söndag 7 februari 2010

Vårt förakt för svaghet

Jag vet att jag har den där boken av den norske filosofen Harald Ofstad i mitt hus någonstans, men jag hittar den inte nu.

Nazismen påverkade västvärlden långt in på 50-talet, rentav 60-talet och Harald Ofstad gav ut sin bok 1972. Den hette Vårt förakt för svaghet. Jag läste den då.

Det som slår mig nu är att den radikala feminismen har på ett bakvänt sätt anammat detta förakt för svaghet, som uttrycktes i psykopatisk anda hos Nazityskland. Där vändes allt upp och ned och det fanns bara en syndabock.

I den ultraradiakala feminismen är det likadant. Där är männen syndabockar som grupp, som om de vore nutidens judar, som det är lämpligt att skylla allt på, som man inte gillar.

Jag citerar gärna Lars Schaff, som jag har länkat till ovan:

"Som en spegelbild av denna framgångsdyrkan följer att man frestas att se ner på den som misslyckas. Är vi utrustade med normal empati så beklagar vi förloraren. De som totalt saknar förmåga till empati, som Hitler och nazismen, kan leva ut sitt förakt ända till förintelsen. Hitler saknade inte bara egen empati utan ansåg den vara ett av uttrycken för svaghet och därmed i sig något att bekämpa. Här hade han fel även i darwinistisk mening (säkert utan att veta om det eller bry sig), eftersom empati har ett överlevnadsvärde i människans evolutionära utveckling. Den felsynen ledde till sist nazityskland in i självförintelse."

Det känns som om vi har kommit lika långt en gång till på människans väg i historien. Ännu en gång ska vi i Sverige ha stora kvinnor och män som visar oss vägen och berättar för oss vilka som är syndabockarna.

Och särskilt finns de på universiteten i form av radikalfeministerna och deras anhängare, som ständigt försöker blanda bort korten istället för att ta ansvar för sina egna liv.

10 kommentarer:

  1. Javisst är det så!
    Får verkligen hoppas att radikalfeminsmen går samma väg som nazismen. Till självförintelse i sin syn av maktfullkomlighet.

    SvaraRadera
  2. låt oss bara hoppas att vi kan lösa det själva bombmattor över gbg känns väl inget vidare....

    SvaraRadera
  3. Slutordet "självförintelse" i citatet är illa valt eftersom nazityskland bara kunde besegras med yttersta ansträngning och till ett ohyggligt pris i lidande och människoliv. Andra världskriget hade mycket väl kunnat sluta annorlunda.

    När det gäller dem du associerar med fascismen ska vi nog inte heller hoppas för mycket på självdestruering.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Nu tappade du åtminstone bort mig... vad har Göteborg med det här att göra?

    Clam: Det trista var ju att större delen av tyska folket, inklusive militären hade velat slippa denna självförintelse... men som det blir när människor har börjat gå på en viss väg, så var det en mycket lång stoppsträcka... och Hitler offrade medvetet "sitt" folk för sakens skull... de skulle bestraffas för att de inte klarade jobbet...

    Men du har helt rätt i att detta åstadkoms med ohyggliga lidanden på alla sidor.

    Jag tror dock inte att andra världskriget hade kunnat sluta annorlunda... faktiskt eftersom min tro på människan är god, trots att vi ständigt tappar bort det som vi borde ha framför ögonen.

    Det är som min vän Gitta kommenterade här nedan: Den heliga graalen är en symbol för det som är heligt i människan men som ständigt tappas bort´... det inre växandet i människan.

    Det är en av de symboler, som finns för vad vi håller på med. Se under mitt inlägg om Merlin och Jacqueline Kennedy.

    SvaraRadera
  5. Åetrigen mycket bra AnnHElena! Tack för alla viktiga saker du tar upp! Ett tips om du inte hittar boken men vill ha tag på den, kolla på bokborsen.se. Jag har köpt många begagnade böcker där, vilka inte gått att få tag på i bokhandlarna längre. Både priset och kvaliteten är mycket bra varje gång.

    SvaraRadera
  6. Tack Catweazle! Jo jag hittade den och har suttit och läst i den.. han såg framför sig att nazismen inte skulle komma tillbaka som slagord och i paroller eller symboler utan som inbyggda i våra instutitioner och maktrelationer:

    "De (nazistiska tendenserna min anmärkning) kommer att yppas i människors, organisationers och staters handlingar (handlingsideologi) och ligga latent i samhällets institutioner och maktrelationer (institutionsideologi)"

    Stämmer rätt bra tycker jag med Uppsala universitet tex och med maktrelationerna, där människor skickas på omskolning och bearbetning inom af och f-kassan.

    "Världseliten ger sina order till tekniska experter, som ser till att datamaskinerna programmeras korrekt. Den stora massan delas upp i nyttiga hantlangare och samhällonyttiga avvikare som tid efter annan läggs in på servicestationer för utbyte av felfungerande organ. "

    Han ser fram sig ungefär detsamma som beskrivs i Du nya sköna värld. Och det stämmer väl också rätt bra. Det han inte har kunnat förutse är det sätt att kommunicera, som jag och andra har över hela världen.

    Han såg inte det positiva med datorerna om de blev folkets egendom och inte bara elitens.

    SvaraRadera
  7. Mycket intressant, Ann Helena.
    Jag har länkat till dig förstås...

    SvaraRadera
  8. Tyvärr har du rätt i stora delar.
    När den psykiskt sjuka könsrasisten Valeri Solanas skrift "The SCUM manifesto", där det beskrivs hur mannen som kön bör utrotas, nyöversattes i Sverige, hyllades den av flera kvinnor på flera kulturredaktioner på våra största tidningar. Utan att någon ifrågasatte detta.

    Källa: http://www.modernista.se/shop/shopexd.asp?id=1716

    SvaraRadera