lördag 20 mars 2010

Karlstad utan vatten

Två matarledningar har sprungit läck i dessa tjällossningstider. Också Hammarö är utan vatten.

Centralsjukhuset hotas av brist på vatten. I Karlstad bodde min pappa ända tills han dog 2004 och där bor fortfarande hans änka och släkt.

Också Färjestads travbana i Karlstad har drabbats. Travet i dag har flyttats till Åby i Göteborg för att det inte går att använda travbanan. Tjällossningen där också.

Att vara utan vatten är inte lätt. Jag vet. Det drabbar oss när det blir strömavbrott, som det blev för några veckor sedan. Då smälte jag snö för att få lite vatten. En hink snö blir ungefär en halv hink vatten.

Tankbilar ska ställas ut på åtminstone fyra platser i Karlstad, så att människor kan få dricksvatten. Totalt berörs omkring 100 000 människor.

Hårda vintrar är som kriget självt. Naturen mot människan. Nu först känner jag hur jag har ansträngt mig hela vintern. Först nu kan jag koppla av när det har varit några dagar med plusgrader - och också nätter. Men bakslag lär det bli redan i morgon. Snö och sedan kyla igen.

Hoppas Karlstad får tillbaka sitt vatten. På Hammarö bor berömde sångaren Christer Sjögren, men han lär inte vara ansluten till kommunalt vatten. Så honom är det inte synd om.

Folkhumorn säger istället: Ryktet går att Sjögren ska byta vatten i sin pool idag och ger bort det gamla vattnet i flaskor till behövande.

PS. 12.35 Ja nu var jag ut och lagade hål i vår lilla väg. Slängde ned två stora stenar och fyllde på med grovt grus. Hoppas att det håller. Shit happens som man säger. Vattnet forsar lodrätt mot vägen, men brukar hitta igenom av sig självt, men nu var det väl för mycket på en gång. Vägen var underminerad. En stor sten hade sjunkit ned. Som sagt hoppas lagningen håller. DS.

PSPS. 13.57 Vattnet är på väg tillbaka i Karlstad. Det informerar kommunen om. Spara på vattnet och koka det innan det dricks! DSDS.

2 kommentarer:

  1. Fattar inte varför Christer Sjögren kan dras in i detta. Det finns många som har eget vatten!!!!
    Var finns poängen?
    Tycker inte att detta var speciellt "folkhumor roligt".

    SvaraRadera
  2. Anonym: Humorn är som baken och smaken delad... ;) finns mer humor om du går till kommentarerna... under Värmlands Folkblads artikel...

    Och det finns också de som tycker att man inte ska skoja om allvarliga saker... ta det som du vill ha det och ha en god lördag, med eller utan vatten.

    Själva får vi köpa dricksvatten när det är strömavbrott, kommer ingen tankbil hit inte... eller koka snövatten eller regnvatten. Till toan duger smältvatten...

    SvaraRadera