fredag 15 januari 2010

Johan af Donner åtalas

Ett åtal är väckt mot Johan af Donner, som anses ha svindlat Röda korset och Cancerfonden på sammanlagt 7,7 miljoner kronor.

Hans två medhjälpare åtalas också för att ha konstruerat falska fakturor. Af Donner använde sin frus två bolag för att genomföra denna svindel.

Johan af Donner ansågs rasande skicklig när han anställdes på Röda korset och hade bra kontakt med TV4 och deras insamlingsgalor, vilket gjorde att hans renommé låg i topp.

Bengt Westerberg ordförande för Röda korset, som först ställde sig upp och försvarade af Donner, har ännu inte uttalat sig.

Han kallade i inledningsskedet det hela för att af Donner hade haft "ett extraknäck".

Brottet kan ge fängelse från 6 månader till högst 6 år.

PS. Jag noterar att Svenska Dagbladet pratar öppet om detta med namn och bild. DS

12 kommentarer:

  1. Fy fan vad lågt!
    Att lura hjälporgansationer på pengar är så furktansvärt lågt att det svindlar.

    Jag skänker inte länger pengar till Röda korset av den anledningen.
    Och tyvärr, med blandande känslor, inte heller till cancerfonden.

    SvaraRadera
  2. lena: Jag hoppas och tror att det inte förekommer något sådant nu. Själv blev jag också mycket tveksam till alla slags insamlingar, så jag har sedan dess gett pengar direkt till folk, som jag vet behöver och som jag litar på.

    Tror att detta svindleri är ett uttryck för att det har gått för långt med vårt samhälle på olika sätt. Att människor som denne af Donner utnyttjar vårt inbyggda samaritbeteende, att vi vill hjälpa människor i nöd.

    Naturligtvis är det en katastrof för Röda korset. En sådan organisation måste vara höjd över alla misstankar.

    SvaraRadera
  3. Håller med Lena. Eftersom det med jämna mellanrum poppar upp skandaler, där pengar samlas in till behövande har jag tröttnat och skänker enbart pengar till insamlingar som till Daddy eller Monicas Tjernobyl för att nämna några exempel.

    Då vet jag att mina pengar går till rätt ändamål.

    SvaraRadera
  4. Det hedrar faktiskt Röda Korset att de tvättar byken i offentligheten. Cancerfonden verkar också ha bra folk faktiskt. De reagerade ju också omedelbart när de fick reda på sammanhangen om jag har förstått det rätt. I längden så kommer den här typen av agerande att hjälpa dessa organisationer, tror jag.

    Det är bra att Svenska Dagbladet tar upp fallet.

    Korruption finns i många olika former, vilket ju bör uppmärksammas av pressen. Vi ser alla fram emot att Silbersky eller klienten redovisar motiven bakom detta. Blir intressant att följa detta också och låt domstolen döma det rent juridiska baserat på lag och bevisning.

    SvaraRadera
  5. Tyvärr Cuben, så reagerade de inte direkt, det tog tid innan de insåg att något var fel och som sagt ordförande Bengt Westerberg försökte förringa det hela hela. Uppenbarligen har inte systemet fungerat, annars hade det ju aldrig kunnat bli så stora summor.

    http://www.realtid.se/ArticlePages/200906/11/20090611104924_Realtid064/20090611104924_Realtid064.dbp.asp

    Och de blev varnade för af Donner inom Röda korset redan i mitten på 90-talet, men som sagt han hade lyckats med Cancerfondens insamlingar och skaffat sig kontakter på TV 4.

    http://www.realtid.se/ArticlePages/200906/28/20090628192802_Realtid336/20090628192802_Realtid336.dbp.asp

    SvaraRadera
  6. Detta rör sig alltså om en människa som i 15-talet år har kunnat dupera folk - alternativt att de har tigit för att inte skada sina egna eller Röda korsets, Cancerfondens renomméer.

    Peter Örn och prinsessan Christina var ansvariga då på 90-talet i Röda korset.

    SvaraRadera
  7. Tack Ann Helena för länkarna. Nu lärde jag mig något nytt. Jag visste inte att de redan hade fått varningar på 90-talet och inte reagerat. Det borde Röda Korset verkligen ha gjort.

    Många organisationer har numera en "Whistlerblower" policy. Visselpipa policy, som ofta innebär att en oberoende internrevision måste sättas in när man får indikationer på något som är fel. Röda Korset borde ha haft det för länge sedan.

    Transparency International utnämnde Ara Abrahamian till Årets Visselpipa förra året.

    http://www.transparency-se.org/2009.html

    SvaraRadera
  8. Cuben: Tack själv för länken! Tyvärr är det sällsynt med sådant transparent mod, som kan göra att något avslöjas. Och det behövs att det har blivit en murken och nästan fallfärdig organisation för att detta visselpipeblåsande ska skapa gehör någon annanstans. Annars är det fel på personen som blåser.

    Tycker vi ser många exempel på det just nu att 90-talet är under omtolkning. Som du vet så har jag själv skrivit en dagbok om detta Ett Sekel av Tystnad. För ingen tog riktigt 90-talets problem på allvar förrän de dök upp igen på 2000-talet fast hundratusentals människor led sig igenom detta årtionde. Och det har fortsatt under detta årtusende.

    Där var det Göran Persson som lyckades lägga locket på ända tills det inte höll längre och valet 2006 tog bort honom. Och vi jobbar fortfarande för fullt med att inte låta den nya tidens överklass sitta kvar. Där kan man nog säga att af Donner är ett riktigt stort och dåligt exempel på att det går att bluffa sig fram i livet med hjälp av ett namn, förfalskade betyg etc.

    Vi som folk bugar och bockar ofta inför sådant. Tyvärr.

    SvaraRadera
  9. Visselpipa mod är det få förunnat att ha. Ara Abrahamian är en som har detta mod. Jag var själv med på Transparency Internationals årsmöte då Ara fick priset. Det var hans tränare från Spårvägens IF ”Spåret” som var där som hans representant.

    Organisationer som just bygger sitt namn på förtroende har ett särskilt ansvar att ta vara på varningssignaler om korruption. Det är därför jag bland annat gillar Gunilla Carlsson som har börjat titta bakom förlåten på SIDA, bland annat. Sedan tycker jag att sanktionsmekanismerna bör vara snabbare och mer verkningsfulla, men att bara lyfta på den förlåten är bra.

    Inga-Britt Ahlenius står väldigt högt på min lista av personer med integritet och hon höll också i en del av programmet vid Transparency International Sveriges årsmöte. Hennes professionella åsikter om hur man bör stärka granskningen av kommuner och landsting borde tas tillvara än mer. Det finns alldeles får många exempel på att granskningen av kommuner inte sköts på ett för medborgarna tillfredsställande sätt. Vår gamla modell för kontroll måste förbättras, den håller inte längre.

    Det verkar ju också som att Röda Korset blev varse samma sak också. Det är viktigt att vi vaknar upp från vår Törnrosa-sömn. Jag ska läsa din bok så fort jag kan, men som Orsa kompani lovar jag inget bestämt.

    SvaraRadera
  10. Det dröjde nog länge bara för att han heter Donner. Skulle jag tro. Såna fina männsikor kan ju inte ruffla! Tycker man skulle åtala Westerberg också. Bara sitta och vara ordförande och inget se och inget höra borde också vara åtalbart. Och under tiden lyfta multum - 800 000 per år tror jag visst att han har. Huva!

    SvaraRadera
  11. Parnassen: Jo det är konstigt med Westerberg... att han var så snabb att utttala sig på fel sätt. Och Donners fru då som lät pengarna passera genom hennes båda bolag. Det kan inte heller ha gått rätt till.

    SvaraRadera
  12. Det vore bra om revisorer och årsmötet uppmärksammar detta ärende och ser om Westerberg har visat underlåtenhet i detta ärende. Hans uppfattning som det kom ut i pressen, jämfört med att säga att en oberoende undersökning ska göras och att han själv har tagit initiativ till en sådan är ju stor och att han innan dess inte kan uttala sig.

    SvaraRadera