torsdag 25 februari 2010

Hej Pia Nyberg kusinbarn till mig

Jag pratade nyss med dina mamma Rosita och du hade velat ha en släkttavla, sade hon. Jag kan lägga ut det här, som har med din mammas mormor och morfar att göra:

I Kärrbo Skärsholmen (två mil från Västerås) bodde alltså Carl Gustav Carlsson och Alma Johanna f Larsson. Dessa båda var din mammas mormor och morfar. De var födda 1874 respektive 1878 och bodde först på Skotterön ute i Mälaren och fick där ute åtta barn, bl a din egen mormor Rosa.

Detta lilla torp var bara på ett rum och kök. Sedan flyttade de till fastlandet och Skärsholmen till ett större torp med två rum och kök och detta torp finns kvar ännu i denna dag i släkten. Och där fick de då sina sista två barn. Min mamma var yngst och hette Harriet.

De andra syskonen var: Algot f 1905, Viola f 1907, Alf f 1908, Hans f 1910, Linnea f 1912, Evert f 1914, Josef f 1915, Rosa f 1918, Ebba f 1921 och Harriet f 1924

Alla dessa syskon är döda utom Evert, som fortfarande lever och bor i Västerås och Ebba, som bor i Hallstahammar.

Sedan har vi haft eller har 19 kusiner och jag tror att 16 av dem är i livet

Det finns 43 sysslingar (eller fler känner inte till alla). Varav du är en.

Min och din mammas mormor var född i Snickartop på Hässelbyholms ägor i Fogdö socken i Södermanland och morfar var född på Ängsö (eller stavas Engsö slottet där det spökar vid Mälaren) fast förstås i ett torp. Och det ligger fortfarande tvärsöver viken sett från Lindö gods, som Skärsholmens torp ännu i denna dag lyder under.

I din mormors mors (och fars) torp har ingenting förändrats sedan hon levde där. Ta och hälsa på vetja när det blir lite vår. Din mamma har telefon till vår kusin Inger, som bor i Västerås och som har hand om torpet.

Torpet har inte el, vatten eller några moderna bekvämligheter utan ser ut som när din mormors far och mor bodde där och uppfostrade barnen.

Allt som allt är vi ett 60-tal släktingar i direkt nedstigande led efter Alma och Gustav, som alltså dog 1934 respektive 1946.

PS. Om det är några släktingar som ser detta får ni naturligtvis gärna kommentera eller skicka uppgifter till mig på ann.helena@swipnet.se Jag håller på med ett slags detektivarbete kring släkten för att min lillasyster puffar på mig :) Hon heter Tina och är 21 år yngre än jag. Det hela blir nog en bok så småningom, men det tar tid. Det blir en omvänd Kinta Kunte historia delvis eftersom det sägs att det bla handlade om en indian som var slav och som flydde (eller togs med) från Guatemala till Spanien, som där gifte sig med en spanjorska och de i sin tur flydde till Sverige. DS

3 kommentarer:

  1. hej Ann Helena vet inte ens om det här fungerar, kan ingenting om att vara ute på internet, men vill se om en hälsning och ett tack kommer fram, och skulle gärna att man kunde ses till våren ute vid torpet, om det går. MVH din syssling Pia

    SvaraRadera
  2. Hej igen Pia! Så roligt att få kontakt. Vi hade strömavbrott igår så därför har jag inte sett ditt svar. Visst fungerar det! Vi får se om det kommer någon vår... men visst det är flera av kusinerna som jag har pratat med som har sagt att vi måste ses...

    SvaraRadera
  3. Nej Pia du är inte min syssling förresten... du är mitt kusinbarn, som jag skrev i rubriken. Du är syssling med mina och andra kusiners barn. Hitills har jag fått ihop ett drygt 40-tal sysslingar i mina kartläggningar, men känner som sagt inte till alla. Och så finns det bryllingar också... dvs de är barn-barns-barns-barn till Alma och Gustav. Eller fjärdekusiner skulle man väl säga i Amerika. Om du har några barn så är de bryllingar till mina barnbarn.

    SvaraRadera