måndag 15 mars 2010

33-åringen som hotade KTH hade inget uppsåt

Den anhållne mannen har erkänt att han har skrivit hotet på internet, men menar att han inte tänkte begå något brott. Kan man vara så dum i en studentkorridor?

Om jag gick in på banken och höll upp ett kex och sade: Det här är ett rån, så skulle de alldeles säkert inte skratta. Och om jag på en flygplats sade: Mina bomber är väl fina? Så skulle de säkert inte skratta där heller.

Vissa ord är helt enkelt förbjudna att säga i vissa sammanhang eller att skriva på internet. Och den här mannen höll på länge och hotade och hade någon bild på en morrande hund. Jag såg det själv när jag gick in på forumet. Så här såg det ursprungliga hotet ut.

Att skämta är roligt i vissa sammanhang, som när man står på en scen och kallar sig själv stå-uppare då är det legitimt att kläcka ur sig vad som helst. Men inte på internet.

Själv är jag rätt trött på sådana där, som någon elektronisk musiker, som tyckte jag skulle gå och ta livet av mig, när jag skrev om att Plura Jonsson var gripen med kokain på sig. Rätt stor dos också. Skulle ha räckt till hela bandet Eldkvarn flera gånger om.

Men knarkat har han inte gjort sedan 2007 åtminstone, påstår Plura Jonsson. Och Inkfish skrev till mig: Gör världen en tjänst och ta livet av dig jävla nolla. Det är trist när folk kläcker ur sig sådana grodor, men det var vid 5-tiden på morgonen. Så han var väl hög av något och snedtände.

Inkfish har en sajt, där man kan läsa att det är fyra grabbar med hederliga svenska namn, som ansvarar för sidan och att de tydligen far jorden runt med sin musik.

Jag är rätt trött på språkbruket på internet, men att uppmana någon att ta livet av sig är väl inget brott i sig. Dock skulle jag önska att jag hade polisens resurser ibland när folk är fula i munnen. Och med flit missförstår allt som står. Och att jag kunde koppla in också FBI. Det vore kul.

Den nu anhållne 33-åringen ångrar sig säkert för han hotas av fyra års fängelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar