onsdag 3 augusti 2011

Mörk hy, svart hår och knapphändig svenska

UPPDATERAT

Jag begriper inte riktigt den där nyheten om 11-åringen som tvingades av tåget och systern, som förgäves försökte få tågpersonalen att hjälpa henne. Om det nu var så det gick till.

Den äldre systern ska ha varit på tågtoaletten när konduktören kom. Men även om inte systern hade någon biljett så går det att gå till toadörren och knacka på och visa med händerna att där fanns biljetten.

Vad var det som hände? Tidningarna gillar att hacka på SJ och det ska de naturligtvis göra, för en 11-åring ska inte slängas av tåget. Hon såg kanske äldre ut?

Ifall ni skulle råka se en flicka med rosa kjol, svart jacka, svart hatt, strumpbyxor och röda skor, så är det hon. Gå med henne till polisen så att hon kommer till rätta. Hon har också mörk hy och svart hår och är flykting från Kongo. Det är troligt att hon finns i Kumlatrakten, där hon blev avslängd.

Hon skulle till Göteborg med tåget. Okej nyss kom nyheten att hon blev omhändertagen av en äldre dam och fick sova över hos henne över natten. Slutet gott allting gott. Tack Sverige för dina tanter! Svenska folket funkar när inte SJ gör det. SJ ska nu utreda "incidenten".

PS. Enligt Aftonbladet var det en kvinnlig konduktör, som slängde av flickan. Förändrar det synen på vad som hände? SJ har beslutat att kompensera flickan. DS.

PSPS. Det var Gabrielle Ehnemark som hittade flickan storgråtande på stationen. Det gick att se att hon var en liten flicka, säger hon. Hon är kortare än 1.60 (för så lång är Gabrielle Ehnemark). Gabrielle är 65 år (som jag själv) och född i slutet på november och således skytt (som jag själv).

Jag är stolt över henne min medpensionär. Hon bor i Kumla. Gabrielle menar att pratet om att den kvinnliga konduktören inte visste att hon var liten är bortförklaringar. Heja Gabrielle! Bra gjort! DSDS.


Enligt Gabrielle Ehnemark så talar flickan bra svenska!

Här går det att se flickan på bild. Hur gammal ser hon ut att vara?

Detta var en perfekt nyhet för här fick svenska folket ösa ur sig av sin frustration mot överhet och elaka människor, som bär sig illa åt i uniform. Det lilla barnet (som ju kunde åka utan biljett tillsammans med en vuxen storasyster) blev utsatt av en rigid systemtänkande kvinna, som jobbar i ett företag som har anor från kriget. Järnvägen släppte då igenom nazisterna på väg till Narvik genom hela Sverige. Dessutom var flickan svart flykting från Afrika. Misstanken om rasistisk diskriminering ligger nära. Konduktörer på SJ har uppenbarligen fördomar. Att flickan räddades av en 40-talist var grädde på moset. En mormorsfigur, som bara tänkte på flickans välfärd. Känslorna kunde svalla och historien har många ingredienser gemensamma med en saga.

54 kommentarer:

  1. "Men även om inte systern hade någon biljett så går det att gå till toadörren och knacka på och visa med händerna att där fanns biljetten."

    En sannolikt rädd och förvirrad 11-årig flicka ska agera rationellt när en vuxen SJ-anställd inte gör det? Det är väl enklast så.

    SvaraRadera
  2. Men kära Anonym här skylls minsann inte på offret. Varifrån har du fått det? Jag bara tänkte mig in i situationen själv. Har åkt tåg som liten och varit i samma situation.

    Men naturligtvis har SJ gjort fel. Skäll på dem inte på budbäraren.

    SvaraRadera
  3. den svenska tanten räddade flickan som stod gråtande vid stationen. Tanten är en unik företeelse: civilkurage som en självklarhet och ett lika varmt hjärta.
    Hon gav flickan mat, nattade henne och skulle köpa biljett åt henne på morgonen när hon förstod att flickan var efterlyst.

    SvaraRadera
  4. ... hade de slängt av en vit svensk flicka ...

    SvaraRadera
  5. Anonym: Så är det! Den svenska tanten klarar allt! Hon är en hjältinna i sin självklarhet.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Nä en vit svensk flicka hade kunnat svenska... prata är alltid bra att kunna, men hur visste tanten vart hon skulle då på morgonen? Hur visste hon vart biljetten skulle gå? De kunde tydligen prata med varandra.

    Något konstigt har hänt. Men knäppisar finns överallt, också bland konduktörerna hos SJ. Hennes syster var tydligen 22 år enligt uppgift. Och hon kunde göra sig förstådd.

    SvaraRadera
  7. Tycker väl att man i detta fall faktiskt kan kritisera SJ. Förstar vad du menar att du kanske reagerat annorlunda när akt tag som liten, men det var kanske inte i ett främmande land där du befann dig som flykting? Vem vet vad hon varit med om innan.. Tur att allt gick bra!

    SvaraRadera
  8. kommunikation är inte bara att tala . hon har ju gjort sig förstådd och t.o.m. ordnat övernattning och kommit överens med den svenska Tanten . att språket skulle vara skiljelinjen i detta tror jag inte på . här finns andra undertoner . tyvärr . och de döljs och förpackas i termer av ursäktande undanflykter som språk , missförstånd , knäppisar

    SvaraRadera
  9. Em: Man SKA kritisera SJ. Det är ett företag i allmänhetens tjänst. Och självklart ska konduktörer ta hand om alla sina passagerare ordentligt. Busschaufförerna på Värmdöbussarna kan också vara taskiga mot barn och slänga av dem. Har hänt med alldeles vita små barn som kan svenska. Har själv betalt biljett för ett barn på dessa bussar, när han inte hade giltigt busskort.

    SvaraRadera
  10. DET VAR UTLÄNDSK HÄRKOMST PÅ DENNA FLICKA, DET VAR DÄRFÖR DE SLOG UPP DET SÅ JÄTTESTORT I TIDNINGARNA VILKET MAN EJ SKULLE GJORT OM DET VARIT EN SVENSKA

    SvaraRadera
  11. En av alla saker som slår mig med denna historia är att så många genast förutsätter att systrarna var bedragare. De klev på i Örebro, storasyster gick på toa, konduktören kom strax efter, slängde av lillasyster i Kumla. Den korta resan tar ca 10 min med tåg och att sitta på toa i tio minuter är inte orimligt, vem har inte haft "långa" sittningar?

    De artiklar jag hunnit läsa i ämnet säger att det tog TRAFIKLEDNINGEN på Sj ett par timmar att larma polisen, hittills har jag inte sett att systern satt i godan ro och väntade på att tala om att hennes syster var borta.

    Så undrar jag ännu en sak. Var systrar och konduktör ensamma i vagnen eller fanns där medpassagerare? I så fall, varför reagerade ingen av dem?

    Till slut. Jag har en nioårig, mycket verbal och självsäker dotter. Men om vi skulle fara med tåg i t ex ett engelskspråkigt land, (vilket vi har gjort) och jag skulle behöva gå på toa och däremd lämna dottern ensam några minuter, kan jag lova att min dotter skulle få total tunghäfta om en påstridig konduktör kom fram till henne. Hon skulle, all sin säkerhet till trots, bli rädd och ängslig då hon skulle glömma bort de få engelska ord och uttryck hon lärt sig tidigare.

    Men nu gjorde vi denna resa i Australien, där den allmänna inställningen till livets små problem är "no worries".

    SvaraRadera
  12. Men om storasystern var 22 år och kunde göra sig förstådd- varför i allsin dar dröjer det 2 timmar innan hon slår larm till den nya personalen??? Och varför verkar inga andra resenärer hjälpa till, som sett vad som skett? Hade man sagt till redan i Hallsberg vid personalbytet hade man säkerligen hittat henne omgående!

    SvaraRadera
  13. Tack till dessa fantastiska tanter som ännu en gång visar att det fanns empati en gång i tiden i Sverige. Att ta hand om ett barn som inte talar ens språk är någon som dessa tanter klarar bättre än yngre människor idag. Barnet bara behövde lite kärlek genom en vänligt leende för att känna sig trygg och omhändertagen och det klarade tanten galant. Det finn saker som invandrare lider av gemensam med äldre människor och det är samhällets avsky och stigmatisering. JAG FRUKTAR DEN VÄXANDE XENOFOVIN I DETTA LAND!

    SvaraRadera
  14. Här kan intresserade läsa hur det är på Värmdö och i Nacka. Där har till och med föräldrar och busschaufförer måst träffas. Allt beroende av att vanliga bussar funkar som skolbussar på eftermiddagen för de äldre barnen. Stökigt. Och en busschaffis var otrevlig mot ett autistiskt barn.


    http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/22091/23544/Glada-busschaufforer-belonas-med-brosch/

    http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/5415/7999/Jag-blev-sa-fruktansvart-arg/

    Och så är det inte så många 11-åringar som har hatt nuförtiden. Det gjorde kanske att konduktören uppfattade henne som äldre.

    SvaraRadera
  15. Anonym 9:43: Ursäkta min okunskap men xenofovin vet jag inte vad det är? Menar du möjligen xenofobin? Främlingsrädsla?

    SvaraRadera
  16. Tycker inte att det finns förklaringar eller att skulden ska delas av någon annan!
    Konduktören enbart är den skyldige till att flickan avhystes från tåget-- så byråkratiskt enögd att maken finns knappt--en robot i uniform--typ "jag gjorde bara min plikt"

    SvaraRadera
  17. Hoppas SJ-gestapo-konduktören känner sig rejält skamsen nu. Dessa stackars polis-wannabies som jobbar som vakter och konduktörer får sitt utlopp för sitt maktbegär på små barn, det är patetiskt

    SvaraRadera
  18. "Anonym sa...
    DET VAR UTLÄNDSK HÄRKOMST PÅ DENNA FLICKA, DET VAR DÄRFÖR DE SLOG UPP DET SÅ JÄTTESTORT I TIDNINGARNA VILKET MAN EJ SKULLE GJORT OM DET VARIT EN SVENSKA"

    Va? Alltså finns det ingen gräns för hur galna människor kan vara nu för tiden. Känns så konspiratoriskt det här Det är ingen som vet varför kunduktören kastade av flickan och man måste inte tro det värsta. Han eller hon kanske helt enkelt var den här "rättskaffens trögtänkte paragrafryttare" som helt enkelt bara inte kunde tollerara att hon åkte utan biljett. Jag åker kollektivt varje dag och har varit med om bra många sådana busschaufförer som inte alls kan tänka i andra banor. Men det betyder inte att de är onda för det.

    SvaraRadera
  19. Så jäkla fantastisk vet jag inte om den där damen var. Hade hon haft vett nog att ringa polisen när hon hittade flickan så hade det inte behövt bli en riksnyhet och dragits igång en stor polisinsats i letandet efter henne. Hade även besparat flickans syster och konduktören, som inte kan mått bra efter sitt misstag, mycket oro.

    SvaraRadera
  20. Om man är flykting från Kongo är man kanske rädd för män i uniform? är den tanken helt främmande för er som påstår vad denna flicka borde ha gjort? Att uppfatta en 11åring som äldre är inget skäl till att slänga av en minderårig, ett barn. Speciellt inte för ett företag som vill erbjuda ett tryggt sätt att resa.

    SvaraRadera
  21. Det är bra om tidningarna gör stora saker av sådana. Det är bra att veta att attityden är utbrett bland svenska folket. Ut/ner med svartskallarna. Jag blir hjälte om jag gör så

    SvaraRadera
  22. Anonym 10:16: Den där kommentaren begriper jag inte. Menar du att svenska folket tycker att konduktören var hjälte, som slängde av flickan?

    SvaraRadera
  23. Det var en kvinna i uniform som slängde av flickan, inget annat.

    SvaraRadera
  24. Och för övrigt har hela den här historien inte mycket med SJ som företag att göra, idioter finns överallt.

    SvaraRadera
  25. Anonym 10:42: Vad betyder det? Kvinnor är värst? Är det som med den där kvinnliga busschauffören som körde rakt ned på Södermalmstorg i våras? Kvinnor är klantar? Kvinnor är byråkratiska? Kvinnor ska inte ha uniform? Har du källa?

    SvaraRadera
  26. Jo jag hittade källan själv. Här står att det var en kvinnlig konduktör:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13412090.ab

    SvaraRadera
  27. Det är något som inte stämmer i "nyheten" om denna flicka! Varför väntar storasyster 22 år gammal i 2 timmar med att kontakta SJ att hon saknar sin lillasyster? Satt hon verkligen på skithuset i TVÅ TIMMAR?Men i vanlig ordning så delger ju inte PK media hela sanningar så fort det rör sej om invandrare.Hoppas t.ex PI ( politiskt inkorrekts nätsida) kan luska fram mer info -sen skall jag ha en åsikt om detta !Naturligtvis aldrig rätt att strandsätta barn på detta vis-SJ skulle självklart kontaktat myndigheterna som tagit hand om ungen såvida inte systern under tiden hunnit skita klart ! :)

    SvaraRadera
  28. Sandra Holm: Kul med ngn som står med namn. Vilken av de 43 Sandra Holm som finns listade på ratsit är du?

    SvaraRadera
  29. Det betyder inget mer än att alla utgår från att det ska vara en man, och det är i sig väldigt stereotypt. Man har mycket lättare att se den arge, skrämmande mannen i uniform därför att en kvinna ska per automatik besitta mer empati och moderskänslor. Din reaktion är ett strålande exempel- varför ska jag bevisa det med en källa? Har du nån källa på att det är en man? Är det så himla otroligt att det var en kvinna? Det har inte ett smack med kön att göra- en idiot är en idiot, kvinna eller man.

    SvaraRadera
  30. Det blir nästan lite parodiskt när man läser ”kastade av flicka”, först tror man ju att konduktören slängde av henne i farten. SJ menar ju att konduktören uppfattade flickan som äldre än vad hon var. Det som är konstigt är att konduktören inte kunde vänta på att flickans syster kom ut ifrån toaletten… Han kunde ha låtit flickan gå av vid Hallsberg eller vid stationen efter. Eller varför knackade han inte på toadörren och försäkrade sig om att det fanns biljetter? Fanns det ingen annan i vagnen som kunde intyga att det fanns en till flicka? Om nu flickan såg ut att vara elva så borde rimligtvis någon medpassagerare reagera.

    SvaraRadera
  31. Roligt att folk har så mycket åsikter med andrahands information.

    Jag antar att "du" var med och bedömde åldern? Att "du" var med och pratade med henne? Att "du" sprang runt och letade efter biljetter på toaletten?
    Vad jag vet så är tjuvåkning inte tillåtet, men "du" kanske har en annan åsikt?

    SvaraRadera
  32. Anonym 10:57: "Alla" utgår inte ifrån att det ska vara en man. Det finns ju kvinnor i alla yrken. Men du har rätt i att många människor tror att en kvinna ska vara mer empatiskt. Det kan faktiskt bli tvärtom, för hon kan i sin tur vara rädd för att göra fel och i stressen göra en missbedömning.En kvinna i en hierarkisk organisation kan vara mer rädd än en man, som kan vara tryggare i sin yrkesutövning.

    Min reaktion att jag ville veta källa var för att jag inte hade sett någon, men jag hittade den sedan strax när jag sökte (vilket du tydligen inte såg).

    Det är en reaktion från en journalist, som alltid vill ha allt belagt på något sätt. Inte ett förföljande av dig som kommentator. Jag vet ju inte vem du är. Inte ens om du är man eller kvinna. Men sur och grinig är du uppenbarligen. Ha en bra dag ändå!

    SvaraRadera
  33. Jag undrar, vad det är för en tant, som träffar på en ensam flicka, och som inte kontaktar socialen eller polisen.

    SvaraRadera
  34. Nils Nilsson: Du kan ringa och fråga. Hon finns på Eniro med tre telefonnummer och heter således Gabrielle Ehnemark och bor i Kumla.

    SvaraRadera
  35. Det blir alltid problem när språksvårigheter uppstår.
    Men med någon form av teckenspråk kan de flesta förstå varandra

    Det var modigt av damen att ta hand om flickan
    Man vet aldrig med dagens ungdom, om det är en ligist eller ett snällt barn

    SvaraRadera
  36. det är ju vanligt. Jag åkte med min 3åring på tåget.Vi hann precis till sista tåget från Stockholm till Arboga,december kväll 2011. Jag tänkte betala med ett bankkort. På tåget Arbogas konduktör tittade hånungsfullt på mitt bankkort Visa Electron och sen Maestro och sa att inget kort fungerar för att köpa en biljett på tåget.Han började skälla så, med svördomar och hotfullt röst,att mitt barn började storgråta och tappade talförmågan.Jag sa att då jag ska köpa biljett på stationen från biljettautomaten när vi är framme,efgtersom där kortet fungerar.Jag sa att jag ska även köpa 2 vuxna biljetter,bara om konduktören låter oss åka hem.Men han började putta mig och barnet ut från tåget nånstans i skogsområdet,på en liten station,ut i mörkret och i kylan,helt okänd område,det var en söndag strax innan jul 2011.Jag anmälde händelse nästa vecka till SJ,men har aldrig fått svar och konduktörern "jobbar" som om ingenting hänt säkerligen? Jag skrev om det här till Arboga allehanda tidning,men inte fått nån respons heller.Nu fick vi en respons från SJ när SJ-anställdas äckligt beteende mot folket "talande med brytning"(det är jag själv).

    SvaraRadera
  37. Anonym 13:19: Maestro tror jag inte funkar på tåget. Visa Electron tycker jag borde göra det, men dom har sina regler och bestämmelser... Det senare är ett ungdomskort och går inte att övertrassera och det är väl bra. Borde funka tycker jag. I Finland har dom uppdaterat så att det går att använda på tåget från i sommar.

    SvaraRadera
  38. Jag tycker också det är märkligt att tanten inte genast ringde polisen. Också märkligt att flickan inte kunde prata med konduktören men väl med tanten så pass väl att tanten visste precis var hon hörde hemma. Hela sanningen är nog knappast känd i detta ärende utan det är tidningarna, inklusive DN som alltmer anstränger sig för att likna en billig aftonblaska, som skyndade sig att publicera ett snaskigt scoop som skapar ännu mera motsättningar och splittring i samhället.
    Hur som helst visar fallet hur viktigt det är med språkkunskaper och att man omedelbart efter ankomst börjar tillgodogöra sig värdlandets språk.

    SvaraRadera
  39. Anonym 13:57: Jag ringde till henne för att fråga varför hon inte genast ringde polisen, men hon sitter i en telefon och pratar och har telefonsvarare på den andra... jag lämnade mitt telefonnummer. Vi får se om hon vill ringa upp... :)

    SvaraRadera
  40. Här har hon annars berättat att hon först tog hand om flickan och gav henne mat och inte ville ringa polisen för att göra henne upprörd. Och att polisen sedan kom hem till henne, för någon hade sett henne med flickan... och att flickan var rädd för polisen... det kanske räcker som förklaring?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13414340.ab

    SvaraRadera
  41. Dessutom säger Gabrielle Ehnemark att flickan pratar bra svenska så den kvinnliga konduktören var således bara elak... ???

    SvaraRadera
  42. Du har länkat till en mobilbild av 11-åringen. Det är ju svårt att se hennes ansikte, men kort är hon, ungefär så lång som en 11-åring kan vara. Har en 13-årig flicka som är kortare(!).
    Uppenbarligen är hon i puberteten, men hennes former behöver inte betyda så mycket de heller, det är verkligen inte ovanligt att 10-12-åriga flickor drar både A- och B-kupa.

    SvaraRadera
  43. Anonym: Det är inget fel på mobilbilden. Det är redaktören som har pixlat hennes ansikte. Jo puberteten kommer tidigt för många, tycker det verkar som om den kvinnliga konduktören är i samma klass som den där sjuksköterskan (manlig) som nekade Emil ambulans... fast här blev det ju ett lyckligt slut trots allt...

    SvaraRadera
  44. Enligt tanten kunde "flickan" tala svenska, märkligt att hon inte gjorde det när konduktören frågade om biljetten...

    "Systern" väntade dessutom förvansvärt länge(tills efter sista stationen innan Göteborg) och "flickan" skulle ju dessutom bara till Nora?

    Sen stämmer inte tantens tidsangivelser med vad som skall ha hänt, hon kan omöjligt hunnit hem till Rapport t.ex.

    SvaraRadera
  45. Anonym 19:01: En riktig detektivhistoria uppenbarligen... nä flickan skulle till Göteborg. Hon hade däremot släktingar i Nora, så dit har polisen kört henne. Och "tanten" ville kolla på Aktuellt, sa hon. Inte Rapport så allt är nog utklarat...

    SvaraRadera
  46. Kan bara konstatera att om jag som man gjort samma sak som Gabrielle (tagit med ett okänt barn hem utan att meddela någon, inte ge mig till känna innan polisen hittar mig dagen efter) skulle jag ses som en riktigt skum typ och troligen sitta i förhör ett par dagar till....

    SvaraRadera
  47. Anonym 17:35: Jaså är du en sån där skummis då? Eller är du bara karl?

    SvaraRadera
  48. SJ-incidenten. Alla klandrar konduktören hela tiden, varför kritiserar ingen kvinnan som tog hem barnet?! Hur kan man inte kontakta polisen! Särskilt då händelsen står i alla tidningar & sänds ut i radion! Förstår hon inte att familjen är orolig? Kvinnan kunde ha varit galen. Hon kontaktade inte heller en myndighet på morgonen utan d var polisen som hittade dem vid frukostköp! Om hon tillåts göra en felbedömning så måste det finnas utrymme för att även andra kan göra d, exempelvis konduktören..

    SvaraRadera
  49. Samuel: Mmmm men hon tog ju hand om barnet som den kvinnliga tågmästaren hade dumpat. Nog bar hon sig bättre åt? Här har vi ett exempel på den goda modern och den onda häxan. Om man ser det som en saga.

    SvaraRadera
  50. Och här träder systern Grace Gayenga 22 år fram och berättar den slutliga versionen. Konduktören hade själv sålt biljetten till henne. Kanske ska passagerarna tvingas sitta still tills konduktören har kollat alla? Hon var i restaurangvagnen.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13422917.ab

    SvaraRadera
  51. Dessa beskäftiga bättre-vetare som gnidit sig mot kristallkronan.
    En medresenär från tåget berättar:
    -"När man såg att konduktören var på väg in i vår vagn för att kontrollerna biljetterna ser man att tjejerna blir oroliga och pratar på ett för mig okänt språk samtidigt som de tittar mot konduktören. Man tänkte direkt att dessa personer inte har biljetter. Strax efter skyndar sig den ena tjejen iväg medans den andra blir kvar.

    När konduktören kommer till tjejen (11-åringen i media) som blir kvar uppfattar jag det som tjejen är väldigt arrogant och nonchalant mot konduktören och förmodligen hoppas att konduktören ska gå vidare om hon nonchalerar henne. Eftersom hon inte kunde uppvisa någon biljett fick hon dock lämna tåget.

    Både tjejen som gick i väg innan konduktören kom och ”11-åringen” såg ut att vara minst 20-25 år. Jag har full förståelse för att konduktören avvisade tjejen som uppträdde väldigt illa och som sagt såg ut att vara minst 20-25 år."
    Och den snälla duktiga tanten. Varför larmade hon inte polisen på hela natten? Egenmäktighet med denna kvinna i beroendestälning.

    SvaraRadera
  52. Carina-Fina: Är inte du Soldatmamman? Det du berättar låter som hämtat från nazityskland, där judarna minsann inte skulle sticka upp. Var din "medresenär" verkligen på tåget? Kan man lita på vad du säger? Du kommenterar alltid på Newsmill och har konstiga åsikter enligt min mening.

    SvaraRadera
  53. Vad hade du tyckt om det var en äldre man som hade "tagit hand" om ett försvunnet barn i ett halvt dygn, utan att meddela polisen eller försöka få kontakt med barnets vårdnadshavare?

    En "farfarsfigur"? Tack Sverige för dina gubbar?

    SvaraRadera
  54. Anonym 11:49: Ni som är aggressiva (har strukit 5-6 kommentarer) är dåliga på att läsa andras kommentarer... allt är redan sagt. Och naturligtvis är det skillnad på folk och folk. Polisen träffade på flickan och den snälla damen på morgonen.

    Och ifall flickan hade sagt att hon spärrade in henne i källaren och lät henne ligga där utan mat och vatten hade det naturligtvis varit något fel på damen. Men nu var det istället tvärtom: flickan ville knappt släppa den snälla damen och var istället rädd för polisen. De hade ju också uniform, precis som konduktören (kvinnlig).

    Carina-Fina hade plankat sin kommentar från en sajt, som är känd för att vara främlingsfientlig. Så mycket för den "medresenären".

    Jag tänker inte publicera en enda kommentar till under det här inlägget. Så det är ingen idé att skriva fler. Stänger av anonyma nu också. Så tråkigt att läsa folks verbala kräkningar. Ha en bra dag trots allt!

    SvaraRadera