lördag 20 februari 2010

En naken lady Macbeth

Lena Endre försvarar sin nakna roll i DN, apropå sexuella trakasserier. Hon förklarar varför hennes roll (inte Lena Endre som hon skriver) är naken på scenen i slutet av denna pjäs. Och hon förklarar nogsamt varför hon kom fram till att detta var helt okej för denna roll.

- Teatern kan inte vara en plats för politisk korrekthet, snöpt hängivelse och ängslan. Hängivelsen, som är baserad på våra högst personliga upplevelser och erfarenheter av livet och konstnärligt uttolkade av var och en, ser inte alltid ut som den politiska agendan för dagen. Hängivelsen är personlig. Vi har gjort val. Jag har gjort mina val. Noga genomtänkta.

Så säger Lena Endre i sitt svar i dag på Ingegärd Waaranperäs påstående att hon är ett offer för det manschauvinistiska "järngreppet" och för regissören Staffan Valdemar Holm. Lena Endre reder också ut detta:

- I den stunden ska Ladyn vara skör och ett offer för sin egen sexualitet och maktlystnad. Hon ska vara ensam som kvinna i en mansdominerad värld. Jag tyckte, efter moget övervägande, att ett sådant sammanbrott bäst gestaltades i nakenhet, blodig – hon har skurit sig själv som så många kvinnor med självförakt gör – och sjungandes Patti Smiths ”Hymn”.

Jag tycker att Lena Endre har tolkat detta helt rätt. Nakenhet är ett kroppsligt uttryck, det behöver inte vara ett förtryckt mode, som har med manligt kollektivt organisationsförtryck att göra som recensenten menar. Och Lena Endre beskriver också utförligt hur hela processen kring denna nakenhet har gått till. Hon ifrågasätter också statistiken kring allt detta sexuella förtryck.

-Jag har varit i branschen i 31 år nu. Jag har aldrig blivit sexuellt trakasserad och en enda gång under dessa år har jag hört talas om en person som blivit det. Jag känner inte igen mig i min egen bransch. Att man upplever sig sexuellt trakasserad räcker naturligtvis, men jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att varannan kvinnlig skådespelare i min närhet skulle varit utsatt och att det inte skulle kommit till min kännedom.

Det säger alltså Lena Endre i sitt brev till DN.

6 kommentarer:

  1. Så bra att en kvinnlig skådespelare vågar gå emot drevet. Sexuella trakasserier är något som kvinnor själv ofta skapar - de går omkring med utmanande kläder och attribut - vill bli uppmärksammade, ställer sig in. I dag gör den ytligheten sig bred på TV - kvinnliga programledare som frossar i kläder och smink, långt blont hår ska det vara - glamour till tusen. Vad vill de uppnå? Vem vill de vara? Säkert finns det män som missuppfattar och tror det handlar om sex.

    SvaraRadera
  2. Jo visst är det så och som hon säger Lena Endre så är lady Macbeth offer "för sin egen sexualitet och maktlystnad". Det är en riktigt sjuk pjäs denna grymma historia som Shakespeare har skrivit. Sex och makt hör ihop.. och det blir lika ytligt bäggedera om man tror att som människa gäller det att utnyttja bägge till att skaffa sig fördelar.

    SvaraRadera
  3. Min tes är följande, Denna Shakespeares pjäs, som spelats hundratusentals gånger, kan behöva ett lyft och publik som vränger lädret. Nu när publiken vet att de får se en naken Lena Endré på scenen (vacker kvinna tycker jag) kommer köerna att ringla långa, precis som när Persbrandt och hans dåvarande sambo spelade Fröken Julie.

    Always the fucking money!

    SvaraRadera
  4. Okej Ramona så kan det vara... ha det gott i snöyran ;) fast hon är väl i 50-årsåldern Lena Endre... ?

    SvaraRadera
  5. Ingen krav ställs när man gör en undersökning. Ingen vet längre vad som är propaganda, lobby eller sanning.

    Det var helt enkelt en för bra nyhet för att diskutera dess sanningshalt. Bra av Lena Endre att göra journalisters jobb.

    Det behövs inga svenska journalister längre, bara människor som vågar tala sanning.

    SvaraRadera
  6. Bra artikel av en av Sveriges bästa skådespelerskor

    SvaraRadera