torsdag 14 januari 2010

Ett rådjur vilar utanför min dörr

Det ligger ett rådjur utanför min dörr. Jag slängde nyss ut en brödkant åt det.

Varje natt och ibland på dagarna kommer det förbi och vill ha lite mat. Det brukar ta den fågelmat, som ligger på marken.

Nu har det lagt sig till vila på den snöiga kalla jorden. Det kan lika gärna vila där, som någon annanstans. Det är inte varmare eller kallare här än i skogen. Kring minus åtta grader har vi.

Det ligger där och klipper med öronen ständigt lyssnade efter faror.

Egentligen tycker jag inte om rådjur. De brukar äta alla rosenknoppar de får tag i på sommaren, men nu låter jag rådjuret vara.

Det får finnas där tillsammans med oss andra i kylan. Vi försöker alla överleva.

13 kommentarer:

  1. Det är nog sjukt eller förvirrat, det är inget normalt beteende att lägga sig och vila utanför en dörr. Nu är de väl inte så skygga de där som lärt sig att man inte jagar bland villor men lite konstigt är det.
    Ska ni inte äta upp det så kan ni ju lägga ut något isolerande åt det att ligga på, lite halm eller så. På vintern gör de ju ingen skada i trädgårdarna utan är bara vackra (eller ätbara).

    SvaraRadera
  2. Nej det var inget fel på det... alla behöver vila ibland. Nu har det skuttat iväg. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  3. Du är ju så underbar.
    Själv matar jag fåglarna och är jättebekymrad över våra medvarelser i skogen som fryser.

    Och ja, självklart tycker jag det är hemskt med människor som inte har något hem och också självklart fryser. Men dom kan ju tala och söka hjälp. Det kan inte djuren.

    SvaraRadera
  4. lena: Hörrudu det är du som är underbar :)

    Det är extra svårt i år när snön är så djup och det blev skare på den. Vi har en vintergrön kulle med hjärtbergenia och den brukar dom kaläta, men i år klarar de inte snön.

    Dock är vi inte så snälla att vi skottar undan den åt dem, men fågelfröna får dom äta.

    SvaraRadera
  5. Ann Helena:
    Jo, men 90% säkerhet så är det något fel som gör att det ligger och vilar så nära huset. Djur som beter sig onormalt är det oftast fel på.

    SvaraRadera
  6. I Stockholmstrakten är det vanligt med rådjur inpå knutarna. För några veckor sedan när jag gick ut genom dörren i Österskär skuttade två rådjur över tomten. Som två stora hundar sprang dom iväg. Det finns mycket äpplen i trädgårdarna att äta. Här i Hälsingland syns dom inte lika mycket.

    SvaraRadera
  7. parnassen:
    Ja rådjur i trädgårdar är vanligt i hela landet på vintern. Vad som är underligt med det här rådjuret är ju att det låg och vilade i en trädgård.

    SvaraRadera
  8. Profanum: Klockan var fyra på morgonen och det kanske var trött en stund så då lade det sig ned.

    SvaraRadera
  9. Ann Helena:
    Rådjur lägger sig normalt sett inte på snön, normalt sett inte på en öppen yta och normalt sett inte nära rovdjursväxlar (vilket de uppfattar era gångvägar i trädgården som). Rådjuren går in i ganska tät skog, skrapar upp en lega och lägger sig där (kan de inte skrapa upp någon så står de upp).

    SvaraRadera
  10. Profanum: Okej jag bugar för dina kunskaper, men faktum kvarstår att rådjuret skuttade iväg sedan när vi började röra oss mer i huset. Det var inget fel på det. Jag tror inte att det uppfattade platsen som något annat än ett ställe att äta och vila på... det var inte på trädgårdsgången alltså. Ska rapportera om jag ser det igen. Det har besökt oss liksom två andra när det har varit så buskallt. Ha en god kväll!

    SvaraRadera
  11. Jag ser att det är någon som är inne och läser om rådjuret... kanske Profanum (?) och då ska jag berätta att det har legat rådjur lite här och där... nä inte riktigt sant, men ute på våran lilla väg utanför tomten har dom legat och vilat sig... så detta betraktas inte alls som en rovdjursstig... fast det brukar komma odjur med lysande ögon på den vägen... men de höga vallarna skyddade dem mot vind och väder... och det rådjuret var inte sjukt... vi har besök av dessa hela tiden i vår trädgård och vi matar både rådjur och fåglar tillsammans... ha det gott vem som än är inne och läser :)

    SvaraRadera
  12. Och nu kan jag meddela de intresserade att samma rådjur som i vintras går omkring i vår trädgård. Hon överlevde. Fortfarande har hon en bit av vinterpälsen kvar. Den gråaktiga, men den bruna syns. Hon äter av de nya och färska bladen på våra små lönnar, som växer längs staketet runt tomten. Gott tydligen!

    SvaraRadera
  13. Wow vad underbart att det låg utanför din dörr.. För mig är djur symboliska. En bekant berättade idag att en kattuggla hade flugit rakt in i en ruta på hans hus.. Jag ska leta på nätet och se vad kattuggla står för, uggla stod för (enligt ett djurlexikon)att se i mörker, vilket ju känns logiskt.)
    När djur dyker upp i mitt liv så ser jag det som en stor ynnest och välsignelse. Två vackra råddjur mötte mig utanför mitt hus(höghus i tätbefolkat område med mkt motorvägar) när jag hade kärlekstvivel, de stod och betade i godan ro och jag tog det som ett tecken på att jag skulle välja partnerskap.. Djur har gett mig vägledning många gånger..

    SvaraRadera