söndag 14 mars 2010

Kalla fakta tar upp kokainmissbruk

I kväll berättar Kalla fakta på TV4 om kvinnors kokainmissbruk. Omkring tre procent av kvinnorna mellan 15-24 år uppger att de har prövat denna drog under det senaste året, medan bara omkring en halv procent bland männen har gjort det. Siffrorna kommer från Folkhälsoinstitutet.

Det är nästan alltid männen, som åker fast för manliga poliser får inte visitera kvinnor och de flesta poliser, som håller på med narkotikaspaning är män. Bara sex procent av de som straffas för kokainrelaterade brott är kvinnor.

Som jag skrev i mitt förrförra inlägg om Plura Jonsson, så har denna drog länge varit ett problem i nöjesvärlden. Det har den varit ända sedan 80-talet. På 50-talet och framåt var det amfetamin, som var populärt. Som jag skrev i mitt förra inlägg så använde också president John F Kennedy och hans maka Jacqueline denna drog.

Presidentparet fick den av en läkare och därför ansåg de väl inte att det var missbruk. Ungefär som att Elvis Presley inte gjorde det för han fick sin narkotika genom recept.

På 60-talet var det hasch som var innedrogen. Jag har själv suttit i sådana rum, där människor provade. Själv har jag dock aldrig använt någon annan drog än alkohol och då i små mängder. Fortfarande är det så att om jag dricker mer än två glas vin så börjar jag må illa. Det kan vara mina indianska gener, som gör det, för mina släktingar säger att de är likadana.

När jag jobbade på DN så ingick jag i den där nöjesvärlden och det fanns journalister, som också missbrukade. Naturligtvis.

Överhuvudtaget ansågs det vara svårt att hålla sig på topp konstnärligt utan droger. Det behövdes centralstimulerande och sedan nedåttjack. Marilyn Monroe (som jag har skrivit en bok om Marilyn Monroe Min Berättelse) kände väl till det där. Hon frekventerade ett apotek precis som Truman Capote. De köpte narkotika där på 50-talet. Amfetamin ansågs som ett bra bantningsmedel på den tiden. En av mina mostrar tog det också för att bli av med övervikten.

Min pappa, som var journalist, höll på att dö i 50-årsåldern för att han missbrukade alkohol. Det första han gjorde var att gå ned till Systembolaget på morgonen och köpa ut 6-7 flaskor vin, när det var som värst. Det skulle inte förvåna mig om han missbrukade annat också. Läkarna gav honom ett år att leva. Men han träffade sin fru, som tog honom ur detta. Och han levde till 2004 då han dog 87 år gammal (detta har jag bland annat skrivit om i min bok Ett Sekel av Tystnad).

Nuförtiden missbrukar människor också i alla möjliga kretsar olika kemiska preparat, men det finns naturliga sätt att nå det människor försöker uppnå med detta. Genom meditation och avslappnande psykiska metoder så går det att förflytta sig snabbt från ett uttröttat stadium till något annat. Att gå ut i naturen är också ett sätt att byta nivå. Mycket enklare och billigare än att missbruka droger.

3 kommentarer:

  1. Det trista med hela kändis- och media världen, är att de inte låtsas om detta. Inte förrän en kollega trillar dit kommer det på tal, och det som händer är att antingen åker kollegan ut i kylan, eller så får det gå ett tag, innan kollegan åter tas in i värmen.

    Och det är ett jävla hyckleri! Ska det göras rätt, enligt min åsikt, ska den som missbrukar, eller, som de tror själva, brukar droger ha hjälp, ska detta sättas in omedelbart.

    Polisen och även media har vid flertal tillfällen använt sig av teknisk utrustning, som avslöjar droganvändande på toalettsitsar med mera, och efter galor är detta vanligt.

    En del klarar av att bara testa, men alltför många trillar dit redan på första testet och det står inte i pannan av vilken sort man är. Den som klarar sig eller den som trillar dit!

    Jävligt synd om de som trillar dit och också släkten och umgänget. Alla berörs av ett drogmissbruk. Men jag trodde att detta var något som de verkligen lade ner på att lära ut i skolorna. Eller hade föreläsningar om titt som tätt. Men det är väl viktigare att veta hur högt Kebnekajse är!

    SvaraRadera
  2. Jo dubbelmoralen står som spön i backen i media- och kändisvärlden... frågade ungdomarna i mitt hus om de fått någon drogundervisning... den ene hade fått det men inte den andra... beror nog av var man bor och i vilken skola man går.

    Ola Rapace (gift med Noomi) har blivit dömd för narkotikabrott och säger i en lång intervju i Svenskan i dag att poliserna blåljög för att sätta dit honom. Men att han flydde till droger när det inte gick att skapa något vackert.

    Han är med i Kalla fakta i kväll.

    SvaraRadera
  3. Här är länken till Rapace-intervjun för den som är intresserad:

    http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/slass-mot-flocken_4421307.svd

    SvaraRadera