fredag 23 mars 2012

Varumärke

Detta ord är en lustig sak, som kan beteckna en produkt, en helt värdslig vara, som egentligen inte har något att göra med en människa. Som cocacola eller Saab.

Men det kan också beteckna en människa och vad den är värd. Skådespelare kan vara värda en halv miljon om de ställer upp på en reklamfilm. Detta förutsatt förstås att de är en välrenommerad bra kändis. Annars blir det ungefär 125 000 till 250 000 de får nöja sig med för att sälja ut sig i denna värld. Den världen är inte lika fin, som att finnas på Dramaten eller annorstädes, men ger mer i pengar.

De senaste veckorna har vi fått se Åsa Wihlbecks varumärke ramla samman. Åtminstone om man ska tro henne själv. Ifall hon hade uppfört sig lite annorlunda hade detta inte alls behövt ske, men hon blev alldeles säkerligen chockad när hennes sambo Magnus Lundberg hämtades av polisen och hon inte ens märkte det. Enligt vad hon själv har uppgivit.

Sedan dess har hon inte fått träffa honom. Han sitter häktad med restriktioner och uppenbarligen så var hon inte i tingsrätten nu heller i dag när han blev omhäktad.

Varumärken är något som häftar vid en person ganska ytligt. Det behöver inte ha något med den privata personen att göra, utan har att röra sig om själva personan. Den yta, som människan i fråga visar upp.

Men ett starkt varumärke kan inte rasa samman på några dagar ifall inte den människan plötsligt har bytt persona och visar upp en helt annan sida än vad som tidigare är känt om den. Det tydligaste exemplet den här veckan var terroristen Mohammed Merah, som gick från att vara en ganska vanlig människa till att bli ett monster. Åtminstone enligt den franske presidenten Sarkozy.

Den sortens snabba växlingar i varumärke tillkommer bara kriminella mördare eller terrorister. Dessa har då valt ökändheten istället för det åtråvärda kändisskapet, som är svårare att upprätthålla.


John Lennons mördare är också en sådan figur. Han är världsberömd för sitt dåd, men kan aldrig bli en kändis av den kaliber som John Lennon var. Varumärket var också det som familjen Spendrup tänkte på när en av deras påläggskalvar dog av drogberoende i USA.

Det tog en dryg vecka innan Ulf Spendrup gick ut och berättade att sonen Jon Spendrup hade dött av en överdos av kokain. Det var det bästa han kunde göra. För många människor visste redan hur hans son, som satt i styrelsen för Spendrups, hade dött.

I kväll får varumärket Saab en nostalgisk hyllning hos det engelska TV-programmet Top Gear. De hyllar detta avlidna varumärke som om det var en människa. Jo, det stämmer nog. Detta bilmärke levde från 1947 och till 2011. Vila i frid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar