söndag 7 februari 2010

Jenny W är ett märkligt fenomen

Hon är underställd professor Eva Lundgren på Uppsala universitet och går i hennes ledband och har en egen blogg. På denna blogg öser hon ur sig all skit, som bildar grunden till hennes och chefens forskning.

Om jag ska tolka henne välvilligt så är hon indragen i ett kollektivt synsätt på mänskligheten, som gör att hon och en 16-åring, som grävs ned i marken i Turkiet är likställda. Fast Jenny W fortfarande lever i högönsklig välmåga.

Ska jag fortfarande tolka hela könsmaktsordningen på ett positivt sätt, så betyder det att jag måste tolka också tex Hitler med sitt Lebensraum, som någon som var överlägsen i intelligens och alltså inte behövde bekymra sig om de underordnade massorna eller mobben, som Jenny W kallar alla oss andra på sin blog. En dum mobb dessutom. Det blir väl lite tårta på tårta? Några intelligenta mobbar finns väl inte?

Nu kan man ju tycka att även de som jobbar på den månghundraåriga ärevördiga institutionen Uppsala universitet har rätt att vara lite grova i munnen, även officiellt på internet i skrift, va fasen vi är väl alla människor och jämställda... nä stopp nu ett tag. Är vi verkligen det?

Varför ska vi skattebetalare underhålla sådana som Jenny W och sedan beskyllas för att inte ens begripa hennes storhet? Liknar inte detta alla andra diktatorers sätt att angripa människor, som de i sin tur tyckte var för små människor, för att begripa den Stora Planen?

Är inte detta återigen den förment upphöjde som är utnämnd av Gud som konungarna ju alltid var förr i tiden. Eller en variant av Marie Antoinettes "ge dem kakor" när folket inte hade bröd att äta och hon själv naturligtvis såg sig som undantagen svält och elände, sittande på sin tron.

Kanske det behövs lite fiskmånglerskor som drar iväg till palatset den här gången också och släpar iväg de upphöjda till ett annat öde?

Men vi är ju så civiliserade nu ett par århundraden senare så vi gör inte så. Vi i "mobben" diskuterar bara vidare hur det kommer sig att våra skattepengar ska gå till sånt, som den förra regeringen tyckte medverkade till jämställdhet, men som i själva verket har visat sig utpeka halva Sveriges befolkning, som kapabel att slå ihjäl sina kvinnor när som helst.

För män är djur tycker inte du det? Obs det senare är ett uttalande av Roks tidigare ordförande Irene von Wachenfeldt och ska i detta sammanhang tolkas ironiskt. Hon själv har försökt att senare ta tillbaka detta uttalande fast hela svenska folket hörde när hon sade det på TV. Efter att detta misslyckades kom hon fram till att män är värre än djur...

PS. Marie Antoinette har sannolikt inte ens sagt det där med kakorna, men det har ändå levt vidare, för det betecknade så väl hela den livsstilen... DS.

11 kommentarer:

  1. Ja vad säger man en orgie i dålig svenska och underlig logik se bara hennes sätt att ondgöra sig över de som skapar barnfilm, står var och en fritt att skapa som dom vill men JW anser att så ska det inte vara för då blir det för få tjejiga figurer. Eller också är det inte så hon eg. menar det bara låter så för det är ju fritt att skapa som man vill bara man skapar som hon vill. snurrigt i alla hänseenden.

    /maggan

    SvaraRadera
  2. Maggan: Du menar det här utbrottet: http://jennywesterstrand.blogspot.com/2009/11/vi-skulle-forstas-ta-tjejer-om-vi.html

    Men Drutten och Jena dög minsann... från 1970-talet hmm...

    SvaraRadera
  3. Så tydligt hur "massan" står mot eliten.

    Särskilt intressant i fallet Jenny W. blir det när man ser hur skillnad i skrivteknik, argumentationsförmåga och språkbehärskning helt klart är till företrädarna för massans fördel.

    Ofta brukar man väl beskriva massa VS elit som sunt förnuft VS bättre och djupare förståelse för de stora sammanhangen som massan inte kan förstå.

    Med bloggar kan den vanlige common-sense personen peka på elitens självgoda utspel och tillrättaläggande sanningar.

    När Jenny W. talar ska massorna hålla käften och lyssna! Därav ingen möjlighet till tvåvägskommunikation på hennes blogg.

    Kör på Ann Helena!

    /van

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet /van. Jag håller med;

    Kör på Ann Helena!

    SvaraRadera
  5. Anonym: Jag vet hur det är att befinna mig på universitet, på högskolor, på de "finaste" platserna i samhället och jag vet hur det är att vara utstött och avpolleterad, fråntagen de mest basala mänskliga behoven och att inte bestämma över mitt eget liv... jag är och har varit både "elit" och "underklass", "miljonär" och "fattigpensionär", rik pga mina barn eller fattig pga av dem... hur man ser på detta beror på ens egen inställning till livet och vad man betecknar som viktigt... och grundinställningen är beroende av ödmjukhet... och att man vet att ingenting består, allt förändras... över tid. Och bland det viktigaste är hur man själv uppför sig, så att man kan se sig själv i spegeln på morgonen...

    Cuben: Tack!

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. "vi skattebetalare", både Jenny W och du är väl skattebetalare med den skillnad att du är förtidspensionär?

    SvaraRadera
  8. Vi skattebetalare är vi som betalar skatt... vad vi annars är i livet brukar inte framgå... jo jag är förtidspensionär... so what?

    Det betyder bara att jag jobbar gratis allt vad jag orkar... till en betalning som samhället har fastställt... som har legat kring 100 000 kronor per år. Och detta i sin tur betyder att detta kommer att påverka min livslånga pension så länge jag lever. Nu när jag får ålderspension i år. Är du avundsjuk?

    SvaraRadera
  9. Jättebra skrivet Ann Helena.

    Jag skulle vilja förtydliga vad jag tidigare sagt om sjukpensionärer.
    Det gällde SA och ME som sitter och bloggar anonymt dagarna i ända med mycket dold och ondsint agenda.
    Om dem har jag sagt att försäkringskassan kanske borde ombröva sina beslut.
    Och det tycker jag faktiskt.

    Kan man inte stå för vem man är så har man inte rent mjöl i påsen och för tveksam verksamhet ska skattebetalarna inte stå för fiolerna. Precis som med genusforskning.

    Jag skulle kanske ändra åsikt vad gäller SA och ME om jag fick veta mera, men som det nu är så tycker jag så.
    Och det får jag ju göra. Vi lever i ett fritt land.

    Med dig (och många andra) är det ju så, att du är öppen med vem du är, din historia och vad som hänt. Då finns ju inget mer att tillägga och absolut inget att undra över.
    Respekt!

    Ingen kan vara avundsjuk på din blygsamma pension.
    Du är för övrigt en såväl trevlig som sund och klok människa. Jag är glad att jag lärt känna dig.

    SvaraRadera
  10. Tack Monica! Jag gillar dig också :)

    Alltså man kan inte dra alla över en kam varken sjukskrivna, förtidspensionärer, kvinnor, män eller några grupper överhuvudtaget. Alla är vi människor med våra egna personliga egenskaper och historier. Och med våra egna uppsåt och motiv.

    Ifall nu Fredrik skulle ringa nån gång (jag väntar ivrigt ;) så är jag helt ren... betalar till och med TV-licens!

    SvaraRadera