fredag 15 november 2013

Bitcoins är inte guld

UPPDATERAT
Gå inte på lurendrejerierna som också de stora tidningarna går på: de tror att bitcoins är någon ny slags valuta, som man kan tjäna storkovan på. Jo om man sätter det i system och bedrar människor över internet så går det bra.

Jag blir så trött på alla som försöker lura av mig mina koder över mejlen. Nästan varje dag får jag nya sådana där jag har betalt en faktura dubbel och så ska banken ersätta mig för det. Senast i går var det "SE-banken". Andra får meddelande från sin "dotter" på facebook om pengar och ger då godtroget koden.

Eftersom dessa meddelanden är så illa utformade begriper jag inte hur människor kan gå på dem, men uppenbarligen är det så eftersom det hela tiden kommer nya falska mejl. När de har fått koden och tagit pengarna från kontot så transporteras detta till den falska icke-valutan bitcoins och ett opersonligt krypterat hemligt konto för att sedan föras över till ordentliga pengar och bedragarens vanliga bankkonto och sedan är de pengarna borta för evigt. Icke spårbara.

Ludvig Öberg, 19 år, tänker nu sätta upp den första automaten i Stockholm för bitcoins och därmed hjälpa bedragarna på internet. Det borde vara straffbart. För i den automaten stoppar man i sina pengar och sedan får man bitcoins istället. En valuta som inte finns annat än i den fiktiva påhittade internetrymden. Detta hjälper lurendrejarna!

Det hela är som ett Ponzibedrägeri, eller som ett pyramidspel, där bedragaren i toppen tar hem alla pengarna. Gå inte på det! Detta är egentillverkade pengar som inte är godkända av någon stat eller riksbank. 
13:37
Här sjönk värdet på bitcoins drastiskt för att ägaren till Silk Road greps, dvs den som sköter knarkaffärerna på nätet i USA. Sajten stängdes av amerikanska myndigheter. Bitcoins används således av kriminella.
16:02
Även bitcoinbanker kan rånas, vilket skedde i Australien genom hackers, som tog sin in och stal de bitcoins på mer än 1 miljon dollar som fanns i den virtuella banken. Och här försvann över 4 miljoner dollar som tusen kunder hade i Kina. Detta hände nu inom en vecka. Vem ersätter dem?
17.11.2013
Här är svinen som skickar falska mejl. En variant av dem. Logga inte in släng genast:
Tog bort mejlet som låtsades vara från Telia för det gick inte att bli av med en del av det , inloggningen och jag vill inte detta ska sprida sig som ett virus. 


21.11.2013
Har inte fått fler falska mejl sedan jag publicerade ovanstående. Hoppas det håller i sig!
10:42 
Jaha det skulle jag inte ha sagt för som gubben i lådan poppade det här upp nu, klicka för tusan inte:


God morgon!
Vi har märkt att din senaste betalning åtalades tva ganger på samma gång, och det är på grund av ett tekniskt fel.
När du bekräftar informationen på kortet, kommer vi att återbetala till ditt konto.
Beställningsnummer : 451-009728461
Sida återbetalning:
© Copyright Visa Europe @ 2013
12:35
Och genast så dyker nästa falska mejl upp. Bomba bara! Desto fler kan jag publicera. Era stackars dumskallar!

Plats verifiering

Sakerhetsfragor: Din senaste inloggning plats, har datumet 2013/21/11 inte erkants.

Du maste kontrollera din plats med detaljer genom att folja instruktionerna nedan.
© SEB 2013 · 2013/21/11


 28.11.2013
Och här fortsätter skattletarhistorierna bokstavligen. En stackars miljonär måste gräva upp sina skatter ur jorden. För där ligger datorn med alla pengar. Vilken skröna! Istället borde tidningarna kanske skriva om att 5 miljoner gick förlorat i Danmark för ett företag. Men nej då detta är framtidens valuta, inte ett nytt sätt att leka kriminell. 
9.2.2014
Här är en uppdatering av denna bovvaluta. 

15 kommentarer:

  1. Hej Ann Helena!

    Jag tror att du borde läsa på lite vad bitcoins är för något. Finansinspektionen har bedömt Bitcoins vara ett betalningsmedel som kan anses vara en sådan elektronisk valuta såsom ECB har definierat elektroniska valutor. Skatterättsnämnden verkar ha gjort en liknande bedömning från ett momsperspektiv.

    Vidare så bör du fundera på följande:

    "En valuta som inte finns annat än i den fiktiva påhittade internetrymden. Detta hjälper lurendrejarna!"

    Hur tror du det står till med kronor?

    Mvh

    Chade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja människor som tror på guld och gröna skogar vill bli lurade tyvärr. Kronan har en kurs och har en stat och en riksbank i ryggen. Vad som helst kan komma ut ur en automat med bitcoins. Och som jag skriver ovan så används denna valuta för att ta riktiga pengar från riktiga konton i människors banker. Plus att detta är omtyckt för att tvätta pengar.

      Radera
    2. Fast det var ju inte svar på min fråga. Kronan är till stor del en fiktiv valuta utan täckning. Precis som Bitcoin. Så om det är det som oroar dig borde du vara orolig även för kronan.

      Bitcoins har också en kurs. Den styrs, precis om med kronor, på tillgång och efterfrågan. Dvs. vad folk är beredda att betala för den. Det finns dock inte en stat och en riksbank inblandat. Vilket är både en styrka och en svaghet. Du verkar fokusera på svagheten.

      Att den används för saker du anser vara dåliga är ju inget egentligt argument. I så fall borde du vara emot kontanter överhuvudtaget, eftersom de kan användas mycket mer anonymt än elektronisk handel.

      Samtidigt borde du vara emot elektroniska pengar då det gör att man enklare kan "tvätta pengar". osv.

      Vad som helst kan komma ut ur en vanlig bankomat också, men du litar vanligtvis på bankomatens ägare. Så kommer det troligtvis bli med bitcoin-automater också.

      /Chade
      Jag har för övrigt inte investerat något i bitcoins, eller avser göra det. Men tycker du verkar ha fel uppfattning om den.

      Radera
  2. Oj hoppsan nu försvann min egen kommentar. ECB har konstaterat att bitcoins inte uppfyller de krav som finns på pengar. Om du inte är kriminell eller vill åt andra människors pengar så borde du inte heller gilla detta. Ska se om jag kan hitta alla villkor som finns för pengar igen.

    SvaraRadera
  3. ECB har sagt att det är en elektronisk valuta som saknar status som legalt betalningsmedel. Så det är nog en valuta i alla fall.

    Och det kan ju mycket väl bli ett legalt betalningsmedel, och i vilket fall så kan det ändå användas som betalningsmedel, så länge de som är inblandade i en transaktion är överens om att bitcoins ska användas.

    Jag är varken kriminell eller vill (på olagligt vis) komma åt andra människors pengar. Jag tycker dock det är ett väldigt intressant experiment.

    Nu har jag varken kunskap eller tid att diskutera detta mer. Tyckte bara att du drar på lite väl stora domedagsväxlar om bitcoins, som nog inte är helt med sanningen överensstämmande.

    ha en trevlig helg!

    / Chade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kör ditt race i diskussionen och sedan är du nöjd. Typiskt sätt att uppföra sig för ohederliga människor. Tack och hej!

      Radera
  4. Jo så här säger Europeiska Centralbanken: Bitcoins är inte ett betalningsmedel för det fyller inte pengars funktion. Pengar definieras så här: Det finns inte hur mycket som helst, varaktigt, kan bäras, delas, lätt att känna igen, lätt att förvara, svårt att förfalska och används mycket i samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du känner så, så måste jag ju svara.

      Jag anser inte att jag kör mitt race. Du kom med påståenden (bl a om att bitcoins inte var en valuta, vilket nu verkar ha ändrats till att det inte är ett lagligt betalningsmedel) som jag ansåg vara felaktiga. Jag svarade på dem.

      Jag ser inte riktigt hur det är att vara ohederlig.

      Att bara framhålla saker som är, eller skulle kunna vara dåliga, med bitcoins, och därefter avfärda det som ponzibedrägeri eller något som endast brottslingar använder, är enligt mig däremot mycket mer ohederligt.

      Jag kommer knappast att påstå att allting är bra med bitcoins (jag förstår dessutom inte hur det fungerar fullt ut, men det verkar jag inte vara ensam om) eller att det inte kan användas till brottsliga syften, men jag ser flera positiva saker med det också. Bland annat att om det utvecklas mer så kan det komma att underlätta handeln i världen väldigt mycket och jag ser det dessutom som positivt att det är en valuta som ingen centralbank (och i slutändan politiker) kan leka stimulanspolitik med (men där är vi kanske oense om huruvida det är positivt eller inte).

      Jag låter dig få sista ordet om du vill, för nu måste jag sluta. Men jag ber om ursäkt om du känner att jag barta försöker mästra dig, det är inte min mening.

      Trevlig helg!

      /Chade

      Radera
  5. Jag tycker nog du var onödigt otrevlig mot Anonym. Om Bitcoin kan man säga mycket, men att hävda att det är "lurendrejeri" att hålla på med Bitcoins och att endast kriminella gör det är inte med sanningen överensstämmande.

    Bitcoin är inte ett legalt betalningsmedel, självklart inte, endast stater kan skapa sådana. Det hindrar inte att bitcoins representerar ett "värde", på samma sätt som en klump guld eller en tavla av rembrandt representerar värde. En aktie är inte heller ett lagligt betalningsmedel.

    Du gillar inte bitcoins, så mycket är tydligt. Jag gillar det inte heller, men av andra skäl än du. Gör inte misstaget att klumpa ihop bitcoins med olagligheter, för det är olika saker.

    Din definition på pengar är heller inte med verkligheten överensstämmande. De flesta pengar kan inte "bäras" eftersom de finns endast som elektroniska transaktioner. Dessutom finns det faktiskt hur mycket pengar som helst, olikt bitcoins. Riksbanken kan när som helst definiera nya och hur många som helst. Guldfoten övergavs av USA under Nixonepoken och det finns alltså ingen gräns på mängden pengar. Att pengar är "varaktigt" förstår jag inte vad det skulle betyda.

    Bitcoins är teoretiskt omöjliga att förfalska, lätta att känna igen, finns i ändlig mängd (givet att datakraft inte blir oändlig), kan bäras (via exempelvis en USB-sticka) och delas vilket väl får sägas vara snäppet bättre.

    Däremot finns en del tunga nackdelar med Bitcoins som gör att jag inte trivs med dem. Grunden i nackdelarna har att göra med din rubrik: Bitcoins är inte guld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt vad det är kul att trycka till i dag då. Det var inte min definition utan Europeiska Centralbankens. Vänd dig dit om du har klagomål.

      Radera
  6. Chade: Bitcoins är en privat valuta som i nuläget är värt nästan 3 000 kronor per bitcoin. Så du får stoppa i så mycket pengar i bitcoinautomaten för att få ut ett styck. Det finns inga garantier för att detta är värt något och det används i knarkhandel och andra skumraskaffärer över nätet. Rena sjörövarpengar således. Att vi har banker beror av att det behövs, att vi har olika statliga valutor beror av att det är nödvändigt för att marknaden ska kunna vara pålitilig och stabil. Det finns en motrörelse som hatar banker och som rider på detta hat. Många i Sverige råkade illa ut under bankkrisen på 90-talet. Den berodde på enskilda människors girighet och inte tillräckligt med motmedel och att det gick att driva upp räntorna till 24 procent som mest. Detta har samhället lärt sig av precis som 30-talet. Att vi har demokrati är också nödvändigt som jag ser det, men naturligtvis finns det alltid motkrafter.

    SvaraRadera
  7. Ok, jag ser att du i princip inte besvarade en enda av mina frågor. Jag förstår varför Chade avslutade konversationen och att du kallar honom ohederlig för att han gör så får stå för dig.

    Att det var bankkris och höga räntor på 90-talet är knappast Bitcoins fel.

    Jag kommer också att avsluta konversationen då det inte känns som en fruktbar dialog. Som avslutande kommentar hävdar jag, måhända felaktigt, att du inte har en aning om hur Bitcoins fungerar men anser att det är en sjörövarvaluta bara därför ATT!

    Om du ändå vill förklara vad din ilska mot Bitcoins kommer ifrån föreslår jag att du inleder med att beskriva din förståelse för hur det faktiskt fungerar. Kronor finns det heller inga garantier för att "det är värt något", inte sedan guldmyntsfoten försvann. Jag kan slå vad om att kontanta medel och även elektroniska transaktioner av kronor används i oerhört mycket mer knarkaffärer än Bitcoins.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte lätt att vara Anonym. Du ställde inga frågor så det gick inte att besvara några. Du kan lika gärna vara Chade. Det går inte att bevisa något annat. Nej detta är inte en fruktbar dialog för du är ute efter att trycka till. Ett riktigt internettroll som inte är värt något alls. Jag är inte arg på bitcoins vad är det för dumheter. Lika lite som jag är arg på kronorna i min plånbok.

      Jo det finns garantier för att våra pengar är värda något just av de skäl som Europeiska Centralbanken har listat. Du får i läxa att ta reda på hur det fungerar. Men berätta det inte tack! Ta bara till dig det själv. Ha en mycket trevlig fredagkväll!

      Radera
  8. Hmm, det verkar inte finnas många argument som biter på dig och du verkar inte vara särskilt intresserad av att diskutera. Fakta då? I aug erkände Tyskland Bitcoin som ett ”godkänt betalningsmedel”: http://www.svt.se/nyheter/varlden/kryptovalutan-bitcoin-godkand-i-tyskland

    I stadsdelen Kreuzberg Berlin kan man köpa allt från öl och skivor till bitcoin: https://www.libertysilver.se/kc/news?id=322

    Visst finns det argument mot bitcoin som vissa bitcoin-frälsta inte vill ta i. Det finns helt klart negativa aspekter med bitcoin och viss som är frälsta vägrar erkänna detta utan tror att bitcoin kommer rädda världen. Sen finns det sådana som du som inte kan se några fördelar utan bara nackdelar och vägrar diskutera.

    I mitten finns vi som lever i en värld som inte är svart och vit, är lite mer rationella, och kan se både för och nackdelar.

    /Linden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäsp. Lunchen var riktigt god i dag. Man blir hungrig när man går upp tidigt. Argument som biter? Folk som vill berika sig menar du. Världen är full av sådana. Och de som hoppar på allt nytt. Vad vore världen utan förändringar? De har aldrig hört talas om alternativa valutor förut. Så spännande och intressant. Rasera världsbanken! Ha en bra dag annars!

      Radera