UPPDATERAT
Det som inte har hänt på nästan tvåhundra år har nu hänt: att en varg har dödat en människa i Sverige. Det hände i Kolmårdens djurpark och det var en anställd som dödades, en kvinna. Hon arbetade ensam i hägnet. Kvinnan var 30 år.
Det här måste ha varit på något sätt självförvållat. Jag hoppas de inte tar död på hela vargflocken på grund av detta. Men naturligtvis kommer det återigen att skapa debatt om varg. Det finns ett oresonligt hat mot varg i det här landet.
Mellan den 30 december 1820 och den 27 mars 1821 attackerades trettioen människor av varg i Dalarna och Gästrikland vid orten Gysinge. Tolv personer dödades och femton blev skadade. Det var barn mellan tre år och 15 år som attackerades utom en kvinna på nitton år. När vargen sköts upphörde attackerna.
Många personer, som såg vad som hände i dag chockades i Kolmården och fick tas om hand av räddningstjänsten. Kvinnan ska ha omringats av flocken och sedan attackerats.
Det var två år sedan som en vargflock rymde i Skånes djurpark och hela flocken sköts. För en betalning av 1 900 kronor kunde man där gå in i hägnet och umgås med vargarna. Även på Kolmården kan man beställa en vargguidning och besöka varghägnet. Detta för summan 1 095 kronor per person.
Vargarna har beskrivits som hundar och att man inte behövde vara rädd för dem, utan till och med kunde få en nyfiken tass på axeln. Kolmården tipsar om att man kan ge en upplevelse i present till någon man tycker om.
Åldersgränsen är 15 år. För ett par månader sedan blev en 15-årig flicka biten i låret av en varg på Kolmårdens djurpark. Här kan ni se vargarna på Kolmården. Camilla Swahn blev i augusti 2010 biten i armen av en varg på Kolmården.
16:19
Enligt Kolmårdens djurpark ska vargarna inte avlivas, men all närkontakt med djuren upphör. Skötaren gjorde enligt reglerna, hade kontakt via radio med sina kollegor. Uppenbarligen har hon inte hunnit larma när de åtta vargarna anföll. Djurskötare är ett farligt yrke.
19:38
Det är inte ovanligt att man är ensam i hägnet, sägs nu. Det låter exakt som när häktesvakten Karen Gebreab blev ihälslagen av en intagen. Jag blir så trött på att jämställdhet betyder att alla kan klara allt själva. Hur lång var den här kvinnan? Som Karen drygt en decimeter kortare än mig? Hundar kan skilja på kön. Det kan vargar också. De vet att "hen" inte finns. Vargar och hundar uppför sig olika mot de olika könen bland människor. Mot en för snäll människa kan de göra utfall.
21:10
Nu ska det dock bli slut på ensamarbete. Kanske.
18.6.2012 9:33
Karin Bojs skriver i dag i en analysartikel i DN om att man ska vara försiktig med att "dansa med vargar" och att förmänskliga dessa vilda djur. Jo, djuren är symboler för oss, precis som i den stora dröm jag hade för länge sedan. Det betyder inte att det är riskfritt att i verkligheten umgås med stora djur. Klockan tio har Kolmården en ny presskonferens.
10:15
Djurparken säger att de inte har avlivat några vargar och inte har något behov av att fatta snabba beslut om vargarnas framtid. Hägnet finns inte inne i djurparken, utan utanför. De kan gå in till vargarna. De kommer att införa liknande förhållningssätt i båda hägnen.
Möte igen med alla berörda både i eftermiddag och i morgon bitti. Det är mycket som måste få sjunka in och de behöver ta rationella beslut.
När de etablerar vargflockar så tar de dem när de är några dygn gamla och ger dem nappflaska. Det är ett urval medarbetare, som har känt vargarna sedan de var små. Så var det med den kvinna som förolyckades i går.
Den här flocken "nappades upp" för tre år sedan av denna kvinna. När en grupp "vargguidas" så har de alltid varit två personal. Detta har bidragit till att nyansera samhällets bild av vargen.
En positiv grundsyn har stärkts genom dessa guidningar. De romantiserar inte vargen utan har alltid pratat om den som den biologiska varelse den är. Presskonferensen är över 10:24.
17:32
Kolmården är den enda djurparken som uppfostrar vargarna med nappflaska och låter ungarna präglas på människor. De andra hägnen i Sverige (det finns tio) låter vargungarna präglas på vargar. Stig Engdahl anmäler nu Kolmården för vållande till annans död. Det var han som sköt en varg, som gick på hans får och blev dömd för det. Krav på utökad vargjakt har kommit till följd av händelsen. Men vilda vargar är något annat.
19.6.2012 8:14
Vargar kan skilja på kön och detta var en kvinna, skriver Svenskan i dag. Jo just det. Det skrev jag i förrgår kväll. Visst är det så.
12:31
Och Arbetsmiljöverket kan förbjuda Kolmården att ha vargar. Och här kan ni chatta med vargexpert. Herregud det tar aldrig slut!
20.6.2012
Och min gamle bekanting Aftonbladets Svante Lidén (god vän med sambons bror) tyckte att det var så kul att umgås med vargar på Kolmården och det skrev han om. Inte ett ord där om att han drabbades av ett mycket farligare djur och fick TBE. Skyddsjakt på fästingar nästa fråga för Jägareförbundet?
Det som inte har hänt på nästan tvåhundra år har nu hänt: att en varg har dödat en människa i Sverige. Det hände i Kolmårdens djurpark och det var en anställd som dödades, en kvinna. Hon arbetade ensam i hägnet. Kvinnan var 30 år.
Det här måste ha varit på något sätt självförvållat. Jag hoppas de inte tar död på hela vargflocken på grund av detta. Men naturligtvis kommer det återigen att skapa debatt om varg. Det finns ett oresonligt hat mot varg i det här landet.
Mellan den 30 december 1820 och den 27 mars 1821 attackerades trettioen människor av varg i Dalarna och Gästrikland vid orten Gysinge. Tolv personer dödades och femton blev skadade. Det var barn mellan tre år och 15 år som attackerades utom en kvinna på nitton år. När vargen sköts upphörde attackerna.
Många personer, som såg vad som hände i dag chockades i Kolmården och fick tas om hand av räddningstjänsten. Kvinnan ska ha omringats av flocken och sedan attackerats.
Det var två år sedan som en vargflock rymde i Skånes djurpark och hela flocken sköts. För en betalning av 1 900 kronor kunde man där gå in i hägnet och umgås med vargarna. Även på Kolmården kan man beställa en vargguidning och besöka varghägnet. Detta för summan 1 095 kronor per person.
Vargarna har beskrivits som hundar och att man inte behövde vara rädd för dem, utan till och med kunde få en nyfiken tass på axeln. Kolmården tipsar om att man kan ge en upplevelse i present till någon man tycker om.
Åldersgränsen är 15 år. För ett par månader sedan blev en 15-årig flicka biten i låret av en varg på Kolmårdens djurpark. Här kan ni se vargarna på Kolmården. Camilla Swahn blev i augusti 2010 biten i armen av en varg på Kolmården.
16:19
Enligt Kolmårdens djurpark ska vargarna inte avlivas, men all närkontakt med djuren upphör. Skötaren gjorde enligt reglerna, hade kontakt via radio med sina kollegor. Uppenbarligen har hon inte hunnit larma när de åtta vargarna anföll. Djurskötare är ett farligt yrke.
19:38
Det är inte ovanligt att man är ensam i hägnet, sägs nu. Det låter exakt som när häktesvakten Karen Gebreab blev ihälslagen av en intagen. Jag blir så trött på att jämställdhet betyder att alla kan klara allt själva. Hur lång var den här kvinnan? Som Karen drygt en decimeter kortare än mig? Hundar kan skilja på kön. Det kan vargar också. De vet att "hen" inte finns. Vargar och hundar uppför sig olika mot de olika könen bland människor. Mot en för snäll människa kan de göra utfall.
21:10
Nu ska det dock bli slut på ensamarbete. Kanske.
18.6.2012 9:33
Karin Bojs skriver i dag i en analysartikel i DN om att man ska vara försiktig med att "dansa med vargar" och att förmänskliga dessa vilda djur. Jo, djuren är symboler för oss, precis som i den stora dröm jag hade för länge sedan. Det betyder inte att det är riskfritt att i verkligheten umgås med stora djur. Klockan tio har Kolmården en ny presskonferens.
10:15
Djurparken säger att de inte har avlivat några vargar och inte har något behov av att fatta snabba beslut om vargarnas framtid. Hägnet finns inte inne i djurparken, utan utanför. De kan gå in till vargarna. De kommer att införa liknande förhållningssätt i båda hägnen.
Möte igen med alla berörda både i eftermiddag och i morgon bitti. Det är mycket som måste få sjunka in och de behöver ta rationella beslut.
När de etablerar vargflockar så tar de dem när de är några dygn gamla och ger dem nappflaska. Det är ett urval medarbetare, som har känt vargarna sedan de var små. Så var det med den kvinna som förolyckades i går.
Den här flocken "nappades upp" för tre år sedan av denna kvinna. När en grupp "vargguidas" så har de alltid varit två personal. Detta har bidragit till att nyansera samhällets bild av vargen.
En positiv grundsyn har stärkts genom dessa guidningar. De romantiserar inte vargen utan har alltid pratat om den som den biologiska varelse den är. Presskonferensen är över 10:24.
17:32
Kolmården är den enda djurparken som uppfostrar vargarna med nappflaska och låter ungarna präglas på människor. De andra hägnen i Sverige (det finns tio) låter vargungarna präglas på vargar. Stig Engdahl anmäler nu Kolmården för vållande till annans död. Det var han som sköt en varg, som gick på hans får och blev dömd för det. Krav på utökad vargjakt har kommit till följd av händelsen. Men vilda vargar är något annat.
19.6.2012 8:14
Vargar kan skilja på kön och detta var en kvinna, skriver Svenskan i dag. Jo just det. Det skrev jag i förrgår kväll. Visst är det så.
12:31
Och Arbetsmiljöverket kan förbjuda Kolmården att ha vargar. Och här kan ni chatta med vargexpert. Herregud det tar aldrig slut!
20.6.2012
Och min gamle bekanting Aftonbladets Svante Lidén (god vän med sambons bror) tyckte att det var så kul att umgås med vargar på Kolmården och det skrev han om. Inte ett ord där om att han drabbades av ett mycket farligare djur och fick TBE. Skyddsjakt på fästingar nästa fråga för Jägareförbundet?
Att påstå att vargar inte är farliga är en dumhet som bara storstadsbor gör sig skyldiga till. Däremot var detta inte ett vilt djur, och dödsfallet skall inte ligga de vilda vargarna till last - de river får, älgar osv. men sällan människor. Att sedan gå inom Sverige för att bevisa(?) deras ofarlighet är ju löjligt- i Kanada har man en annan syn på dem, och det har varit dödliga människoattacker, å andra sidan har de inte varit utrotade/bortdrivna som i Sverige de senaste 200 åren. Det lär i alla fall dröja lite innan den naiva synen som präglat insändare enligt ovan gör sig till tals. Vargen är farlig, och inte att jämställa med små snälla pudlar.
SvaraRaderaDu har på grund av känslomässig upprördhet inte kunnat läsa det jag har skrivit ordentligt. Du tolkar in saker som inte står. Sätt dig ned och bli lugn och läs sedan en gång till.
RaderaJag håller med personen fullständigt, det är enkelt för er att vilja ha varg, ni behöver inte leva med dem. Tro mig, det är inte så jäkla kul här.
RaderaTill Anonym 10:58: "det är enkelt för er att vilja ha varg, ni behöver inte leva med dem..."
RaderaHar du den inställningen så flytta till Tensta då!!! Någonstans ska andra levande varelser än du själv få leva fria också...människan har ju brett ut sig till precis varenda liten jäkla håla på jordklotet....så dom stora rovdjuren inte får plats....
Jag tycker att det är stötande och osmakligt att du skriver att det måste ha varit självförvållat. Du har ingen aning om vad som hände eller vilka impulser den/de vargar som initierade attacken följde. Det är en ung kvinna som mist livet idag, av respekt för henne och hennes anhöriga tycker jag att man ska ligga lågt med sina åsikter om hur det "måste ha" till, såvida man inte bevittnat det hela personligen förstås.
SvaraRaderaJa du får tycka det. Tyckandet är alldeles fritt i det här landet. Det är också yttrandefriheten. Det här är min blogg och jag skriver vad jag vill i den. Naturligtvis är det självförvållat. Inte många av oss väljer att gå in till vargar i hägn. Den här kvinnan gjorde det. Och hon var ensam där.
RaderaJag anser att det är lika farligt att arbeta ensam med vargar, som det är att arbeta ensam med grova brottslingar på häkten. Där blev som bekant en kvinna ihälslagen, som gjorde detta. Allt handlar om riskbedömningar och det är förstås alldeles åt helvete att Kolmårdens djurpark inte har vidtagit de mått och steg som hade behövts efter att en 15-årig flicka blev biten så sent som för ett par månader sedan.
Självklart har vi yttrandefrihet och rätten att tycka vad vi vill. Men om man skriker ut sin åsikt på nätet via en blogg (som faktiskt är en elektronisk anslagstavla) måste man vara beredd på att andra reagerar. Du får absolut skriva vad du vill i din blogg, men även jag känner mig i min fulla rätt att säga ifrån när jag tycker att din blogg har ett stötande innehåll.
RaderaHur kan du höra vilken ljudnivå det är på bokstäver? Det måste vara ett speciellt sinne du har. Du har egna problem, som du försöker lägga på mig. Du vill berätta för mig vad jag ska tycka. Varför har du det behovet? Jag kan din typ och brukar egentligen aldrig släppa fram den. Hej då!
RaderaDet som hänt är väldigt tragiskt. I det här fallet handlade det om vargar som är domesticerade, precis som Gysingevargen. En kvinna blev också dödad i ett hägn i Kanada(?) av vargar som också var vana vid människor.
SvaraRaderaVad som utlöste det som hände på Kålmården vet vi inte, men vi vet att människor också dödats av hundar som anfallit. Det finns även här exempel på hundar som anfallit och dödat sin ägare.
Det inträffade kommer naturligtvis att användas av alla varghatare, som ett argument för att vargen måste utrotas.
Det var i USA och då var det en kvinna som hade gått in ensam. Man ska aldrig gå in ensam, säger Olof Liberg. Går att läsa om du trycker på de blå bokstäverna sist i min artikel: är ett farligt yrke.
RaderaDet är inte vargarnas fel, felet är att man inte ska behöva jobba ensamt när det är farligt. Med högspänning t ex får man inte jobba ensamt. Men häktesvakter är ensamma med farliga anhållna och tydligen vargskötarna med en hel vargflock. Oförsvarligt!
SvaraRaderaJag tycker du har helt rätt i det du skriver. En tragisk händelse men konstigt att inget gjorts för säkerheten med tanke på tidigare händelser.
SvaraRaderaTack för en bra blogg... aj lajkit:)
Till anonym,du har seriösa problem, sök vetja och jag är inte storstadsbo heller, menjag är heller inte gud vilket du tycks tro att du är att ha rätt att bestämma över levande och döda
SvaraRaderaAtt vargar skulle vara mer eller mindre farliga pga av det går i ett hägn (eller inte i ett hägn utan fritt)är ju subdiskussion utan verklighetsförankring. Vargen är en formidabel mördarmaskin som reagerar med de instinkter den har. Det ligger ingen värdering i det utan är bara ett konstaterande. Det är alltför många som pekat på detta faktum att vargen är ett problem men har av Naturskyddsföreningen, Rovdjursföreningen mfl utpekats som i det närmaste kriminella. Men händelsen i Kolmården kan inte dölja att vargen är ett problem i stora dela av landet och händelsen är heller inte den sista av tragiska attacker! Det vore klädsamt om de urbaniserade vargförespråkare som knappt sett natur nu kunde erkänna att vargen är ett problem! Ju fler vargar vi får desto fler attacker sker. Tids nog kommer en attack på människor och tills dess kommer vi att få höra hur ofarlig vargen är. Men det går inte att stoppa huvudet i sanden hur länge som helst!
SvaraRadera/Marcus
Kommentar för Karin Bojs artikelinlägg: så vad Karin Bojs försöker antyda är att man bör minska på vargbeståndet ytterligare.
SvaraRaderaDenna händelse kommer bli perfekt inslag i den debatten som handlar om jägarnas rätt att få skjuta varg och minska på beståndet så mycket att det kommer bli fråga om den klarar sig. Vilket bra argument de fått. Ingen frågade sig om detta rörde sig egentligen om att skötaren inte avläste deras kroppsspråk eller om det rörde sig om att de försökte skydda någon/något. Eller om skötaren hade någon doft av kött på sina händer. Sådant här har ju inte hänt tidigare, så någon logisk anledning/orsak finns det.
Marcus och Anonym 10:15: Ni skiljer inte på "tama" vargar och vilda. De vilda djuren är rädda för människor och skygga. Här där jag bor finns lodjur, men vi ser dem aldrig. Även hundar med rädda ägare blir farliga. Vi har en sådan granne som har en jättehund, som ställer sig på bakbenen och tänker anfalla när vi möts. Jag fruktar den dagen när han inte orkar hålla hunden längre. Den har även bitit en granne. Vargarna i Kolmården är en variant av varg, som inte finns i naturen. En framavlad degenererad sort kan man säga, som inte vet om den är varg eller människa, men har kvar sina vilda instinkter på ett annat sätt än våra hundar.
RaderaDet finns ingen sådan antydan alls i Karin Bojs artikel. Läs igen.
RaderaIngen ska skylla på vargarna!!! ...
SvaraRaderaEn flock ungvargar som är instängda på en liten yta är en för dom onormal situation som människor tvingar dom att leva i...
Det har tidigare varit incidenter som ingen brytt sig om utan bortförklarat med lekfullhet men instängda vargar är djur som i sina gener inte alls har behov av att leka med människor utan vargens behov är frihet att gå dit den vill och ochså lämna flocken när den själv känner för det...
I Kolmården har besökare till och med fått uppleva hur det är att ha "Närkontakt med varg"...jag säger bara buuu...för det är att utmana ödet varja gång man ger sig in i en vargflock där vargarna inte går undan utan som man sett på bilder hoppar upp och slickar besökarna i ansiktet...
Varje besök av en människa i varghägnet påverkar de spänningar som normalt finns i en flock med vargar lika väl som en person som går in i en flock med hundar påverkar spänningar inom hundflocken...
Ann Helena, med all respekt men din kommentar är okunnig. Vargen har instinkter oavsett i hägn eller om den går fritt. Att vargen skulle vara skygg för att den går fritt stämmer inte alls. Det finns många fall som visar på motsatsen, tex att varg går in på gårdar - alltså själva gårdsplanen - och dödar djur. Är den ute för att ta ett byte så är den! Att tala om skygghet är därför okunnigt om vargens beteende.
SvaraRadera/Marcus
Med alla respekt Marcus, men du är okunnig. När hundar blir dödade så beror det av att vargen uppfattar detta djur som en konkurrent om reviret. Det är instinktivt att ta död på hunddjur som de uppfattar som inkräktar på deras område. Här kan du läsa om när Tyson dog, fast han var större än vargen:
Raderahttp://annhelenarudberg1.blogspot.se/search?q=hund+dödades
Ann Helena, där har du fel om att vilda vargar är skygga.. Det kommer att bli en attack på människor inom snar framtid då vilda vargar inte är rädda för människan längre
SvaraRaderaSe denna artikel.. http://magazin24.se/nyheter/koping/2012/02/17/annu-en-varg-i-koping
Och detta är bara en i mängden..
Vargar vandrar, ungvargar gör det. Vargar är dock skygga och uppför sig enligt sina instinkter. Vi har räv där jag bor. Den tar katter om den får tag i dem. En del katter, som bor med hundar är inte så rädda för räven och kan råka illa ut. Men att påstå att vilda vargar går på människor är att göra en Hollywoodskräckfilm.
RaderaDet jag säger är inte att det kommer att bli ett blodbad, men det finns så många varg obs i tät-bebyggelse nu att det blir oundvikligt. Det finns foton på hur varg markerar på gungställningar på dagis.. Det är inte vettigt att ha varg på en sån lite del av Sverige. Ok om man tar tag i problemet och öppnar upp renskötsel områdena, då anser jag också att man kan ha 450 vargar. Men då skall dessa vara utspridda över hela landet och inte bara i mälardalen och mellan Sverige.
Radera/Fredda
Tyvärr för dig så finns det väldigt få konkreta bevis för att så skulle vara fallet. Däremot finns det gott om exempel på älgar, björnar, getingar, hundar, hästar, tjurar med flera som haft ihjäl människor, och antagligen kommer att fortsätta med det. Vad tänker du göra åt det?
RaderaHär är vargens utbredningsområde:
Raderahttp://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/utbredning/
När man gjorde den kartan måste man fått slut på färg för att det saknas hela Stockholms län, med dess 8 vargar, Västmanland med Skultuna reviret, Köping..
RaderaSå med statistik kan man visa precis vad man vill..
Summa Summarum: Huvudfiguren i alla de här känslomässiga utfallen och rädslorna, som kommer fram är människan. Selma Lagerlöf har hjälpt till att skapa skräck för vargen. Vem minns inte släden som blir jagad över isen i Gösta Berlings saga med en flämtande vargflock efter sig. Den flocken är symbol för djävulen själv. Eller Gud eller ödet.
RaderaVargen är en symbol för vår skräck för det okända. Att döden kan slå till oväntat och grymt och drabba vår bästa vän: hunden. Naturligtvis vill jägarna ha bort vargen. Den är en konkurrent.
Men i Italien kan de ha fler vargar än vad vi har i tättbebyggda områden. Vargen är fortfarande utbredd i Europa, fast vi inte tror det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg#Utbredning_och_populationsutveckling
Här är en bra artikel om varg i litteraturen:
http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/bocker/det-ylar-i-litteraturen/
Här är ochså en länk där det finns en hel del att studera..
Raderahttp://www.vargfakta.se/myter-i-vargdebatten/
Tjolanda som tidigare skrev om det onormala att ha en flock unga hanvargar i hägn...
Om man titta på de vidiosar som finns på YouTube inspelade på Kolmården syns det ju tydligt hur flocken inbördes påverkas av besökarna...
Att djurvårdarna ylar tycker jag är oförlåtligt och visar på dåligt omdöme...
Två saker som slår mig i denna historia;
SvaraRadera- Jägareförbundet är ruskigt snabba att använda denna tragedi för sin egen agenda, utan hänsyn till anhöriga eller att personen själv antagligen var, vad de skulle kalla, en 'vargkramare' och knappast skulle vilja stödja deras åsikter..
- Det är fortfarande större risk att bli dödad av en jägare än en varg i Sverige, varför inte diskutera det problemet? Vill gärna se hur jägareförbundet skulle reagera om någon skrev en artikel om att all jakt skulle förbjudas och avsluta med påståendet 'när dör första skolbarnet på grund av vår liberala jaktpolitik..'
Där jag bor finns det mycket vildsvin, som är långt farligare än varg. Det allra farligaste djuret är dock mycket mindre och det är inte alltid man känner när man blivit attackerad.
SvaraRaderaJag talar om fästingen. Fästingar kan sprida borrelia, som man inte kan vaccinera sig mot, men det finns bot när man fått det, även om det kan ta lång tid. Man också drabbas av TBE, som kan vara dödligt.
/Anna
Här är godbiten ur Gösta Berlings saga, då de blir jagade av vargar och först slänger en roman Corinne av Madame de Staël (kulturen kan hejda ondskan ett tag) i gapet på dem, men det räcker inte:
SvaraRaderaDe vände, men i nästa ögonblick var släden omvärvd av vargar. Grå gestalter skymtade förbi dem, de vita tänderna blänkte i vida gap, och de glödande ögonen lyste. De tjöto av hunger och blodtörst. De blänkande tänderna voro färdiga att hugga in i mjukt människokött. Vargarna hoppade upp på Don Juan och hängde sig fast i seltyget. Anna satt och undrade om de skulle äta upp dem helt och hållet eller om något skulle bli hvar, så att människor nästa morgon skulle finna söndersargade lemmar på den nedtrampade, blodiga snön.
»Nu gäller det våra liv», sade hon, böjde sig ned och grep Tankred i nacken.
»Låt vara, det tjänar till intet! Det är inte för hundens skull vargarna äro ute i natt.»
Därmed körde Gösta in på Berga gård, men vargarna jagade honom ända fram till trappan. Han måste värja sig för dem med piskan.
Här kan ni läsa hela detta kapitel: http://runeberg.org/berling/k04.html
Man kan spekulera om konsekvenser
SvaraRaderaVild varg är relativt ofarlig för människor. Fästingar, jägares vådaskott, getingar, radon, att falla, människor, medför långt större dödsrisker. Men tilltron till utsagorna om ofarligheten kommer att sjunka, eftersom man uppfattat att Kolmårdens vargar inte är så harmlösa som tidigare utsagor gjort gällande.
Varg är oförutsägbar, tillfälligheter spelar roll och såväl vargindivider som flockar och exakta omständigheter kan vara olika. Det bör inte uttryckas att vild varg är ofarlig. Den kan vara farlig men chansen är låg. Det står klarare efter Kolmården även om tam varg är annorlunda. Vild varg är relativt ofarlig och så ofarlig att farligheten inte bör vara ett huvudargument i debatten, men oförutsägbarheten och svårigheten att göra en exakt farlighetsanalys underströks genom Kolmården.
Kolmården har varit ledande i vargdebatten från djurparksperspektiv och demonstrerat hur ofarliga och "hariga" vargarna är. Kolmården har nu förlorat mycket av sin trovärdighet och bör överväga om man verkligen skall eftersträva att spela en nationellt ledande roll i vargfrågan från djurparkerna i fortsättningen.
Jägarorganisationerna och LRF borde inte överexploatera denna händelse. Den tyder inte på att risken med varg i det vilda underskattats i nämvärd grad. Men det aktualiserar behovet av nya riskuppskattningar och diskussioner baserad på sammanställningar av incidenter det sista decenniet av trovärdiga forskare.
Det var åtta hanvargar, vilket är helt onaturligt. En vargflock består av ett ledarpar, en hona och en hanne. Plus deras ungar och kanske adopterade individer. Även i ett mänskligt samhälle är en massa ungdomar utan föräldrar en potentiell farlig grupp. Vi ska ju inte ha några kärnfamiljer längre. Så är det inte hos vargarna. De var kastrerade, men det spelar ingen roll. De har ändå kvar sina sociala instinkter.
RaderaJag fattar fortfarande inte hur du kan försvara att vargar har dödat en människa.. Det är rovdjur och det spelar ingen roll om dom är tama eller vilda.. Det kommer att hända igen iochmed att vi får mer vargar i mellan Sverige och att dessa blir mindre och mindre skygga..
RaderaAnn Helena, vakna upp nu och inse fakta...
/Fredda
Kära Fredda! Du är inte så bra på ord tydligen eftersom du läser in och tror att jag försvarar att vargar dödar en människa. Jag kan inte förstå annat än att det är din egen rädsla för detta som gör att du tror så. Själv brukar jag känna ungefär så när hundar överfaller människor. Det händer ganska ofta.
RaderaDet är en mer realistisk rädsla. Och då handlar det om att en människa, husse eller matte, inte har haft den koll på hunden, som hade behövs. Likadant är det i det här fallet att människorna i Kolmården har trott att en flock med ungvargar, kastrerade sådana, var ofarliga för någon som hade fött upp dem.
Det är att överföra våra mänskliga beteenden på en vargflock och tro att deras "mamma" inte skulle bli överfallen. Men så fungerar inte en vargflock. Om du är mycket rädd för att vargar ska förlora sin skygghet och anfalla dig så är det en fobi. För detta finns det behandling. Jag tycker inte din rädsla verkar vara förankrad i verkligheten.
Hon var ju professionell djurskötare och gick in med vetskapen att det är potentiellt farliga. Tragiskt? Visst, men helt och hållet på eget ansvar.
SvaraRaderaVargar hör hemma i skogen och vi bör ha varg för att ha en frisk natur men att ha halvtama rovdjur i små områden är illa. Ingen skulle göra samma sak med tigrar och det handlar bara om storlek.
Har under en längre tid följt vargdebatten.
SvaraRaderaVarit på informationsmöten där naturskyddsföreningen, länsstyrelsen, Viltskadecenter, Svenska Jägareförbundet och Grimsö Forskningsstation bidragit med informationen.
Efter allt tjafs och munhuggeri om vargens vara eller inte vara?
Undrar jag varför stadsbor, politiker och naturaktivister inte lyssnar på vargforskarna?
Efter Grimsö Forskningsstations redogörelse om hur vargen uppträder i det svenska landskapet, blir man förvånad över att det satsas så mycket på att återinföra denna art i den svenska faunan.
Vi behöver inte bekymra oss om att våra hundar får springa lösa längre, eftersom vargen uppfattar hundar som konkurerande individer i deras revir. Vilket innebär en strid på liv och död där hunden är utan någon möjlighet att överleva.
Men det är ju bra eftersom det är koppeltvång på hundar ute i naturen mer än halva året, då kanske man börjar efterleva detta istället för att låta dem springa och jaga små oskyldiga harungar, kaniner, markhäckande fåglar m.m.
Men med vargens i dagsläget höga fortplantningstakt behöver vi inte fundera på det heller om ett antal år.
Vad beträffar vargens rädsla, beskrev forskaren att vargen är nyfiken men inte dum. Den vet i regel när den inte skall komma för nära, men i skydd av mörker eller vegetation kommer den närmare än många tror. Där uppstår problemet med närkontakt med hundar, människor, tamboskap. Själv har vi upplevt detta i verkligheten ett par ggr.
Eftersom vargen förökar sig obegränsat om den har tillgång till mat, ett revir och det ej tillåts någon avskjutning. Vad händer när maten tar slut och vargpoppulationen har ökat till? 4000 - 8000 vargar?
Har någon något svar på detta?
Inte är det som naturskyddsföreningens Disnifierade vargar,Zeke varg och Lilla varg. Men fortfarande lyssnar man inte på vargforskarna som b.l.a sa efter den tragiska vargattacken på Kolmården häromdagen. Vi kan inte romantisera och Disnifiera vargar, de är och förblir toppredatorer.
Vad för ont har glesbygdsborna gjort för att förtjäna detta experiment som nu genomförs i Sverige med den obegränsade vargförökningen.
Vad beträffar demokratiska beslut är de lätta att fatta om man själv slipper konsekvenserna.
Det finns antagligen en ganska bra förklaring till varför vargen utrotades under 1800-talets andra hälft, såväl i Sverige som övriga västeuropeiska länder.
Det finns ingen obegränsad ökning av någon stam av djur i vårt land. Det är avskjutning av alla sorter. Varifrån får du siffran 4 000 - 8 000? Det förekommer skyddsjakt på varg och antalet är bestämt till att vara ett par hundra i vårt land
Raderahttp://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/rovdjursförvaltning/Beslut-skyddsjakt-varg-2012-mellan.pdf
Skyddsjakt har i dag beslutats om tre vargar, som är närgångna så jag vet inte vad du pratar om
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/06/Tre-nargangna-vargar-far-avlivas-1.29744/
210 är en gammal siffra!!!...den nya är 410!!!
Radera... (just nu) 22 beräknade revir där genomsnittet valpar klarar sig ligger på 4 så är det enkelt att räkna ut hur snabbt vargar förökar sig...
Jag tror inte det var modet att bära vargskinnspäls och mössa som gjorde att vargen utrotades utan det var de stora skador de orsakade på tamboskap och vilt....
Det kommer att bli stora problem i framtiden ...
Tjolanda/
Jag förstår att du vet allt bättre än både Naturvårdsverket och Jägarförbundet. Den siffra du nämner är den beräknade av den hatiska lobby, som är ute efter alla vargar. Skyddsjakt förekommer. Det är bara att ansöka om detta.
RaderaOch vargen är inte utrotad vare sig i Europa eller annorstädes. I andra länder utrotar de inte de stora rovdjuren. Varför ska inte björnen utrotas då i Sverige? Den är ju mycket farligare än vargen?
Jag vet inte hur trovärdigt Viltskadecentrum är men det är där jag hämtat uppgifterna...
SvaraRaderaDessutom tror jag att jägarna har bra koll på vad som finns inom deras "revir"
Att dom sedan är bättre på att lobba gör ju att de är dom som hörs mest men visst har vi andra som bor i vargtäta områden fått känna av vad dessa som du säger 210 vargar ställer till med...
T.ex när min kompis för någon månad sedan sent en kväll släppte ut sin lilla hund började den skälla hysteriskt...
När hon gick ut stod det två stora vargar på grannens tomt...
Hon skrek och viftade med armarna men vargarna stod kvar och försvann inte förrän hon fått in sin hund...
Att vargarna är så orädda är väl det som är problemet med våra vargar...
Tjolanda/
Jo så där är det när någon blir rädd. Vargar uppfattar en hund som en konkurrent om reviret. Det är samma släkte. De kan få avkomma. Om din kompis hund var en hanne, så blir det en rival. Om det var en hona kan det bli en kärlekspartner och det kan bli hybrider. Vargar vandrar, men de är skygga utom i sådana fall där det är hundar inblandade. Och också jägarna får sina hundar dödade om det finns en hund i skogen. De vill naturligtvis inte bli av med sin jaktkompis.
RaderaOch hur var det nu med björnarna? Det finns tusentals av dem i vårt land. Och de är större och tyngre. Ska inte de också utrotas?
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/utbredning/
Nu sätter jag streck i debatten, för det är rundgång på kommentarerna! Tack för den här gången! Och ha en glad midsommar nu allihop.
SvaraRadera