torsdag 4 mars 2010

Sverige har en isbrytare

Alla forskare, som ska bevisa att det aldrig mer blir några vintrar är nere vid Antarktis med den andra isbrytaren Oden. För vi har ingen "normal" vinter.

Så då finns bara Ymer kvar, som just nu stävar mot Kapellskär för att undsätta alla båtar, ett 40-tal som sitter fast i packisen. Fem av dem är färjor eller lastfartyg.

Alltså visst blir det lite löjligt när forskarvärlden har övertygat Sjöfartsverket - eller vem är ansvarig för isbrytarna - att det aldrig mer kommer att vara någon is kring kusterna vid Sverige så vi har ett antal små isbrytare, som också har fastnat vid isen, där ute.

För det blåser och vinden har packat isen mot kusten. Ingen kommer in. Ska bli intressant att se om de ens kommer in i morgon bitti när Ymer lär vara framme. Kanske får de gå tillbaka till Åland eller Finland.

Detta är ingen särskilt onormal vinter. Det var inte länge sedan det var en liknande.

Man kan till och med ringa eller mejla till Oden, men tyvärr befinner isbrytaren sig på andra sidan jordklotet när den egentligen borde vara här. Men detta är ju ingen "normal" vinter. Det säger Tommy Gardebring vid Sjöfartsverket.

9 kommentarer:

  1. Du påstår dig vara journalist men sedan skriver du sådan här smörja.

    Jag vet inte någon vetenskapsman som påstått att det ALDRIG mer kommer vara is längst kusterna. Det står inget som helst om det på länken du har till sjöfartsverket. Du skulle ju kunna ta och läsa på lite om det uppdrag Oden varit ute på innan du kommer med en massa fjanterier. Får jag föreslå att du tar en titt på svenska polarforskningssekretariatets hemsida, polar.se exempelvis.

    SvaraRadera
  2. TNT Det ar Islam och miljo som ar de starkaste vaxande religionerna i Sveige just nu Vintern har skrivits av . Om jag ar inte helt felinformerad var det inte medelhavs klimat i norden pa vikinga tiden ????

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. TNT: Ojdå hoppsan vilka ömma tår det var här då... ha de gott i vinterlandskapet... och Sjöfartsverket påstod på Ekot i morse att Oden absolut inte skulle ha kunnat hjälpa till längs kusterna i Sverige, för båten är inte gjord för sånt... va... hoppas att någon riktig journalist följer upp det hela då, för där slutade Ekots intervju, men de är väl heller inte riktiga journalister... ;)

    SvaraRadera
  5. Hehe ja du...nu är ju "forskarna" inte en miljölobby som många "oljeliberaler" vill påstå. Det forskas inom vitt skilda områden på antarktis och jag kan garantera att det inom dessa vitt skilda områdena finns vitt skilda åsikter bland forskarna. Så att bunta ihop dem i en grupp är ungefär lika intelligent som när "Anonym" här ovanför buntar ihop alla muslimer i en grupp. Inte speciellt alltså...

    Hade det nu inte blivit en rejäl vinter i år och Oden hade stått overksam och kostat pengar i Bottenviken så hade det gnällts på att vi inte skickade den till Antarktis.

    Du verkar klyftig men, precis som jag, så häver du väl ur dig saker innan du tänk igenom dem. Välkommen till klubben! =)

    SvaraRadera
  6. Det hade ju varit illa om Sverige bara haft två isbrytare,men som tur är har Ymer två systerbrytare och så har vi Viking klassen med tre isbrytare plus ett par reservbrytare och en mindre isbrytare.
    Håll tillgodo med lite fakta :-))

    SvaraRadera
  7. Tack DNME.. jo anonym jag hänvisade till den där sidan där det framgår att vi har fyra isbrytare...du läste den tydligen? och var är de andra två då? Och de där isbrytarna av den mindre klassen körde också fast.. nåt som inte stämmer här i världen... fortfarande... lustigt att besserwissrarna alltid vaknar så fort det handlar om klimat... annars sover dom gott.

    SvaraRadera
  8. Besserwisser,jag? Vet inte det,men lite fakta som journalist ska du väl kunna hitta själv,det finns andra isbrytare än de som Sjöfartsverket förfogar över.(fler än fyra alltså)Klimatsnacket bryr jag mig inte så mycket om men ska man skriva något så får man väl se till att det blir rätt! En länk här som visar var isbrytarna befinner sig :http://www.itameriportaali.fi/html/icef/icemap_c.pdf . Ha det gött!

    SvaraRadera
  9. Hej igen anonyma besserwisser! Jag hittar alla fakta jag vill om jag vill när jag vill... man har inget krav på sig när man bloggar att skriva om något särskilt eller att ens svara sådana här anonyma besserwissrar som du själv.. inte heller att vara sanningsenlig eller att ha rätt hela tiden. Betalar du mig för att jobba åt dej eller? Jag visste inte att du anställde bloggare och hade specifika krav på dem. Nä, nä trodde väl det... återgå nu till vintersömnen... sweet dreams..

    SvaraRadera