torsdag 25 mars 2010

Earth Hour på lördag

På lördag mellan 20.30 och 21.30 är det Earth Hour över hela världen och då ska alla släcka ned. Jag tycker det är ett i-landsjippo att göra så.

Och då räknar jag mig inte ens in i i-landsvärlden. Där vi bor är det mörkt och kallt större delen av året. När vi fick femton timmars strömavbrott häromveckan så var det överleva som gällde.

Det var vedeldning från morgon till kväll, snö i hinkar som smälte inomhus och blev till vatten till toan och till lite disk. Köpevatten fick ersätta dricksvattnet. Och alla ljusen fram, värmeljus, vanliga stearinljus och så två fotogenlampor. Men vi är vana. Det brukar bli strömavbrott ibland.

Vattenfall har fortfarande inte fixat kabeln, som det var fel på. De blev tvungna att sätta in ett reservkraftverk, som går på diesel. Det står några hundra meter bort och brummar fortfarande. Och de gräver och gräver för att få dit en ny kabel.

Men när vi fick räkningen i går på elen så undrade jag varför det var så billigt. Sedan förstod jag. Vi hade fått drygt tusen kronor i avdrag för att strömmen var borta den där dagen och natten. Rätt bra betalt arbete för mig trots allt då.

Men släcka ned under en timme på lördag? Nä det kan ni som bor i stan göra. Och tända lite mysljus. Själv är jag så trött på att elda och på ljus i alla former så jag avstår nog. Elektriska lampor är väldigt trevligt tycker jag. Modernt på något vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar