lördag 6 februari 2010

Hoppas du trivs i fängelset

Susanna Alakoski fick sitta en lång stund i TV:s Godmorgonprogram i morse i TV4 och breda ut sig om sin nya bok: Hoppas du trivs bra i fängelset... nä det heter den inte utan hela titeln är felstavad..

Detta för att visa hur synd det är om människorna i Sverige i dag. Jag gillar inte Susanna Alakoski för hon har bott på Ängsviksgården här på Värmdö tillsammans med kommunisten Gudrun Schyman och sedemera gått in i hennnes parti och varit pressekreterare åt henne. Men hon är uppenbarligen smartare än Gudrun, har en bättre förmåga att uttrycka sig och har en större utblick över vad som pågår i samhället genom sin bakgrund från Finland.

Alltså där satt de här upphöjda damerna, som tillhör överklassen, programledaren i TV4 och Alakoski och pratade och nickade till varandra i TV-studion. Åh så gulligt! Inte en enda kritisk fråga.

Jag tycker inte att det var någon skillnad alls där i TV mot när jag var liten och överklassen i släkten hade massor med pengar medan vi bodde i två rum och kök med sovrummet uthyrt till en invandrare och en av mina pojkvänner åkte in i fängelse.

Det föll oss aldrig in att vi skulle ge upp och att det var synd om oss. Herrejesus livet gick vidare och allt ändrades hela tiden, men numera så är allt samhällets fel och välfärden har ramlat samman totalt. Så pratar alltid de där överklassdamerna uppifrån sitt torn.

Susanna Alakoski och hennes medsystrar gör samma kardinalfel som resten av vänstern och feministerna. De tror att underklassen är utan resurser och måste lyftas upp av staten och oss andra. De tilltror inte en människa samma förmåga som de själva har. Och inte heller att de andra har något ansvar för sina liv.

Ingenting är så svart-vitt som det framställdes här och som det alltid framställs i propagandan. Särskilt den marxistiska. Människor har själva massor med inneboende resurser och de lever inte utan omvärld, som propagandister alltid vill framhålla. Alla har vi anhöriga, släktingar och vänner, som ingår i samma nätverk som vi.

Men så sägs det aldrig i den vänstervridna synen på världen. Utan där ska en stor kvinna eller man sköta allt åt de andra. Den synen på oss själva måste vi slutligen överge någon gång. Det leder bara till att vi aldrig kommer ifrån diktatorer och deras övervakande samhällen.

10 kommentarer:

  1. Hej Ann Helena,

    Jaså tillhörde Susanna Alakoski överklassen? Jag fick för mig att den boken som tog henne till berömmelse "Svinalängorna" var en delvis självupplevd biografi/roman.

    Jag vet inte heller vad det är som gör att överklassen mer eller mindre alltid vill ta hand om. Har de något slags dåligt samvete?

    Jag tänker på det som jag hörde om Ebba von Sydow i Go´kväll igår. Hon är överklass uti fingertopparna, sattes i Montesori skola för 20 000 kronor per termin. Har troligen haft en fantastisk barndom och jag skulle önska att alla barn kunde få densamma, men så kommer samhället aldrig att se ut. Det är bara att gratulera dessa personer som inte bara levt lyckligt utan dessutom alltid har välfyllda bankkonton.

    Kramar
    Ramona

    SvaraRadera
  2. Ramona: Nej inte vad jag vet överklass så där sen födsel och ohejdad vana, som en del är, men nu sitter de båda där i TV, som riktiga överklassdamer och resonerar exakt likadant som överklassen har gjort i alla tider...

    Alakoski är socionom och genusvetare... och Schyman är också socionom och har jobbat ett tag på socialkontoret i Värmdö innan hon blev riksdagskvinna... sen har ju hon levt på skattebetalarna... åtminstone tills hon blev påkommen att skattefuska och hon inte kunde vara kvar längre i vänsterpartiet...

    SvaraRadera
  3. Kram tillbaka Ramona! Kanske skulle man kunna kalla dem "nya marxistiska överklassen" för dom har det funnits gott om hela tiden... sedan -68...

    SvaraRadera
  4. makten vill splittra familjebanden vilket leder till ensamhet.

    SvaraRadera
  5. överklasskvinnor har alltid lämnat sina barn till andra att amma och uppfostra m.m. Resultatet ser vi nu i feminismen där inga naturliga kvinnor.

    SvaraRadera
  6. Makten vill splittra! Det har du rätt i anonym. En stark familj och släkt. En stark cell vill inte staten ha. Då kan den inte styra oss.

    Gillar inte Alakoski. Gudrun och hon. Huvaligen! Hon är gift med en högt uppburen författarkille också. Bra skrivet Ann Helena!

    SvaraRadera
  7. Googlade på boktiteln och kom hit. Undrar hur själva boken är? Har du läst den? Jag lyssnade på Susanna Alakoski på Efter tio idag och hade ingen känsla alls av att hon hade ett överklassperspektiv på något. Men en vrede över hur klassamhället blir allt kallare och mera självklart bejakat idag, inom t.ex. rättsväsendet. Gäller "guilt by association" för innehållet i boken också eller gäller det endast författaren? Vad ska man göra om man gjort en klassresa? Ska man inte få använda den yrkeskunskap man skaffat sig på vägen och lagt som insikter ovanpå sina egna erfarenheter av fattigdom, kan jag undra.

    SvaraRadera
  8. Mollalena: Ja när en blind leder en blind så blir det därefter... blev du hypnotiserad där framför TV:n av den allmänna samstämmigheten och offersynen på underklassen?

    Varför har inte människor samma go som Alakoski och dom andra tror du? Själv skrev jag ett mejl när jag hade sett det där till Malou, brukar skriva till henne ibland...

    Varför har dom synen att dessa stackars människor måste hjälpas upp av någon stor stark man eller kvinna tror du? Kan det hänga ihop med den marxistiska grundsynen att "eliten" alltid måste gå före och lyfta och undervisa massan?

    Jag gillar bättre den demokratiska grundsynen att vi var och en av oss har denna förmåga inom oss själva om vi inte går på myterna om vilka offer vi är...

    Apropå det, stackars mig vilket offer jag är ;) jag är sjukpensionär och utstött ur samhället sedan flera år tillbaka, stackars, stackars mej, buhu och ändå tillhörde jag "eliten" i ett par årtionden... hur kan det nu komma sig... varför stämmer inte den där världsbilden, den svart-vita?

    Jag som har blivit "lyft" upp ifrån en ännu värre miljö än Alakoski (förort till Stockholm Björkhagen 1948-1964 då jag tog studenten) hur kom det sig att det gick så illa... ja herregud, det måste vara nåt fel på mig personligen.. eller hur förmodligen är jag knarkare eller suput eller nåt...

    Nä vi levde i ett samhälle, som 1992 brakade ihop och det ändrade hela livet för min familj... om du vill veta mer läs min utgivna dagbok Ett Sekel av Tystnad... finns på bibblan... om inte beställ... eller köp från Sivart Förlag eller på internetbokhandeln...

    SvaraRadera
  9. Mollalena: Det handlar alltså om en kombination av orsaker till att världen och människorna har det som de har det... och det försökte faktiskt socialminister Göran Hägglund säga...

    Men om vi kollektivt menar att underklassen dom är det synd om så ändras aldrig världen, för underklass och överklass finns alltid om vi tror på att det av nödvändighet ska finnas dessa klasser (vilket marxismen gör).

    Som av en händelse har jag skrivit en artikel om detta på Newsmill för rätt länge sedan:

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/16/overklassen-har-varit-sig-lik-i-tusentals-ar

    SvaraRadera
  10. Mollalena: Och sen kan du läsa mitt inlägg högre upp i bloggen, som heter "Magnus Utvik gör det igen" där utvecklar jag mina tankegångar... ha en bra dag :)

    SvaraRadera