torsdag 18 mars 2010

Jan Guillou och Yrsa Stenius i ohelig allians

Nu förstår jag varför jag inte fick skriva om Jan Guillou på Newsmill. För han är så stingslig och känslig så det går inte att skriva debattartiklar om honom egentligen, utan bara byråkratiska utredningar.

Han har anmält Expressen till Pressombudsmannen PO Yrsa Stenius, för att han blev avslöjad som KGB-agent i höstas och hon har i sin tur skickat detta vidare till PON, Pressens Opinionsnämnd, för att de ska ta ställning till vad Expressen skrev om honom.

Och då handlar det om graden på bokstäverna i texterna i höstas och att hur de har använt sitt källmaterial - övertolkning slår Yrsa Stenius fast - hur hon nu kan veta det? Plus att Jan Guillou är utpekad som spion, vilket han inte har blivit av Expressen. Men dock av sin egen tidning, där han skriver krönikor: Aftonbladet.

Vilken soppa. Det här måste vara den vänstervridna delen av journalistkårens sista ryck att försöka fälla en tidning, som har liberala förtecken.

Jag brukar inte gilla Expressen eller dess chefredaktör Thomas Mattsson alla gånger, men den här gången är allt så självklart av det han konstaterar i sin krönika, så det finns inte mer att tillägga egentligen.

Utom att Aftonbladet har publicerat Yrsa Stenius utlåtande, vilket inte är tillåtet förrän PON är klar med sin bedömning. Och att Jan Guillou naturligtvis tillåts att driva med avslöjandet och tycka att han ska få Guldspaden istället.

Yrsa Stenius och Jan Guillou är båda hårt knutna till Aftonbladet genom sina arbeten. Yrsa Stenius har varit chefredaktör och Jan Guillou skriver där fortfarande. Och det här visar att det inte är möjligt för journalister att ta hand om den egna byken.

Pressens Opinionsnämnd är dock ett partsammansatt organ med också juridisk kompetens.

Uppenbarligen har Yrsa Stenius tyckt att hon kunde som PO uttrycka sina åsikter. Dessa skulle ändå inte bli offentliga. Men hon hade inte räknat med att Aftonbladet skulle ta bladet från munnen och att Expressens chefredaktör också skulle göra det.

Hon har också tidigare som PO uttalat sig om Muhammedbilderna och tyckt att dessa skulle den danske statsministern be om ursäkt för och att "det var på tiden" när Alex Schulmann lade ned sin blogg. Inte PO:s uppgift att yttra sig om vad statsministern i Danmark ska göra när det gäller yttrandefrihet och inte heller om vad en bloggare gör.

PS. Förmodligen har Yrsa Stenius läst min blogg för jag kallar honom spion. DS.

PSPS. På Newsmill krävs nu hennes avgång. Självmant kommer hon inte att lämna denna post. DSDS.

7 kommentarer:

  1. Det här fallet blev ju faktiskt intressant. För övrigt kan jag inte förstå att det är fel att kalla en person som har blivit dömd till fängelse för spioneri för just spion.

    SvaraRadera
  2. Cuben: Jag småler när jag läser det du skrev... det blir alltid tjafs om orden och dess nyanser i det sista stadiet. Eller också är det enbart PR det handlar om. Och hur det går för Piratförlaget nu när två av delägarna är chikanerade å det grövsta. Åtminstone kamrat Guillou. Fast det berör hela utvecklingen av vårt samhälle enligt min mening, en brytning med det diktatoriska 70-talet, så att det kan bli lite flower power igen.

    SvaraRadera
  3. Jag kallar LilleJan för spion jag med.
    Inga problem. Spion, spion, spion....

    SvaraRadera
  4. lena: vilken härlig dos gammalrosa man får på din blogg... man blir så snäll av sånt och hunden är verkligen vacker... en riktigt filmstjärna. Och det är klart att han är spion... janne han försöker göra det bästa av det... nu när alla vet.

    SvaraRadera
  5. Tja, PO har ingen trovärdighet längre!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker inte det här handlar om vänster eller höger. Att Yrsa Stenius som pressombudsman kritiserar en redaktion som utfört sitt granskande uppdrag är en skam för pressen.

    SvaraRadera