Kurdo Baksi. Hon tror att Kurdo Baksi har hävdat att han skrev böckerna.

Hon kan heller inte stava till Stieg Larssons namn. Men hon skäms inte för det. Alltså min artikel ligger nedanför om detta och jag ligger i topp bland mest besökta på Newsmill tillsammans med Linda Skugge (hon är etta och jag tvåa).

Hon har alltså slarvat igenom denna artikel och inte kollat någonting. Ett femtonminuters jobb en fredagkväll, säger hon. Vilket förakt för läsaren. Hon och Liza Marklund är nog släkt.

PS. Och alldeles nyss fick Liza Marklund och James Patterson en kvart i TV4 (Marklunds vänners kanal) för att promota sin nya bok. Och då ser jag att jag stötte på den där James Patterson på stan på Östermalmstorg (utan att veta att det var han) och han såg så märklig ut att jag vände mig om efter honom och glodde. För han såg ut som en affärsman, men varför hade han färgat hår? DS.

15 kommentarer:

  1. Kurdo Baksi kallar sig vän till Stieg Larsson. Med sådana vänner behöver man inga fiender!

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Ramona! Nu har jag inte läst hela boken utan bara hört talas om den och vad som står, så jag ska väl inte döma Kurdo Baksi helt ohörd. Han är bror till Nalin Pekgul, som inte vill ha burka eller niqab i Sverige och det är ju sympatiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte se att hon i sin artikel hävdat att hon tror det. Hur läste du Lindas artikel egentligen?

    SvaraRadera
  4. [Det påstås att det går att avgöra vem som skrivit en text, att vårt språk och sätt att hantera det är lika personligt som fingeravtryck. Varför inte sätta Milleniumtrilogin under litterär CSI. Jag är oerhört nyfiken på resultatet, är det Kurdo Baksi som är författaren så väntar jag med spänning på hans nästa roman. Eller är det som ryktet säger i själva verket någon annan som skriver även Kurdos texter?)


    Ann Helena! Hur kan du få det här till att Linda hävdar att Baksi har skrivit Larsonns böcker hahaha?

    SvaraRadera
  5. Anonyma: "Kurdo Baksi säger att det var han som skrev Stig Larssons deckartrilogi". Från detta byggde hon hela sin artikel. Det står i Svenska Dagbladet om ni orkar ta del av detta sakförhållande.

    http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/skugge-skams-inte-for-tabbe_4137001.svd

    Och om ni orkar läsa igenom alla kommentarer under Lindas artikel så ser ni att PM har gått in och ändrat för att rädda Newsmills och sitt eget skinn.

    Precis som jag hjälpte till att rädda deras skinn när Karin satte in fel bild på fel Stig. Det går fort ibland på fredagkvällar och Newsmill kolläser aldrig utan artikelförfattaren får stå själv för sina texter.

    Det finns småfel i mina artiklar också. Alla 28, men inte så grava att de behöver ändras. Precis som att det finns korrekturfel i mina utgivna böcker Ett Sekel av Tystnad och Marilyn Monroe Min Berättelse.

    Det är inte något märkligt, sånt händer och det är mänskligt, men att som Linda Skugge gör uttrycka sitt förakt för sajten, skrivandet och läsarna och tycka att 15 minuter var vad hon hade att offra. Det är ungefär som en prostituerad kan tycka om sina kunder.

    Och i värsta fall blir det så i tidningsbranschen att det bara är pengarna som styr. Den befinner sig i djup kris.

    SvaraRadera
  6. Det finns;
    1. Läsvärda seriösa krönikörer.
    2. Det finns uppblåsta krönikörer som skriver i egen sak och för att svärta ner andra.
    3. Det finns rätt så skåpade (ointelligenta) krönikörer.
    4. Det finns Linda Skugge.

    Begär inte för mycket av flickebarnet. Hissen går inte ända upp.

    SvaraRadera
  7. Men Sune då... nog är hon tillräckligt intelligent för att vara morsa åt tre barn (och ha skippat farsan till dem) och använda samhället tillräckligt för att försörja sig (hon tog säkert två timmars lön för den den kvarten hon ägnade åt Newsmill). Hon slutade kalla sig feminist tror jag för tre år sen eller så. Och kommunist har hon aldrig varit vad jag vet. Bara det är väl rätt sympatiskt.

    Men det är något mörkt över henne (inte bara håret) som kommer från hennes barndom antagligen i Bromma. Hon påminner om Marklund en smula. Men hon är punkaren av dem. De är nior bägge två (födda den nionde) och kan bli världskändisar... om de vill.

    http://www.fokus.se/2009/01/linda-skugge-provokator-och-vd/

    SvaraRadera
  8. Newsmill publicerade en ursäkt där de tog på sig ansvaret för händelsen. Det tycker jag är att ursäkta Skugges, som du säger, uppenbara förakt för läsarna, det egna skrivandet och Newsmill som forum. Hon behövde ju inte göra en offentlig avbön, bara säga "Ja, jag begick ett misstag och det var ju dumt". Men att be om ursäkt för sina misstag verkar inte passa Skugges provokativa jag-skiter-på-etablissemanget-image.

    SvaraRadera
  9. Jo Studenten och vi väntar fortfarande på att Liza Marklund ska be Osama Awads familj om ursäkt för vad hon gjorde tillsammans med hans ex Mia Eriksson, men den resningen har inte hon heller.

    Här är ursäkten, inte särskilt strålande tycker jag:

    Newsmill ber Kurdo Baksi och Linda Skugge om ursäkt
    2010-01-24 av Leo Lagercrantz

    När jag först läste Anders Hellbergs artikel på DN-kultur tyckte jag att det var en märklig publicering som gränsade till förtal av avliden. Men debatten kring Stieg Larssons eventuella spökskrivare har varit upplivande och spräckt trollen kring spökskriveriet. Mest av alla har Linda Skugge med sin kloka och modiga text här på Newsmill bidragit till det. Att det fanns faktafel om vad Kurdo Baksi påstått ändrar inte på den saken, men jag vill här be Baksi och våra läsare om ursäkt för de felaktiga uppgifterna som publicerades samt tacka våra kommentatorer som snabbt var där och påpekade saken. Dessutom ber jag Linda Skugge om ursäkt för att vi inte faktakollat och korrekturläst hennes text ordentligt.

    Själv har jag inte ens läst Stieg Larssons böcker och är i stället fascinerad av den här artikeln. Har många gånger försökt gissa vem i paret Sjöwall & Wahlöö som skrivit vilka kapitel (de har själva hävdat att de skrev vartannat kapitel). Författaren Trygve Bångs artikel ger kanske en ledtråd och är en extra julafton för alla Sjöwall & Wahlöö-kremlologer.

    SvaraRadera
  10. Jag kommenterade själv under den ursäkten:

    Men Leo ni läser aldrig texterna vad jag har märkt och visst var jag snäll som påpekade att ni hade publicerat fel bild av Stieg Larsson, att det var en bild på Stig Larsson som låg där istället över min artikel. Och Karin fick möjlighet att byta den mitt i natten... hon bad mig om förlåt, men det behövdes inte i det fallet.

    Att ni klantar er faller ju inte på mig. Men sånt händer i journalistvärlden ständigt, det är mänskligt.

    Det går snabbt ibland och det är inte så märkvärdigt, det är mänskligt att fela och det står säkert småfel (korrekturfel) i alla mina 28 artiklar här på Newsmill, men inte sådana grodor som Linda Skugge nu gjorde.

    Hon är så föraktfull mot både Newsmill, läsarna, skrivandet som yrke och mot sig själv (hon skiter tydligen i sig själv också) så man skäms för hennes skull.

    Att säga att det tog 15 minuter att skriva och det var vad det var värt ungefär och att ni lika gärna kan ta bort artikeln igen. För hon bryr sig inte (sa hon till Uppsala Nya).

    Så det var bara pengarna hon brydde sig om då? Eller? Hon säljer sig bara... utan att bry sig ett dugg om sig själv.

    Trist inställning.

    Permalänk | Anmäl #5 Ann Helena Rudberg, 2010-01-24, 15:50
    Leo fel av mig... visst läser ni texterna, men ni granskar inte... utan det får författarna till artiklarna själva stå för och korrekturläser gör ni inte heller...

    SvaraRadera
  11. Här är länken till Newsmill och redaktörernas blogg så kan ni se om Leo har svarat:

    http://www.newsmill.se/KPML_blogg

    SvaraRadera
  12. Intressant:

    "Så länge felaktiga uppgifter inte kränker enskilda personer tycker jag sällan att de utgör något större problem - efter några minuter är någon där och påpekar misstaget, som i bästa fall till och med kan stimulera debatten."

    Vilket inte besvarar någonting alls. Leo Lagercrantz måste självklart försvara Skugges publicering, men jag undrar om hon kommer bli anlitad igen. Jag misstänker det.

    SvaraRadera
  13. Studenten: Han försvarar bara det självklara, det åtalbara tas bort, men annars så är det bara bra om de får fler och upprörda läsare...

    SvaraRadera
  14. Linda sägar att hon aldrig tycker at något hon gör är pinsamt. Det är psykopatvarning. Om hon inte ljuger förståss.

    SvaraRadera
  15. Wunder: Hon spelar sin clownroll... men jag tycker en smula synd om hennes tre flickor...

    SvaraRadera