tisdag 11 september 2012

Radiotjänst i Kiruna ska upphöra

Det händer om vi får en skattefinansierad radio och tv. Utmärkt tycker jag. Är så trött på att bli jagad av dem. Alla mina familjemedlemmar blir det. Trots att vi betalar denna licens.

Hur mycket kostar inte det? När de ringer och frågar vem som betalar licensen. Jag säger jag då. Min son svarade: Har ingen aning när de frågade honom. Och min sambo får de aldrig tag i utan jag får svara för honom.

Det är att vara misstänkt att överhuvudtaget vara en människa i vårt land. Misstänkt av Radiotjänst i Kiruna. Lägg ned eländet! Tyvärr lär vi få vänta i nästan ett och ett halvt år på att det ska ske. Och lika länge på att inte längre vara misstänkta för att vi bor i Sverige.

Här har jag tidigare skrivit om detta.
12.6.2013
Nähä inte ens detta lyckas regeringen åstadkomma utan TV-licensen blir kvar. Tyvärr. Partierna har inte kunnat enas om detta. Inte lätt att vara Allians. 

måndag 10 september 2012

Hurra Schibbye Persson kommer hem!

UPPDATERAT
Svenskarna benådas uppger en officiell källa och de kommer hem. Så skönt både för dem, deras familjer och oss andra.

Skriv nu en bra bok om er tid i Etiopien och ge goda råd till andra journalister om hur de inte ska göra när de ska bege sig in i främmande land.

Tacka det etiopiska nyåret för er frihet! Det nyår som har att göra med den koptiska kyrkan och dess räknande med Jesu uppståndelse som början på tideräkningen. Det betyder i sin tur att de ligger några år efter oss. Men vad gör det.

Inte ett dugg en dag som denna. En glädjens dag. Hurra för hjältarna! De utsatte sig för fara genom att åka till Etiopien inbäddade i gerilla. Och de fick jackpot!
15.17
En presskonferens ska hållas klockan 16 om benådningen. Det var den förre nu avlidne premiärministern Meles som godkände benådningen. De släpps redan i kväll. Och är redan släppta klockan 12 i dag. Öppna champagnen! Här är den officiella bekräftelsen. Och så förstås presskonferensen. 
11.9.2012
Deras livs största misstag, säger de. Jo, det är nog ett understatement. En seger för det fria ordet. Tongångarna går naturligtvis så på en del ställen.

Här har jag tidigare skrivit om detta.

PS. Vi ska fortfarande vara dödsförbannade på Etiopien. Visst! Inga problem. Vi kan väl låta några etiopier komma hit och smyga sig över gränsen tillsammans med lite islamsk gerilla och låta dem gå fria, som motprestation. För att visa vilket fint land Sverige är. DS.

söndag 9 september 2012

Grekland var döende

Och skulle ha dött om Grekland hade tvingats lämna euron. Så drastiskt uttryckte sig Greklands premiärminister Antonis Samaras om sitt land. Utan denna valuta skulle det inte finnas pengar till pensioner, mediciner eller bensin.

Det som nu förestår för Grekland är ett nytt möte med EU för att landet ska få godkänt för sitt åtstramningspaket på omkring 11,5 miljarder euro. Han är tvungen att uttrycka sig så drastiskt eftersom det fortfarande finns demonstrationer mot nedskärningarna.

Vårt enkla system där pengar lånas ut till ränta för att de ska växa över tiden är i fara, menar Svenska Dagbladet. Detta eftersom det senaste är att länder tar betalt för att låna pengar av banker med en minusränta, vilket riskerar att stjälpa hela banksystemet. Inte sant. Banker har fler möjligheter än så att få in pengar. Och detta var bankernas sätt att rädda EU från kollaps.

Hela detta förfarande är en följd av att de sydliga länderna i EU inte har begripit vad ekonomi är utan har tyckt att det var så fantastiskt med denna euro. Då kunde alla sko sig lite extra. De liknar de människor som tycker att det är en god idé med sms-lån med tusentals procent i årlig ränta.

Allt bygger på tid. Över tid så har vi råd med det som vi vill ha nu genast. Ibland är det sant. Ibland inte. Vi vet som har betalat upp till 24 procent i ränta på ett bostadslån under 90-talet. Vi hade vänner som fick gå från hus och hem när de inte kunde betala, men vi bor kvar, trots dessa dåtida ockerräntor i en vanlig bank.

De orsakades av att den dåtida socialdemokratiska regeringen inte begrep ekonomi, lika lite som dåtidens riksbankschef Bengt Dennis.
10.9.2012
Finansmannen George Soros tycker att Tyskland ska lämna euron eller helt och hållet ställa sig på de krisande ländernas sida. Sjunk eller simma med de andra är hans åsikt. Tänk så det kan gå. Och Tyskland som ständigt har fått spara och jobba hårt eftersom de var skyldiga till två världskrig. Nu ska de rädda Europa. 

lördag 8 september 2012

Åska och hagel

Hela marken hos oss är täckt med stora hagel. Det var ett kolsvart moln som kom med åska, regn och centimeterstora hagel.

Omkring 10 mm ramlade ned på en kvart ungefär och temperaturen ute sjönk till plus 4 grader. Varför kan det inte få vara sol och sensommardag en hel dag? Bedrövligt.

Jo vi bor på Värmdö och det skulle ha varit soligt och fint hela dagen. Sa dom. Det skulle inte regna förrän på torsdag i nästa vecka. Men nu kommer solen tillbaka! Och temperaturen ute är redan upp i 5,6 grader.

Jay Leno får bara 15 miljoner dollar

Den populäre programledaren har gått med på att kapa sin lön med 100 miljoner kronor per år för att tv-kanalen NBC ska spara. Han lär nu enbart få 15 miljoner dollar kvar.

Det lär vara kring 100 miljoner kronor per år som återstår av hans lön. Inte så illa det heller. Hans show har fått nedskärningar i budgeten på omkring 20 procent och Jay Leno har själv tagit en del av smällen.

Tvist mellan bröder

Det finns en arvtvist mellan den skjutne Saad al-Hilli i Frankrike och hans storebror Zaid i England. Saad hade stoppat arvet efter pappan Kadhim som dog förra året i augusti. Han bodde i Malaga och hade saknats i sex dagar innan han hittades död.

Fadern ägde fastigheter i England, Spanien, Frankrike och Schweiz och arvet är ett mångmiljonarv. Nu blir brodern Zaid ensam ägare till allt tillsammans med de minderåriga flickor som överlevde. Brodern nekar till att de bråkade om pengar och gick spontant till polisen i England och sade detta.

Den svenska som det har talats om är Suhaila al-Allaf från Tumba utanför Stockholm 74 år gammal enligt svenska uppgifter. Hon var mormor till de båda flickorna som överlevde skjutningen där deras föräldrar dog.

Familjen flydde från Irak under Saddam Husseins styre och bosatte sig i England redan på 1970-talet. Det är pappan som fortfarande äger Saads hem i Claygate, Surrey i England. Detta kan tvisten mellan bröderna ha handlat om. Så här ärver man inom islam.

Släktingar till flickorna har nu kommit till Frankrike från England tillsammans med en socialarbetare.

Här skrev jag om detta tidigare.
10.9.2012
Och mormors lägenhet i Tumba är undersökt av svensk polis för flera dagar sedan.
24.6.2013
Och nu har brodern till den dödade anhållits av brittisk polis. Han är misstänkt för att ha legat bakom morden. Nio månader efter dådet. Släkten är förmodligen värst!
19.2.2014
Morden vid Annecysjön har fått en ny vändning. En fd polis är anhållen, som bor i närheten. Han har ingen koppling till de döda, men kan naturligtvis ha varit anlitad för att utföra morden. Annars finns inte något verkligt motiv. Pengar kan vara motivet för alla inblandade. 

fredag 7 september 2012

USA inför ödesval

Jag har följt dessa val sedan 1960-talet när John F Kennedy kom till makten och president Obama lät en smula som honom: Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, fråga vad du kan göra för ditt land.

Mycket återstår att göra i den amerikanska ekonomin, men väljarna drivs eventuellt av egennytta och vill ha ett säkrare kort i form av Mitt Romney. Ska USA sluta att agera världspolis helt och håller och istället ägna sig åt sina inre problem?

Det amerikanska folket valde inte Barack Obama för att han skulle berätta sanningen för dem som han sade. De valde honom för att få en förändring, för att få tillbaka hoppet. Hur mycket har det hoppet grusats?

Han lät i sitt tal ungefär som premiärminister Winston Churchill som bara kunde ge folket blod, svett och tårar, men det var under brinnande krig. Är det något att vinna ett val på 2012?

Presidentvalet är den 6 november 2012. Det är ett datum då inspiration och idéer bör vara visionära. Vi har inte sett något av det i valtalen. Risken är att folket stannar hemma och inte röstar alls.

torsdag 6 september 2012

Ett svenskt pass i bilen i Frankrike

UPPDATERAT
Det äldsta offret i bilen där tre vuxna sköts hade ett svenskt pass. Bilen tillhör Saad al-Hilli, som kommer från Bagdad Irak, men som bodde i Claygate Surrey i England. Ett irakiskt pass har också hittats i bilen.

Det finns fjorton personer i Sverige över 17 år som heter al-Hilli, dock ingen med åldern 77 år, som kvinnan i bilen uppges ha varit. Enligt UD bor dock kvinnan i Sverige.

Cyklisten som sköts utanför bilen heter Sylvain Mollier. De båda flickorna överlevde. En utanför bilen skjuten med tre skott och med skallskador och en -  4-åringen - gömde sig vid sin mammas fötter och är oskadd. Motorn var i gång på bilen när den hittades.

Le Dauphine Libéré skriver allt detta från polisens presskonferens nu på eftermiddagen. Familjen hade kommit till Frankrike och trakten den 3 september. Femton kulor från ett automatvapen hittades och bilen hade kulhål. Den som sköt gjorde det för att döda. De tre offren i bilen var skjutna i huvudet.

Här bodde familjen i Claygate i sydvästra London.
18:13
Enligt uppgift heter flickorna Zainab, 7 år och Zeena 4 år.
7.9.2012
Mamman hette Iqbal var 47 år och hon var av irakiskt ursprung. Hennes föräldrar bodde i Sverige men kom ursprungligen från Irak. Sjuåringen är inte livsfarligt skadad. Det var barnens mormor som dödades. Släktingar till de båda överlevande systrarna är på väg till Frankrike för att ta hand om dem. De befinner sig i Grenoble under polisövervakning på sjukhus.

Ecuador vill bli av med Julian Assange

UPPDATERAT
Det kan man läsa ut av de senaste dagarnas uttalanden om att bara Julian Assange får garantier om att han inte ska utlämnas till tredje land, så kan han tänka sig att åka till Sverige.

Att han ska stanna i alla tider på Ecuadors ambassad i London är inte rimligt varken för landet Ecuador eller för personen Julian Assange. Han har fått asyl i Ecuador, men hur ska han komma dit?

Julian Assange har en storvulen syn på sig själv och menade för någon vecka sedan att han trodde att regeringen i Sverige skulle lägga ned åtalet mot honom.

Han tror att han befinner sig på den nivån i världen, bland regeringar. Att de stora männen i världen ska bocka och buga för honom, och han menar uppenbarligen att Sverige är en diktatur. Han tror att statsministern kan säga åt rättsväsendet vad de ska göra.

Han sprider sina idéer bland sina anhängare och orsakar att de blockerar svenska sajter. Redan från början har det varit klart att det är den nitiska feministiska åklagaren Marianne Ny som har orsakat detta. Hon har lekt sheriff och velat sätta dit Assange fast åtalet mot honom var nedlagt.

Nu förhåller det sig så att Julian Assange har fått garantier av Storbritanniens utrikesminister William Hague att han inte kommer att utlämnas till USA. Sverige får nämligen inte utlämna honom vidare till ännu ett annat land.

För övrigt så är inte vårt rättssystem sådant att vi överlämnar folk hur som helst till andra länder. Jag har berättat för Channel 4 News för länge sedan att det inte handlar om någon konspiration för att krossa Wikileaks. Men många gillar konspirationsteorier och lever troget efter dem.

Utrikesminister William Hague manade i går till nya samtal för att lösa situationen mellan Storbritannien och Ecuador.
12:40 
Rysslands premiärminister Putin tycker att det är dubbelmoral och att Assange-affären är politisk.
22.9.2012
Ecuador föreslår att Julian Assange ska flyttas till Sverige till deras ambassad här. Det är ett sätt att bli av med detta problem.

onsdag 5 september 2012

Karl Fredrik Mattsson bakom kungamynten

UPPDATERAT
Alldeles nyss avslöjades på en presskonferens att falskmyntaren bakom enkronorna med en falsk framsida heter Karl Fredrik Mattsson och är copywriter på RBK. Han är inte konstnär.

Här kan ni se hans meritlista.  Personligen tycker jag att han borde polisanmälas och bli dömd för detta falskmynteri. Mattssons mamma var också inblandad. Det var hon som "hittade" det första myntet. En iscensatt händelse. Här kan ni se honom live.

Han själv ser det som en konstinstallation. Nej det är det inte. Möjligen en happening, men mest av allt ett sätt att förstöra mynt. 

Han är beredd att åtalas om nu kungen vill göra det. Tydligen fikar han efter mer berömmelse. Nej det vill inte kungen. Varför skulle han vilja det? Så mycket skit som han är utsatt för i vanliga fall. Men polisanmäl förfalskaren ni andra! Jag tycker Karin Mattsson 72 år i Piteå borde skämmas. Gamla människan hänga på sin sons olagligheter.
6.9.2012
Karin Mattsson säger till Piteå-Tidningen att hon gör vad som helst för sina barn. Det var lätt att ljuga för pressen, men jobbigare att ljuga för polisen. Vilken mamma! Skulle hon ljuga om sonen kom till henne och sade att han hade rånat och mördat också?

tisdag 4 september 2012

Dessa flickmord

Förr brukade ett flickmord räcka en hel sommar åt kvällspressen, men nu är tempot snabbare och det är två på en gång. Ett utanför Oslo och ett i Täby.

Norska Sigrid 16 år har hittats död och ett par män har anhållits. Samtidigt har en 31-åring anhållits skäligen misstänkt för mord på 13-åringen i svenska Täby. Han blev sur över oväsen, tog en kniv och dödade flickan.

 Själv blev jag förvånad över att så många gick in på ett gammalt inlägg om TV-chefen hos mig. Men fick förklaringen i morse. Någon hade länkat till det från Flashback för att visa att TV-chefen inte var mor till mördaren i Täby.

Flashback är för det mesta skit, spekulationer sida upp och sida ned. Men ett och annat korn kan också en blind höna finna.

Den yngre av männen i Norge har haft psykiska problem under många år. Märkligt vore om inte också Täbymördaren är av den kalibern. Förr i tiden fick de sitta inlåsta rätt länge. Numera kommer de ut så fort det går.

Täbymördaren ska också undersökas vad gäller de båda ouppklarade morden i Linköping. Han nekar till mord men medger att han är inblandad när det gäller 13-åringen.
5.9.2012
Konstnären som dödade 13-åringen levde i utanförskap och dekadens. Han har tydligen aldrig jobbat eftersom han hela sitt liv har nolltaxerat. Dock har han varit skriven på olika Östermalmsadresser. Det finns den sortens utanförstående också.

Jimmie Åkesson till Forserum

Sd-ledaren besöker Forserum för att med egna ögon se hur det står till. Massmedia har haussat denna ort för att där ser man hur det ser ut i Sverige. Hur mycket främlingshat det finns.

Dock lär detta främlingshat vara störst i Stockholm, men där är det kanske närmare till kravaller ifall pressen skulle hetsa invånarna som de har gjort när det gäller Forserum. Här bor det kring 2 000 invånare och det är således inte en särskilt stor ort. Möjlig att hantera för kommun och polis.

Det är somalierna det handlar om. Dessa som kommer från en helt annan kultur än vår. Och de är omskrivna många gånger innan detta hände. Detta land Somalia som lever kvar på en låg nivå ekonomiskt men där befolkningen har ökat med det dubbla. FN har försökt att hjälpa landet, men drog sig tillbaka på 90-talet då personalen blev dödad. Där pågår också sjöröveri i stor skala.

Tre anmälningar har kommit till polisen från somaliskt håll i Forserum och polisen ställde upp ett mobilt poliskontor dit alla kunde gå och anmäla mera. En anmälan kom in då.  I Forserum finns det ungdomar som trakasserar fler än somalier. De är kända sedan länge.

Forserum är inte en ort som utmärker sig för brott, varken rasistiska eller andra. Politikerna i Forserum vill helst inte ha mer uppmärksamhet. Centrum mot rasism tog chansen och jämförde Forserum med rasismen i USA på 50-talet. Det är naturligtvis en grov överdrift.

Skolplikten hävdes inte för dessa barn som det sades. Tvärtom så påpekade rektorn att det finns skolplikt. Att jämföra med södern i USA för sextio år sedan är fullständigt fel eftersom där var det verkligen en segregation på alla plan. Inte heller fick de bistånd av stat och kommun för att ha uppehälle och bostad.

I Sverige är det så att de som kommer hit som flyktingar blir omhändertagna och kan leva bättre än i sina egna hemländer. Med all rätt. Problemet i Somalia heter Al Shabaab och är en terrororganisation. Även svenskar värvas dit. I Sverige finns omkring 40 000 somalier och de väntas bli kring 60 000 eftersom anhöriga får invandra. Regeringen har öronmärkt drygt en miljard kronor till kommunerna som tar emot dem. Sverige tar emot flest somalier i Europa.

Här har jag tidigare skrivit om när Kalla Fakta tog upp Söderhamn.

Åkesson inleder med ett besök hos polisen på Höglandet och sedan blir det torgmöte.
15:33
Och här kan ni se hur det gick. Inga somalier i sikte bara pressen. Aftonbladet tycker det var "äckligt" av Åkesson att besöka Forserum. Var tionde som bor i Forserum röstade på sd i förra valet.

Omskärelse för 10 000 kronor

Det ska nu Västra Götaland börja med i sjukhusmiljö. Denna hemska sedvänja som är förbjuden i Sverige på flickor, men tillåten på pojkar. Det finns ingen medicinsk anledning till det, men det är ett permanent sätt att märka pojkar och visa att de tillhör en viss religion.

Anledningen är att det görs ändå och att det då utförs i icke steril miljö hemma. Ja det finns muslimer som tar med sina flickor till andra länder och omskär dem där. Det gör inte att det måste vara tillåtet i Sverige.

Jag tycker absolut att det borde vara förbjudet att omskära pojkar i Sverige, men istället är det tillåtet sedan 2001. Sasan Sayadi i Skövde blev den förste att skriva på avtalet för Västra Götaland.

En av dem som fick problem efter att ha blivit omskuren utanför den offentliga vården är Aria. Hans mamma Sara Salam Baha-Aldin har berättat att han var blek och svår att få kontakt med och att han skrek och blödde kraftigt. Det fick henne att vilja vänta med att omskära nästa barn.

Hon bestämde sig för att den pojken skulle vara vuxen och få bestämma själv. Men varför ska pojkar ständigt lida på det här viset?

Här har jag skrivit om detta på Newsmill. 

måndag 3 september 2012

Saab blir namnet!

Så kommer de nya elbilarna från Nevs att heta i fortsättningen. Dock får de inte använda "gripen" som utsmyckning eller logotyp på bilen.

Första bilen kommer i början av 2014 utlovas det. Den bygger på Saab 9-3 teknologi.  Det är konkursförvaltaren, som nu går ut med ett pressmeddelande.  Allt detta ska presenteras under dagen på en presskonferens. Sjuttiofem personer har hittills anställts i det nya bolaget.

Rättegång mot Jeanette Javell

UPPDATERAD
Den börjar i dag i Gävle tingsrätt klockan nio. Hon har erkänt att hon har mördat Ingemar Wallin på midsommaraftonen. Paret hördes gräla under ganska lång tid den dagen.

Hon säger själv att det var i självförsvar. Att han hade tagit strypgrepp på henne så det var nödvärn. Men hon hade inga skador alls. Han däremot var knivskuren från midjan och uppåt. Ett 30-tal knivhugg.

Hon vet inte varför hon gjorde det, men har berättat för en vän om dådet. Rättegången kommer att vara i tre dagar och ett tiotal vittnen ska höras.

Ingemar Wallin hade två barn och Jeanette Javell har tre små barn. En tragedi hur man än ser på det. Här är rättegångsdata.
4.9.2012
Här kan ni läsa om hur rättegången går.
18.10.2012
Rättegången mot Jeanette Javell är avslutad. Tingsrätten har slagit fast att hon uppsåtligen dödade Ingemar Wallin. Hon erkände brottet när hon ringde 112. Hon har varit på en månadslång genomgång med psykiatrin där det framkom att hon kan dömas till fängelse. Här berättar Ingemar Wallins barn hur det har känts. Domen kommer om två veckor.

Här kan ni läsa om vad jag tycker om extrem feminism.
11:19
Det här finns med i förundersökningen

  • Worddokument från Javells dator, protokollsbilaga 3 (röd) s 3-34, till motbevisande av att hon tidigare utsatts för våld av målsäganden till gendrivande av nödvärnsinvändningen
    - handlingarna är sekretessbelagda
  •  Utdrag från facebook, protokollsbilaga 3 (röd) s 35-54, till motbevisande av att hon tidigare utsatts för våld av målsäganden till gendrivande av nödvärnsinvändningen
    - handlingarna är sekretessbelagda 
31.10.2012
1.11.2012
Mina tankar i dag går främst till barnen till dessa båda; mördaren och offret. Och särskilt då till de fem barn som Jeanette Javell har. De är idag två myndiga döttrar en tonårig dotter, en minderårig son och en minderårig dotter. Ingemar Wallin lämnar efter sig två döttrar som är 23 och 16 år. Måtte ni alla leva bra liv!
27.12.2012
Här kan ni läsa Jeanette Javells egen berättelse präglad av att det har gått upp för henne vad hon har gjort och hur samhället har dömt henne.
2.1.2013
Jeanette Javells mål har varit uppe i hovrätten, överklagande av 15 års dom i tingsrätten. Hovrättens dom har inte kommit ännu.
7.1.2013
Jeanette Javell fick 14 års fängelse.
8.1.2013
Och i dag skyller Jeanette Javell på medicinen i Aftonbladet (papperstidningen). Den gjorde henne till mördare. Borde vi inte ha fler mördare i Sverige om det var sant? Hon blandade stark medicin med alkohol på fastande mage och detta gjorde henne till mördare. Så hon tog den inte frivilligt då? Och lät bli att äta och drack dessutom alkohol? Har hon ingen fri vilja alls?

söndag 2 september 2012

William Petzälls mamma vädjade i juni

William Petzälls mamma vädjade så sent som i juni i år för sin son. Hon såg hur illa missbrukarvården fungerar.

Det är enkelt för någon att droga ihjäl sig som har pengar, vilket Petzäll hade i sin riksdagsmannalön på 57 000 i månaden. För mig påminner han om Eva Rausing, men med ett mycket hastigare förlopp.

Själv tycker jag illa om droger av alla sorter. Beroende på att jag såg för mycket av dem när jag var liten. Min pappa höll på att dö av missbruk av alkohol i 50-årsåldern, men räddades tillbaka till livet.
Han var journalist och jag har sett mycket missbruk i den yrkeskategorin. Precis som Petzäll sade att det fanns i politikerkretsar. 

Jag skrev om Jon Spendrup när han dog och han påminner också om William Petzäll. Någon som inte tål droger så bra utan dör ung. Jag skrev en artikel om det på Newsmill.

Det är bedrövligt att fortfarande är det så att den som drogar måste inte bara komma till insikt om det utan också tjata och övertyga omgivningen om att den behöver vård. En missbruksutredning har legat hos regeringen sedan förra året. Inget har hänt.

William Petzäll har haft politiken som arbetsgivare och alltid arbetat hos sd ända tills han sparkades ut ur partiet för att han drogade. I missbruksutredningen menar man att en arbetsgivare ska ta större ansvar. Här kan ni se honom i Efter Tio hos Malou von Sivers där han pratar om sitt missbruk. 


lördag 1 september 2012

William Petzäll är död

Han var en vilde i riksdagen, en man som härjade runt och dog vid 24 års ålder. Om man är fd sd:are lever man farligt. Det är helt uppenbart.

Det gick många turer runt denne unge politiker. Han kallade sig för aktiv narkoman och han satt i riksdagen. Droger är livsfarliga. Det vet alla. Men ändå händer sådant här.

Han hittades död hemma hos sin mamma. I juni så hittades en väninna död hemma hos honom. Narkotikan sparar ingen.  Droger är ett helvete. Vila i frid Petzäll!

Falska enkronor av konstnär

Kan det vara konstnären Pär Lindblom som är i farten igen. Han som gjorde tio falska enkronor på 90-talet fast i riktigt guld. En del av dem återfanns.

De falska enkronorna som smädar kungen är gjorda av en konstnär. Svenska Dagbladet har pratat med honom. Det sägs inte rent ut att det är en man, men jag utgår från det.

Han kommer att träda fram när det är lämpligt. Så vi lär få se och höra vem det är. Konstnären säger att reaktionerna är en del av konstverket. Han resonerar som Lars Vilks.

Men han säger sig också vara rädd för det rättsliga efterspelet om han träder fram. Dessa mynt uppfattas som en grov kränkning av kungen. Möjligen skulle paragraferna om högmålsbrott kunna användas.
18:06
Den första firman som denne man anlitade för att göra "medaljerna" som han kallade dem vägrade fortsätta när de upptäckte vad kronorna föreställde. Mannen sägs ha blivit sur när han kom en halvtimme för sent till jobbet i samband med kungens födelsedag.

 Firman polisanmälde också händelsen. Det var den här firman som gjorde det. Svenska medalj som ska tillverka Nobelmedaljerna. Och Aftonbladet har hittat en film på Youtube där det hela kallas för Kungaexperimentet. Det började i dag för ett år sedan.

Konstnären säger där att han är emot monarkin. Eventuellt är det han som sitter i kostym och rödrandig slips vid ett bord med bortsuddat ansikte.
5.9.2012
I dag tänker konstnären träda fram. Han ska hålla presskonferens på Kulturhuset i Stockholm klockan 14.

fredag 31 augusti 2012

Heja Lambertz!

UPPDATERAT
Göran Lambertz går i dag i svaromål mot sina belackare. Han menar fortfarande att Thomas Quick/Sture Bergwall inte är oskyldig till alla mord han har dömts för. Han visar på några detaljer i förhören som placerar den misstänkte på plats vid morden.

Lambertz strider också för sitt eget system eftersom han är domare i Högsta domstolen, men han bortser från detta säger han.

Naturligtvis har vårt rättssystem problem. Inget system är bättre än de människor som ingår i det. Den förra socialdemokratiska regeringen lyckades med justitieminister Thomas Bodström i spetsen politisera lagarna. Vid deras maktöverlämnande var eliten i Sverige övertygat om att alla kvinnor var offer.

Vi har fått problem både när gäller tex Julian Assange och frågan om våldtäkter i allmänhet samt att föräldrar slåss alltmer om sina barn vid skilsmässa och separationer. Detta medför mer våld i samhället.

Det är bra att rättsväsendet i stort debatteras. Det behövs alltid. Men att helt och hållet säga att detta inte fungerar och att Sture Bergwall blev totalt oskyldigt dömd och att detta är en rättsskandal av oanade mått. Det är inte alldeles korrekt.

En politisk granskningskommission är inte rätt väg att gå. Då frångår vi de demokratiska principerna och håller inte isär den lagstiftande och den dömande makten. Det vore ett kardinalfel. 
16:10
Och här påstås att han jävar hela Högsta domstolen som är djupt bekymrad över den uppkomna situationen.
17:45
SvD ger Lambertz rött ljus för sina påståenden. Heja Lambertz! Nu är drevet i gång ordentligt.
1 september 2012
Här fortsätter hackandet på Lambertz. Kom igen! Skriv en debattartikel till Göran Lambertz! Ingen kan komma åt dig ändå. Det sitter långt inne att avsätta ett justitieråd.
8:30
Justitieminister Beatrice Ask framträdde i TV4 på morgonen och sade apropå fallet Bergwall att de fällande domarna kom under åren 94-01 och mycket har hänt med rättsväsendet sedan dess.

 Numera skulle inte enbart en åklagare ha fått sköta alla fallen. Hon ville förstås inte lägga sig i hur rättsväsendet sköter sitt, men tyckte rent allmänt att det är bra att saken diskuteras och att det har ett värde hur höga jurister resonerar.

Rättsväsendet har hög kvalité menade hon, och är så starkt och oberoende som det ska vara. 
9:07
Sanningskommission avvisas i dag av tre moderata riksdagsmän.
3.9.2012
Ja han tog det jag sade om en debattartikel till och skriver återigen på DN debatt. Han går också återigen igenom de tio punkter han anförde tidigare i Magasinet Paragraf. 

torsdag 30 augusti 2012

Ännu ett barnamord

En till mamma tros har drabbats av psykos eller förlossningsdepression och dödat sin bebis och försökt att ta sitt eget liv. Det hände nu i Nyköping. Det hände vid Slussen när en mamma kastade sig ned tio meter. Det skedde i Halmstad i somras. 

Tre fall på ganska kort tid. Samtidigt som det sägs att det är mycket ovanligt. Vad är det som händer? Har mammorna det så svårt numera att de inte orkar leva?

Enligt uppgift var de övriga familjemedlemmarna hemma vid det senaste tragiska dådet. De är inte misstänkta. Mamman är misstänkt för mord eller dråp. Hon är själv svårt skadad och ligger på sjukhus.

En av tio kvinnor drabbas av depression före eller i samband med förlossningen. Barnamorden har minskat till ett om året från 2005. Vad är det nu som föranleder tre döda bebisar inom ett par månader?