tisdag 30 augusti 2011

Kommentarsgranskning och marknadsföring

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, satt i morgonsoffan i TV i morse och berättade om sin nya policy vad gäller kommentarerna i tidningen. Inte särskilt intressant, för jag läser dom aldrig. Inte heller i Expressen, där jag har kommenterat själv tidigare, men slutat.

Det gäller också DN, där det inte heller är någon idé att kommentera. Det räcker så gott med att läsa och besluta vad jag ska göra med kommentarerna till mina egna inlägg. De flesta släpper jag faktiskt igenom.

Det är helt enkelt inte roligt att kommentera i en flod av anonymitet. Då är det mycket bättre att skriva egna inlägg till de artiklar, där de släpper fram länkar till bloggare. Inte heller det gör Expressen och Aftonbladet. Bara ibland.

När Twingly brakade ihop i söndags så märktes det. Bara hälften så många läsare hittade till mina inlägg. Och när Sakine Madon på Newsmill lyckades med konststycket att inte låta min senaste artikel finnas med på listan över artiklar och inte lät den ligga bland de andra och synas, så betydde det att omkring tio procent har hittat denna, om man jämför med mina andra artiklar, som har visats.

Men naturligtvis vill Newsmill ha läsare, så denna blunder, som jag fick påpeka och fick ordnad efter något dygn, orsakade en läsarförlust. På Newsmill har man skaffat sig mycket mer att göra med samma personal, så det är förståeligt att det händer underliga saker ibland i stressigt tempo.

Den här ändringen som tidningarna genomför efter att ha vaknat upp till en ny verklighet efter Breivik-dådet i Norge är väl en slags vändning under galgen. Tidigare har det tävlats i hur många klick och kommentarer man kunde få. För detta har använts i marknadsföringen för fler annonser. Innehållet i kommentarerna har inte spelat någon roll.

Allt handlar i botten om intäkter, men för att tidningarna ska behålla läsare och förtroende, så måste man sanera nu i kommentarerna. Det har gått för långt helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Man kan ju blogga själv och/eller kommentera på andra bloggar, anonymt eller ej. Att försöka göra kommentarsfunktionen till stor symbol för yttrandefriheten är bara löjligt. Att tidningarna nu tar bort funktionen, beror ju mest på diverse dingedallar som inte insett skillnaden på att hysa en åsikt och att kränka andra människor.
    Jag har tidigare kommenterat på fr a DN och SvD, men efter att ha blivit i det närmaste hudflängd av misogyna rabiata stenåldersmän, har jag gett upp.
    När det tom kan uppstå hatstämning i Magdalena Ribbings etikettspalt (!), har det verkligen gått långt.

    SvaraRadera
  2. Anna: Jo du har helt rätt... jag brukade också kommentera tidigare, länge sedan nu. Har inte ens sett det du pratar om. Men det där snacket om att ta tillbaka debatten, som det sägs nu, handlar bara om monopolet på densamma.

    SvaraRadera