tisdag 7 december 2010

Julian Assange gripen

Det uppger London Metropolitan Police för Reuters. Sensation! När får vi se honom i Sverige?

Som ni vet så gillar jag inte Julian Assange. Han är en riktig skurk.

Jag jämförde honom senast i morse med Norbert Kröcher. Den gamle galningen och terroristen och hans musa Anna Ardin med Anna-Karin Lindgren.

Jag ser fram emot att få lite underhållning i rätten när Assange tas hit. Det blir feministerna mot manschauvinisterna! God kamp!

Och nu är han förd till domstol vid Westminster Abbey... kan vi inte få direktsänding på samma gång. Eller finns det på Sky News? Nä bara vädret just nu... The Guardian rapporterar direkt, men hänvisar till Sky News.. världen är i uppror. Som om Rolling Stones skulle stå inför rätta.

Ursäkta mig, men jag kan inte ta det på allvar, riktigt. Jag blir bara full i skratt, för det är så långt ifrån vanliga människors liv, kampen för brödfödan ni vet.

UPPDATERAT 15.30

Julian Assange har begärt hjälp från sin regering och omkring 70 journalister bevakar vad som händer vid rätten i London. Han har själv skrivit en artikel för att vädja till sin regering, att den ska rädda honom från den stora stygga vargen. Aftonbladet bevakar direkt.

Han ville inte utlämnas och inte lämna dna. Klassiskt uppförande av brottsling. I Amerika brukar de smyga på folk tills de lämnar en urdrucken kaffekopp eller slänger en cigarett eller nåt annat med dna på.

UPPDATERAT 16.20:

Julian Assange kommer att förbli i förvar till den 14 december. Senaste nytt! Han har förvägrats borgen. En hel vecka, då ska det väl kunna hända något.

Och nu ska överåklagare Marianne Ny få sina 15 minuter i strålkastarljuset. Hon ska hålla pressträff kl 16.45. Dock finns det inget nytt att meddela, ingen ny information säger Åklagarmyndigheten. Men Marianne Ny är nöjd med gripandet.

Marianne Ny har inte sett några tecken på konspiration och vill inte medverka till utlämning till något annat land. Hon har utfärdat en europeisk arresteringsorder och vill ha honom utlämnad till Sverige, men vad som nu händer vet hon inte.

26 kommentarer:

  1. förstår inte hur du kan se det som underhållning det är en viktig tid just nu och vi förvirras av media till att diskutera detta som är deras personliga sak du ser det som en kamp mellan feminister och en manschauvinist medans i den verkliga världen är det ett krig mellan sanning logik och rättigeheter som håller på och förloras VAKNA!

    SvaraRadera
  2. qstu: trodde väl att någon skulle reagera. Jag är oerhört alert och vaken, har jag varit de senaste 65 åren. Vi har fått nog av krig i världen. Jag vill ha fred! Om man pratar om krig så får man krig. Detta är en missuppfattning om hur världen ser ut.

    SvaraRadera
  3. isåfall är du min vän och ber om ursäkt om jag rubbat din balans antar att jag bara tar censur och frihet på internet mycket mer i fokus än vad du gör?

    SvaraRadera
  4. Det är sanningen som är ljuset. Ljuset segrar. Assange är vår tids Jesus. Ser du inte det?

    Sverige är en lydstat till USA. Nu har vi fakta i målet. Hur många som helst. Nä, vi vet ingenting. Nä, vi har inte gjort något. Nä. Nä.

    Vi = Reinfeldt, Ask & Co. För att inte tala om Ahlin och sossarna. Herregud va´sjukt!

    SvaraRadera
  5. qstu: Vi pratar förbi varandra, inte lätt att förstå här på internet du vet, torftigt språk, inga miner, ingenting. Kan jag vara din vän? Jag brukar känna mina vänner. Jag vet inte vem du är. Det finns ingen censur här i Sverige på internet. Ingen hindrar mig att skriv exakt det jag vill.

    SvaraRadera
  6. Helena Parnassen: Nä Jesus är han verkligen inte Assange. Vithårig har han blivit nu igen, måste vara nervpåfrestande att aldrig kunna stanna nånstans. Nä, jag ser en ny värld framför mig och i den finns det inte sådana där jesusar, heliga människor, avgudar eller nåt annat i den stilen. Vi begriper fortfarande inte som kollektiv vad demokrati och jämlikhet betyder.

    Sverige är inte en lydstat, men vi har den svenska modellen, som säger att vi ska komma överens. Ja så då har tjänstemännen satt sig ned för att diskutera med amerikanarna och försöka enas. Mycket svensk modell.

    Men sjukt var ordet. Det håller jag med om syster från förorten!

    SvaraRadera
  7. man kan vara vänner utan att känna varann du har nog rätt i att jag slänger ut de ordet för lätt men nog om det om du inte vill vara min.
    Censur är precis det som händer nu men är fortfarande i det stadiet då dom använder sig av alla möjliga metoder för att tysta just det jag tycker är så viktigt det är inte bara sverige som måste vara fritt från censur utan många andra drabbade delar av världen t ex om dom lyckats informera alla om att de finns bättre sätt att ha det på och de lyckas ta tillbaka deras land så isoleras landet det är så otroligt viktigt att lyssna på vad som händer och inte tro på anledningarna för de som pågår är en enda stor massförrvirring och är väldigt svårt att veta varför

    SvaraRadera
  8. qstu: Jag har svårt att förstå vad du menar allvarligt, men vi pratar nog inte samma språk. Nä jag tycker inte man kan vara vänner utan att känna varandra. Bekanta visst. Eller internetkompisar kanske. Men inte vänner. Det där att säga att vi kan väl vara vänner ändå, det är när det föreligger en konfliktsituation. Jag är inte i konflikt med dig.

    Vadå censur? Du är ingen hejare med orden. Du lägger för stor betydelse vid vad dom där uppe gör. Världen består inte av dom där uppe. Vi är miljarder varelser på den här planeten, en del kallas människor. Och det stadium vi behöver gå förbi är det när vi står och bugar och bockar för överheten.

    Men de flesta har inte gjort det, utan tror att någon som Julian Assange äntligen ska frälsa dem. Nä, han är inte mer betydelsefull än min gamle andrapappa, som just nu kämpar med om han ska dö eller inte på sitt korttidsboende i Nacka. Alla människor är jämlika. Det gäller bara att inse det.

    SvaraRadera
  9. det är så många som förstått det du skriver och det är just därför det är revolution och små krig överallt men är väldigt svårt att veta vilka som verkligen tycker och tänker som dig finns många som bara är förvirrade och arga det är just därför deras försök att stänga ner sidor om sanning är en stor katastrof som är otroligt viktig

    SvaraRadera
  10. btw hoppas du kan läsa det jag skriver ändå har inte en enda tanke på hur jag stavar

    SvaraRadera
  11. qstu: Okej... :) ??? Måste skratta igen för du skriver så lustigt. Så jag har orsakat revolution och små krig överallt... my god det var verkligen inte min mening... jag är också förvirrad och arg ibland... det beror på.

    Stänga ned sidor om sanning? Äsch världen kommer att gå vidare. Och jag anser att det har gått för långt. Världen blir instabil till slut. Man kan inte ha sjörövare på internet. Det blir som Matrix... bra film, men inte Sanningen. Anarki är inte bra. Inte kaos heller.

    SvaraRadera
  12. va? du har inte orsakat, jag är troligtvis lika förvirrad som dig och ja världen kommer att gå vidare men jag tycker verkligen inte att det är på det här sättet den ska göra det synd att det är anarki och kaos du tänker på om de skulle bli nått annat än vad som är idag

    SvaraRadera
  13. qstu:
    Vad som sägs mellan ambassadpersonal och tjänstemän är fullständigt irrelevant för allmänheten. Däremot är det oerhört relevant hur män som anklagats för sexbrott blir behandlade av samhället. I detta fall är det otvetydigt att herr Assange blivit särbehandlad, kanske på grund av sitt kändisskap, eftersom en vanlig tidigare ostraffad medborgare blr slentrianmässigt häktad i minst två veckor eller ända fram till rättegången för liknande anklagelser. Halva Sveriges befolkning har redan förlorat sina rättigheter, och detta ÄR i den verkliga världen. Anna Ardin är naturligtvis inte vilket alltför många tycks tro någon CIA-agent men hon är bevisligen en radikalfeminist med hämndbegär. USA har säkerligen försökt utnyttja den uppkomna situationen för att neutralisera informationshälaren Julian Assanges oansvariga beteende men att implicera att de på något sätt har organiserat hela händelsen för att ta bort uppmärksamheten från publiceringen av skvallret är bara utomordentligt löjligt. Jag hade personligen hellre sett att JA blivit anklagad för ett faktiskt brott än dessa feministiska fantasier även om det är glädjande att det svenska orättsväsendet och dess akolyter blir förnedrade internationellt. Så hur det än går med "surprise sex"-anklagelsen så har vi både förlorat och vunnit.

    SvaraRadera
  14. Patrik: Du har hajat! Så bra. Fin sammanfattning. Jag ser personligen fram mot den nya glassen: Surprise sex bomb. Fasen kan inte hålla mig allvarlig i dag. Måste vara vintern! Får syrebrist av att elda hela dagarna.

    SvaraRadera
  15. Halva Sveriges befolkning har redan förlorat sina rättigheter intressant! får gärna förklara
    och våldtäkt skulle lika gärna kunna hänt men är inte intresserad utav julian och anna utan av att usa redan tagit ner wikileaks orginal sida och sånt här händer mer o mer men får inte bli så kan inte låta den ända värld vi har att leva i förvandlas till mörker och förvirring

    SvaraRadera
  16. naturligtvis blir Assange dömd han har ingen chans i Sverige


    http://www.samtycke.nu/2010/09/fallet-assange-uppgifter-raderas-om-och-om-igen/

    SvaraRadera
  17. Är ni helt bakom flötet. Den svenska regeringen mot den svenska grundlagen och fört det svenska folket bakom ljuset. Detta viftar ni bara bort?
    Är det detta ni kallar "den svenska modellen" ?

    SvaraRadera
  18. Ska tillägga. Den svenska regeringen har brutit mot den svenska grundlagen.

    SvaraRadera
  19. Ska bli intressant att få reda på vad han egentligen är anklagad för. Här i Sverige har vi ju omdefinierat våldtäktsbegreppet till att gälla allt möjligt som radikalfeministerna tycker är obehagligt. Av den anledningen leder vi "Europacupen" i våldtäkt och har en hedrande 2:a plats i "Världscupen".
    Eftersom han är en av världens mest diskuterade män för tillfället kommer vi säkert att få höra många roade kommentarer om vår lagstiftning, när detaljerna väl läcker ut.
    //Pops.

    SvaraRadera
  20. Pops: Han är misstänkt för våldtäkt i Enköping och tre fall av sexuellt ofredande i Stockholm. Enligt honom så är detta bara med anledning av att han ska utlämnas till USA. Konspiration alltså. Han är uppenbarligen mentalt störd, som tror att hela världen är ute efter honom.

    SvaraRadera
  21. Jag har inte brytt mig så mycket tidigare faktiskt, men måste säga att Wikileaks och Assange intresserar mig alltmer. Men det är massor av att läsa in sig på.

    Att Anna Ardin agerat lite märkligt, det tycker jag efter att ha läst detta: http://www.samtycke.nu/2010/09/fallet-assange-uppgifter-raderas-om-och-om-igen/

    Han kanske gör oss en stor tjänst, Assange? Vem vet när röken har lagt sig och delen med Cablegate har lagt sig? Jag kommer i alla fall att spetsa mina öron mera nu angående detta ämne...

    SvaraRadera
  22. Jerry: Självklart gör han oss en tjänst. Alla vi människor hänger ihop och han är en av oss människor. Vi strävar någonstans. Och det ska bli kul med skådespelet inför rätta - om vi nu kommer så långt. Som jag begriper det kan det också avgöras i England. Eller inför Europadomstolen. Något sådant har jag hört det glunkas.

    SvaraRadera
  23. Kära Ann Helena Rudberg.

    Det finns en artikel, publicerad i Reuters, som jag just läste igenom som kanske kan ge lite nya perspektiv på denna jävla äggröran.

    http://www.reuters.com/article/idUSTRE6B669H20101207?pageNumber=1

    Lycklig läsning, hoppas det ger en liten inblick i ärendet.

    /Per Danielsson

    SvaraRadera
  24. Per: Jodå jag känner till hela historien eftersom jag läste den "hemska" beskrivningen om vad som försiggick i The Guardian när den kom i höstas.
    Och visst är det märkligt. Jag kan citera mig själv från Newsmill i går kväll:

    Hahahaha hela dagen har jag skrattat åt denna historia. En del tycker att han är Jesus, vår frälsare i modern tappning och andra att han nog förtjänar att tas av daga. Och nu har han blivit vithårig igen, antagligen för att det är så svårt att vara förföljd (eller kanske toning hos frisören?). Men jag har lite svårt att ta allt på allvar.

    Dels för att kvinnorörelsen i Sverige är så urbota knasig. Fy farao jag skäms över mina nutida systrar (borde dom vara). När jag var med i Grupp 8 i början av 70-talet så fanns det något att bråka om. Men att nu anhålla och häkta en karl för våldtäkt och tre fall av sexuellt ofredande för att han inte använde kondom. Ungefär. Va!

    Det är så dumt så att min stackars mamma säkert sitter och skrattar ihjäl sig i sin himmel. Blåslagen och sönderslagen som hon själv blev innan hon ramlade ihop över soffbordet hemma, bara 43 år gammal, och dog.

    Alltså jag har mycket svårt att inte skratta åt denna såpa som utspelar sig i verkligheten. Manschauvinister mot feminister. Jag ser verkligen fram emot att Assange blir utlämnad till Sverige och ställd inför domstol för våldtäkt. För sjutton låt oss inte bli utan det skådespelet.

    Också de gamla romarna visste att lite gladiatorspel gjorde folket medgörligare förutom lite bröd då. Låt föreställningen börja!

    SvaraRadera
  25. Att knulla utan kondom är inget brott - om man inte är HIV-smittad. Att efterlysa någon på INterpool för en sådan sak är ju löjligt. Assange må vara en mansgris - men han är ingen farlig våldtäktsman. Tjejerna som anmält honom, advokaten Borgström och även åklagaren verkar vara hysteriska feminister. Sedan gillar jag faktiskt Wikeleaks skvalleravslöjanden - högt och lågt blandat - men det är bra att vi får veta hur det går till i maktens boningar.

    SvaraRadera
  26. Gitta: Jo det stinker om mycket i den här affären. Ha det gott!

    SvaraRadera