torsdag 25 mars 2010

Var Marilyn Monroe galen?

Nä det var hon naturligtvis inte. Det säger jag som har skrivit en tjock bok om henne. Marilyn Monroe Min Berättelse. Den berättar om hennes liv från vaggan till graven.

Jag säger själv i förordet att jag har skrivit om henne för att hon var lik min mamma, som föddes 1924 två år före Marilyn Monroe. Men vi kvinnor är alla lika henne och det är därför vi känner igen oss i henne. Vi förstår hennes svaghet och hennes styrkor.

Jag pratade med en kusin, som hade varit i Hollywood och hon sade att om Marilyn hade levat så hade hon sökt upp henne. För hon kände sig så besläktad med stjärnan.

Denna kusin är av den vackra sort, som finns i vår släkt. Min mamma var också mycket vacker (mycket vackrare än jag någonsin har varit).

Det finns en tillbakalutad skönhet hos en del kvinnor i vår släkt. Av den sort som Marilyn också hade. Den där sortens skönhet som får män att trilla pladask och kvinnor att tänka att den där kvinnan kan jag inte slå. Inte i skönhet.

Skillnaden mellan Marilyn och min kusin är att min kusin har det där naturligt. Denna kvinnliga skönhet, som också innebär en auktoritet. Medan Marilyn alltid fick jobba hårt för att uppnå just filmstjärnan "Marilyn Monroe".

Hon tog på sig rollen som en mask. Hon gick in i den där kvinnan, som hon själv hade skapat. Marilyn Monroe kunde göra om sig till henne. Och hon var tvungen att försöka få ihop sina olika bitar livet igenom.

Marilyn Monroe var beroende av piller, sprit och psykiatrer. Denna kombination tog livet av henne. Tillsammans med den bransch där hon befann sig. Den förljugna. Den hårda konkurrensens värld.

Om ni läser min bok får ni veta hur hon levde och dog.

3 kommentarer:

  1. Ja, att Marilyn fick jobba på att få fram sin look förstod jag när det sades i en dokumentär om Brigitte Bardot som jag såg i julas att det tog tre timmar att bli "Marilyn" medan det tog fem minuter att bli "Brigitte". Men Marilyn var också naturligt söt, egentligen mycket sötare som brunett som hon var ursprungligen. Den där vätesuperoxiden kan inte ha varit bra för håret men antagligen nödvändig för att få fram ett utseende som filmmogulerna ville ha.

    SvaraRadera
  2. Maria: Mmm hon jobbade hårt för hon var så ljus att hon inte såg nåt särskilt ut i sig själv. Och sedan var det den inre framtoningen, som skulle fram också... jag tror inte det var filmmogulerna som ville ha henne sån utan hon själv faktiskt...

    SvaraRadera
  3. Hej.

    Ursäkta men jag måste fråga, fast jag redan vet svaret...:
    Kände du privatpersonen Marilyn Monroe?
    Vem är du att skriva hur hon tänkte eller tyckte om saker o ting i livet?
    Vem är du att skriva om hennes utseende att hon i sig själv inte såg så mycket ut i sig själv?

    Jag har varit insatt i Marilyn o hennes liv i över 23 år o är en seriös samlare av både böcker samt hennes personliga tillbbehörigheter. Det har givit mig en unik insikt i vem hon verkligen var som människa o när jag läser dina antaganden, som det faktiskt är, samt läser ord ur din bok om Marilyn som endast är kopia på dåligt skrivna sk biografiböcker som pumpats ut av diverse sk författare som ANTAR saker o ting om Marilyn så mår jag illa. Dessutom framhålla din släkt dvs vissa kvinnor att de hade en naturlig skönhet o det hade tydligen inte Marilyn enligt dig. Ja vad ska man skriva om det... He det finns inga kommentarer.... Är
    Det dina kvinnliga släktingar lr Marilyn Monroe som är hyllad världen över för sin både naturliga/filmstar- skönhet o fantastiska personlighet o karisma?

    SvaraRadera