måndag 22 februari 2010

Klimatuppvärmningen har slagit till

Det är minus 26 grader ute just nu. Jag vågar knappt använda vattnet, men det verkar inte fruset, för på norrsidan där det är kallast har vi skottat ned snö från taket. Där är den isolerande snön en och en halv meter djup.

Jodå nu provade jag. Vattnet är fruset i köket, men vi har fortfarande vatten i resten av huset.

Alltså det går inte att bo så här om det ska vara så här kallt. Vi är som pionjärer ute på den iskalla tundran.

Det har aldrig varit så här kallt i min livstid. Och han som plogar våra vägar är 55 år och har bott här hela sitt liv. Han har aldrig sett så mycket snö.

Det är bara att värma upp huset och vänta. Det är väl en ispropp någonstans och för det mesta brukar det gå bra. Den brukar lossna.

Vi får väl bygga in huset till nästa vinter. Göra ett hus utanpå huset. Det finns de som har gjort det. Byggt in sitt hus i glas och fått en växthuseffekt.

PS. Rubriken är ironisk ;) Och vattnet i köket kom tillbaka efter att jag hade eldat i stort sett hela dagen. Först kom kallvattnet på eftermiddagen och sedan varmvattnet på kvällen.

Vedspisen ingår i en gammal skorstensstock, som står på marken och den blir så småningom så varm att det blir plusgrader också under vårt hus. Och i dag (23.2) är det rena våren med bara minus 10 just nu på morgonen och ett lätt snöfall. DS.

2 kommentarer:

  1. Det skulle vara kul om man kunde sätta en vadderad och genomskinlig tehuv på huset. Vilken uppfinning! Att plocka fram vid såna här kalla vintrar. För dom kommer i sjok om 60-70 år. Inte kul när vattnet fryser! Men snart är det varmt och sommar igen. Jag lovar.

    SvaraRadera
  2. Helena: Jag tror dej att det blir varmt igen... men det känns lite kymigt nu när jag skrev in i trädgårdsalmanackan att det var minus 26 i morse och det står där, att för två år sedan var det plus åtta grader, som i morgon fast 2008 då och den första krokusen hade slagit ut. :(

    SvaraRadera