torsdag 21 november 2013

Vi har naturligtvis dubbdäck

UPPDATERAT
Vi har satt på dem också nu lagom till halkan. Det går inte att klara sig utan detta med isbark på vägarna. Det blir så när det faller snö och snöröjningen inte hinner med. Då behövs dubbdäck. Här där vi bor tre mil från Hornsgatan i Stockholm (där är det dubbförbud).

Vi klarade oss utan under större delen av barnens uppväxt för då var det inte så mycket snö. Men de senaste tre vintrarna har det varit det. De forskare i medicin som nu ska förbjuda dubbdäck vet inte vad de pratar om. De är naturligtvis oroliga för sina patienters skull, men det vore väl bättre att förbjuda lera då eller husdjur? Båda sorterna dammar inomhus.

Partiklar i luften i städer kommer från sand, som måste ut på gatorna när det är så hårda vintrar, som det har varit nu. Det finns all anledning att se över hur gatorna ser ut. Är de fulla med snö som bilarna kör på så blir det ganska fort is. Då binds partiklarna, men bilarna behöver dubbdäck.

Förra vintern blev den snön som föll stenhård för det gick upp och ned över nollan. Jag gick ungefär en halvmeter ovanför marken ända till slutet på april. Inga partiklar alls i luften eftersom de var bundna av snön. Om nio dagar blir det förbud mot sommardäck dessutom.

Argumentet att Europa har restriktioner håller inte. De har inte samma vintrar som vi. Bilden nedan är från vår veranda i slutet på mars i år.
21.11.2013
Här är fler argument från bilexperten Robert Collin varför det inte är dubbdäcken som är bovarna.

13 kommentarer:

  1. Nu citerar ju de Norsk forskning när det gäller säkerhet och dubbdäck, och du citerar egna erfarenheter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag förstår deras oro för jag har en nära släkting som går på Karolinska för diverse problem med lungorna (en tredjedels kapacitet). Släktingen har aldrig rökt så läkarna har ingen förklaring till sjukdomen. Och detta påverkar i sin tur hjärtat förstås. Men att anklaga våra dubbdäck för detta är att vara ute i ogjort väder och visar hur panikslagna forskare kan bli när de inte hittar rimliga förklaringar. Då tar de till den forskning som finns. Det regnar mer i Norge än här. Då behövs inte dubbdäck. Har också släkt i Norge.

      Radera
  2. Här är en fin video om hur man gör på vägarna när det är besvärligt:
    https://www.facebook.com/andre.rudberg/posts/10151814240453437?notif_t=close_friend_activity

    SvaraRadera
  3. Om man tittar på hur partikelhalterna varierar timme för timme, dag för dag, så syns det fullkomligt klart att det är dubbdäcken som orsakar de höga halterna. Innan 1 oktober är halterna låga. Men så snart dubbdäcken kommer på så skjuter halterna i höjden. När det sedan blir snö och is på gatorna är det inga problem längre, men så snart det blir en dag med bara och torra vägbanor så blir halterna höga. Värst är det under mars-april, när det ofta är torra vägbanor men ändå många kör med dubbdäck. När sedan dubbdäckssäsongen är över sjunker halterna igen, oavsett om vägarna är våta eller torra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och detta orsakar alla lung- och hjärtsjukdomar. Eller hur? Så bra med enkla förklaringar även om de inte är sanna.

      Radera
    2. Nej, det orsakar inte alla lung- och hjärtsjukdomar. Men det är en sann förklaring till partikelhalternas samhörighet med dubbdäcksanvändingen och våta vägbanor.

      Radera
    3. Ja nederbörd tar ju bort partiklar i luften så det är inte så särskilt sant. Inte heller att däckspår orsakar vattenplaning som forskarna påstod. Då måste det vara bra mycket vatten i sjöliknande däckspår och mycket höga farter. Är knappast möjligt. Men fortsätt gärna sanningssägandet. Annars ha en bra dag! :)

      Radera
  4. Men om man förbjuder dubbdäck i centrala stockholm och inte 3 mil bort från Hornsgatan - skulle det vara ok? Trots allt där problemet är med mycket trafik och mycket folk samt att det är lätt att lösa för beökare med dubbdäck som kan utnyttja infartsparkeringar och kollektivtrafik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir ett förbud då att köra inom Stockholm för landsortens boende. Visst förbjud allt. Framför allt att människor bor så tätt. Varför ska vi ha städer? Jag har själv bott på både Hornsgatan som baby och på Odengatan i Stockholm som vuxen. Mycket trafik. Plus att det var väldigt rökigt och disigt förr i tiden av allt eldande även mitt i stan. Har inte några problem med varken hjärta eller lungor (fast mamma och mormor dog i astma), men det är tacksamt att ge sig på biltrafiken för att riksdagen har en nollvision i trafikolyckor och detta spiller över på annat. Det går troll i allt till slut.

      Radera
    2. Eller varför inte tillåt allt?
      Blir det bättre då?
      Trots allt så i dagsläget kör nästan hälften odubbat även på landsbygden runt sthlm vilket gör att rätt många behöver inte bry sig om ett dubbdäcksförbud i Stockholm.

      Radera
  5. Förbjud Stockholm!
    /Senior

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Jag tyckte mycket om den stan när jag var liten och i första ungdomen. Den funkade ända fram till 70-talet när alla politiker började tjafsa om förbifart Stockholm. I Europa hade de aldrig sådana problem eftersom många städer var sönderbombade så gjorde de förbifarter redan på 60-talet i Tyskland. Förresten min mamma och mormor som dog i astma var uppvuxna vid Mälaren på landet. Fukt är värre än partiklar och trauman som fattigdom och misshandel.

      Radera
  6. Jag väntar bara på rapporten som beskriver de alarmerande höga halterna av farliga partiklar i tunnelbanan. Men den rapporten kommer kanske inte att marknadsföras lika ivrigt.

    SvaraRadera