torsdag 14 november 2013

Vi älskar Norge

UPPDATERAT
Det är förfärligt att Aftonbladet nu nedlåter sig till att låta krönikören Ehsan Fadakar förtala vårt grannland. Han klämmer in alla under en kam i vanlig rasistisk stil och menar att Norge är ett land som ingen kan tycka om för där är bortskämda ungdomar och en regering, som är alltför högervriden för hans smak.

Själv har jag släkt i Norge. Min farmors mor kom därifrån så det är som att förtala Sverige tycker jag när detta kan tryckas. Men Aftonbladet gör allt för att dra läsare och nedlåter sig så till att låta denne iransk-svenske skribent förtala vårt grannland.

Ehsan Fadakar är känd för att dra till med vad som helst för att få uppmärksamhet. Han lyckades förolämpa judar med sina antisemitiska åsikter så att han blev tvungen att be om ursäkt. Han höll på i många år med det på en dagisliknande nivå. Aftonbladet har alltid ridit på underliga åsikter, men nu har de nått en ny bottennivå. Denne unge man är helt enkelt rasist och uttrycker rasistiska åsikter. Men det är riskfritt i vårt land. Tyvärr.

PS. Chefredaktör Jan Helin på Aftonbladet har fått en kopia på ovanstående. DS.

12:15
Skavlan i morgon kommer att handla om förhållandet mellan Sverige och Norge. Programmet spelas in i kväll och Jan Guillou och Anne Holt deltar.
15.11.203
Här kör Jan Guillou med i Skavlan i kväll att i hela Europa är det likadant. Islamofobin och främlingsfientligheten breder ut sig. Och Anne Holt, som har känt Jan Guillou i tjugo år, frågar sig hur en så klok man kan vara så dum. Fremskrittspartiet i Norge är absolut inte ett främlingsfientligt islamofobiskt enfrågeparti.

5 kommentarer:

  1. Jag kan inte tänka mig att han var helt nykter när han skrev krönikan men vem av oss har inte skrivit dumheter på internet eller ännu hellre Twitter efter några glas vin?
    Lasse O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var han säkert. Krönikan är för uttänkt och övervägd för att vara skriven under inflytande av droger. Det minner mer om någon som ständigt har gått åt ett extremt håll. De flesta som skriver dumma saker på internet är säkert nyktra och städade. De begriper bara inte vad de gör. Tyvärr.

      Radera
  2. Oh ja, visst älskar de med sunt förnuft Norge :) Det är rent bedrövligt hur många i Sverige som skyggar och skäller på de som säger som det är. Jag noterar att motsvarigheten till Svenska Migränverket i Norge har en liten rapport om kriminella asylsökanden ... visst farao finns sådana! Även i Sverige, vilket är major nono att skriva/säga. Jag kan nog inte bli mycket mer politiker/journalist-fientlig än vad jag är nu.

    SvaraRadera
  3. Att du har släktingar i Norge etc. har väl inte med saken att göra? Saker ändras i länder, rörelser kommer och går, i bland ganska snabbt. Det gäller att hänga med! Vet inte om du hänger med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu tror jag att du spelar dum eller liten. Det är klart att våra rötter spelar någon roll. Läs min bok I ormbärarens tid.

      Radera