onsdag 9 maj 2012

Pär Nuder den girige

Han kallade 40-talisterna för "köttberg" och menade att vi tog alla pengar. Men själv är han den girigaste av alla, till och med värre än hans tidigare chef Göran Persson.  Själv är Pär Nuder 60-talist, 49 år gammal.

Förre finansministern Pär Nuders bolag drog in mer än 14 miljoner förra året och ändå har han velat att vi skattebetalare skulle stå för hans inkomster. Han var med och ändrade bestämmelserna så att regeringen sänkte mina inkomster med hälften när jag var sjuk.

Det var sossarna som ändrade regelverket så att arbetslösa, som blev sjuka inte skulle få sin ersättning enligt tidigare lön, som alla andra i Sverige. Nä de skulle naturligtvis ha ersättning enligt a-kassan. Därmed ändrade den regeringen hela sjuksystemet och satte människor, som råkade bli arbetslösa och sedan sjuka i strykklass.

Detta har drabbat mig sedan dess. För min pension är ungefär hälften av vad jag kunde ha väntat mig efter att ha jobbat 40 år i Sverige. Tack vare Göran Persson och Pär Nuder.


Jag har skrivit om detta i min första bok Ett Sekel av Tystnad, som kom ut på våren 2006. Det är en dagbok, där jag berättar dag för dag vad som hände. Då när de ändrade sjuksystemet hade jag tillskrivit hela socialförsäkringsutskottet och påtalat detta, men ordföranden Thomas Eneroth (s) trodde att jag var en dum kvinna, som inte begrep vad jag hade för ersättning, utan han menade att det var sjukpension jag hade. Han begrep inte ens vad han gjorde när han ändrade hela sjuksystemet. 

Jag är väldigt långsint eftersom detta som sagt kommer att drabba mig hela livet och för att de nu när jag verkligen är ålderspensionär ständigt tar pengar ifrån mig. Fortfarande. De pengar som har avsatts av arbetsgivare under 40 år, som uppskjuten lön, för att jag skulle ha något att leva av på gamla dagar. På dessa betalar jag mer skatt än de som jobbar. Och den nye ordföranden Stefan Löfven tänker inte ändra på detta i första taget. Det framgick av den första debatten i TV.

Thomas Eneroth (s) sitter fortfarande i riksdagen och har sitt liv fixat ekonomiskt till döddagar. Pär Nuder har kvitterat ut nästan 300 000 kronor i statsrådspension under de senaste två åren. Jag har varit ålderspensionär i snart två år. Jag får 69 780 kronor per år i inkomstpension. Före skatt förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar