torsdag 10 maj 2012

Stefan Löfven skulle inte ha gjort som Pär Nuder

Det sade han till Expressen i dag. Han skulle inte ha tagit ut ersättning när han samtidigt tjänade drygt 14 miljoner i eget företag. Detta som förre finansministern Pär Nuder har gjort. Men Stefan Löfven vet inte vad som har hänt i det då regerande partiet, eller vill inte veta det.

För väljarnas skull hoppas jag verkligen inte att han kan tänka sig att bli lika korrumperad, som den tidigare socialdemokratiska regeringen. Jag skrev om detta i går. Hur de desperat skulle "rädda landet" och därför höjde socialdemokraten Bengt Dennis, som utsetts till riksbankschef räntan till 500 procent i början av 90-talet. När ekonomin inte återhämtade sig (trots att de "lånade" friskt ur pensionärernas fonder) ändrade regeringen sjuksystemet, så att arbetslösa inte skulle få sjukpenning längre, utan a-kassa förstås. För de var fuskare allihop. Detta hände den 1 juli 2003. Med statsminister Göran Perssons och finansminister Pär Nuders goda minne.

Det medförde bland annat att jag och min familj drabbades. De tog ifrån mig först en sjukpenning på drygt 19 000 kronor (före skatt) och sänkte denna till a-kassans dryga 12 000 kronor (efter skatt). Sedan sjukpensionerade de mig (före valet 2006) trots mina protester och tog ifrån mig ännu mer. Jag hamnade på kring 8 000 i pension (efter skatt). Så att jag i dag har en inkomstpension, som är lägre än garantipensionen (som alla får som inte har arbetat i Sverige över huvud taget). Och då har jag jobbat i Sverige mer än de 40 år som man skulle jobba för att få full pension.


Jag skulle inte bry mig så mycket om det om socialdemokraterna hade begripit vad de gjorde. Men poletten har väl ännu inte trillat ned hos Thomas Eneroth (s), som då var ordförande i socialförsäkringsutskottet och nu är vice ordförande i samma utskott och fortfarande sitter i riksdagen. Fast jag skrev brev till honom då. Vilket finns med i min första bok, som kom ut på våren 2006.  Om han åtminstone hade sagt att vi vet att vi gjorde fel mot dig och din familj, men vi gjorde det för landet. Men det kan han naturligtvis inte säga. För de gjorde inte detta för folket utan för sin egen trygghet. Min bästa belöning det året var att borgarna vann. 

Borgarna begrep åtminstone att vi inte kunde ha världens högsta skatter och inte få något för dem. Så de har sänkt skatten för min familj, min sambo och våra barn (alla har jobb). Och de är på väg att sänka skatten till samma nivå också för mig, som nu är ålderspensionär. Herregud vad min generation har sugits ut av "den nya adeln". De som skulle fixa det ekonomiska och materiella paradiset åt folket och enbart lyckades göra det åt sina pk-trogna medlemmar.

Tack och lov så har ödet försett mig med två pappor. Och dessa båda, min biologiska och min andrapappa, var väldigt bra på så vis att de tyckte bägge att jag skulle få ärva. Så jag kunde få lite bonus av att jag hade bidragit till deras pension (de röstade igenom systemet med atp 1957). Så år 2004 ärvde jag min biologiska pappa, så att vi åtminstone kunde köpa en tjock-TV och ha mat på bordet. Och förra december ärvde jag min andrapappa, så att vi nu kan få råd med kommunalt vatten och avlopp till vårt hus. Och att isolera norrväggen så att inte gardinerna fladdrar längre när det blåser. Och vi slipper ha minus sex inomhus när det är som kallast på vintern. Lite tur måste man ha i livet.

1 kommentar:

  1. Och var är pengarna som Bosse Ringholm plockade ur AP-fonderna? De bara försvann i statsbudgetens svarta hål. Och mer ville han ta ut till, och det hade han gjort om inte en tjänsteman påpekat att det nu uppstod stor risk att bromsen skulle slå till, vilket den också gjorde, och kommer att göra igen. Det är lätt att förstå att inte riksdagmännen vill vara med i det vanliga pensionssystemet, som Leif GW Persson påpekade.
    Och hur ska man motivera medborgarnas inbetalning genom sitt slit till ett pensionssystem som ger lika stort eller mindre än till dem som inte betalar in? Den kategorin behöver ju heller inte uppleva att den icke intjänade pensionen minskar. Den ökar i stället. Det garanterar staten.

    Leif

    SvaraRadera