fredag 12 mars 2010

Jag är min mors dotter

Det fick jag intyg på i går från Skatteverket. Och inga överraskningar alls vad gäller min far heller. Mina föräldrar är helt enkelt mina.

Så skönt att veta det åtminstone. Jag skrev genast ihop ett brev till Karolinska sjukhuset i Huddinge, där min morbrors journaler lär finnas. Arkivet fick mitt brev i dag hoppas jag.

Jag redogjorde noga för att jag behöver journalerna för min släkts skull. För att vi ska få veta allt som går att veta kring detta.

Kring denna eventuella mayaindian från Guatemala, som är en av min anfäder på min mors sida och som har fört en sjukdom vidare till oss genom en massa generationer ända från 1600-talet. Så sägs det i min släkt.

Ska vi nu få någon vetskap kring detta? Vi får se. Det får man alltid.

Mayafolket byggde omkring tusen pyramider medan egyptierna endast byggde etthundra. Varje stad hos mayafolket hade sin egen pyramid. De härmade sin egen natur, till exempel den som finns vid Candelaria, där floden kommer ur berget och forsar fram till en grotta, där den går ut och in i berggrunden nio gånger.

I mayafolkets skapelseberättelse så var grottan det ställe, där världen föddes. Det var viktigt för alla att ha tillgång till den sorts berg, som fanns och finns i mayafolkets land. De som hade formen av en pyramid.

Inuti dem måste deras kungar begravas för att kunna finna sin väg genom floden till grottan, som var porten till odödlighet. Den enda stad, där det inte finns några pyramider är Cancuén, vilket beror på att där finns detta helt naturligt.

Naturen är skapad så att bergen och floden och grottan finns där tillsammans. Där fanns palats, men inga tempel eller pyramider för det finns också nu helt naturligt i naturen.

Mayaindianernas skapelseberättelse Popol Vuh berättade om detta. Det var och är en schamanistisk religion. Den fanns spridd över hela världen och finns kvar hos mayafolket än i dag. Numera i kombination med katolsk kristendom.

Sammansmältningen är särskilt tydlig i den kyrka, där mayafolkets heliga skrift hittades bakom altaret, gömd av någon, som inte ville att spanjorerna skulle få tag i den. Spanjorerna brände alla andra heliga skrifter för att utrota föreställningarna som mayaindianerna hade om världen.

Det var prästen Fransisco Ximenez, som hittade skriften 1702 och han förstörde den inte utan kopierade den. Detta var alltså Popol Vuh och förutom att han gjorde en kopia, så översatte han den också till spanska och den bevarades i universitetsbiblioteket i Guatemala City.

2 kommentarer:

  1. Släkt med Maya indianerna ??

    Såååå sotis!

    Mycket imponerande släktträd kan det bli med tiden!

    Tack för ett inlägg med intressant fakta.
    Maya indianerna har alltid tillsammans med andra indianstammar varit fascinerande, tycker jag.

    Speciellt Maya kalendern....
    adressen här nedan går till en lite mer humoristisk tolkning av varför kalendern slutar när den gör....

    http://www.anthroblogs.org/nomadicthoughts/archives/maya_cartoon.JPG

    SvaraRadera
  2. Nja vi får se... detta är släktens version. Men visst vore det roligt det skulle förklara våra utseenden (mer än att vi också kommer från Spanien för enligt släktkrönikan så gifte sig mayaindianen med en spanjorska). Och också den självklara gemenskap, som jag alltid har känt med indianer och andra naturfolk.

    SvaraRadera