fredag 12 februari 2010

Du ljuger Eva Lundgren

Det blev mitt svar på professor Eva Lundgrens insändare i Uppsala Nya idag.

Här får ni hela svaret jag skrev:

Du ljuger Eva Lundgren
Det ingår i den strategi som sådana människor som du har... jag frågade själv PM Nilsson i går i mejl hur de hade gjort. Han svarade så här:
hej,
rubriker sätter vi när sådana fattas eller är för obegripliga. Rubriken på Lundgrens text satte vi och vi har inte tagit emot ngt klagomål. Om författaren är missnöjd med rubrik brukar vi alltid ändra den. Bilden har jag för mig att hon hade synpunkter på, ja.

PM

Själv har jag skrivit 28 artiklar på Newsmill och satt 27 av rubrikerna själv utan inblandning av redaktionen.

Den 28:e tror jag chockade redaktören Leo Lagercrantz eftersom det var ett självmordsförsök inblandat och han försökte avleda läsaren från detta, så han gjorde om rubriken.

PM är en hederlig människa så det är inte han som far med osanning. Du ljuger Eva Lundgren.
Av: Ann Helena Rudberg , Idag kl 18:49


Jag har träffat PM Nilsson en gång. Det var när han var här hemma och intervjuade mig inför valet 2006 apropå att jag hade skrivit min då utgivna dagbok Ett Sekel av Tystnad.

Han ringde, för han ville att någon skulle ställa upp och prata inför detta val. Alla som var kritiska mot regeringen Göran Persson hade undanflykter när han frågade dem. Rädsla. Jag hade ingenting att frukta eller förlora eftersom regeringen successivt hade gjort livet sämre för mig och min familj.

De sänkte min sjukpenning ned till omkring 60 procent genom ett beslut som gällde från 1 juli 2003. Det betydde att de som tidigare varit arbetslösa, skulle gå efter en särskild klausul om de blev sjuka. Då skulle inte tidigare lön vara grundläggande för deras sjukpenning, som den var för andra medborgare.

Istället skulle högsta a-kassan bli deras sjukpenning. Min sjukpenning som ditills hade legat på högsta omkring 19 000 efter skatt sänktes alltså till a-kassans högsta omkring 12 000 efter skatt. Tidningarna skrev om det, men ingen reagerade.

Det var jakten på högavlönade som inleddes. Då när min sjukpenning sänktes hade jag gått på a-kassa i ett antal år, för jag ville inte ge upp. Jag ville ha ett jobb.

Men i januari 2003, när jag hade fått avslag på en jobbansökan, som självklart borde ha varit mitt jobb: ett intervjujobb på SCB som istället gick till ett yngre sjukvårdsbiträde, så insåg jag att samhället var bankrutt. Jag orkade helt enkelt inte längre.

Jag gick till min distriktsläkare och satt där och grät för jag tyckte att det var bättre att jag dog. Så börjar min utgivna dagbok Ett Sekel av Tystnad.

Den dagboken kom ut år 2006 på våren och PM Nilsson hade jag mejlväxlat med ett tag då, för jag tyckte att han hade sjysta åsikter. Så han ringde mig och undrade om han fick intervjua mig. Det fick han.

Som sagt han är en hederlig människa, vilket inte Eva Lundgren är. Hon ljuger! Hon tror inte att hon har något att förlora på det. Jo det har du professor Eva Lundgren.

6 kommentarer:

  1. Bra undersökt AHR.

    Man skall prata sanning och försöka vara uppriktig och ärlig AHR. Bygga sitt hus på saklig och stabil grund inte på påståenden eller sand. Guldet blev till sand eller Gabriellas sång :

    http://www.youtube.com/watch?v=D_B8-oxUiAc

    Härvarande!

    Leroy

    SvaraRadera
  2. Hej Leroy det var länge sedan! Hur mår du riddare i din vita skinande rustning? Jag älskar riddare... kram på dej ;)

    SvaraRadera
  3. Jodå AHR jag mår hyffsat fast alla väderkvarnar står kvar och snurrar enligt Cervantes tolkning och Albert S resor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Albert_Schweitzer

    Det är så att insikt och sanning förr eller senare visar sig.


    Leroy

    SvaraRadera
  4. Jaha du har nog vart omkring för mycket på såna där bloggar där man talar i rebusar... ;) väderkvarnar okej Don Quiqote (eller hur han nu stavar) och så Albert Schweitzer Afrika doktor?

    Doktor Livinstone I presume eller hur ska det uttolkas... men du har tydligen överlevt, fast du var nere i botten ett tag tack vare blogg-galningarna på Majas blogg ? Vare inte så?

    Skönt om du mår bättre ändå, livet är stenkul, som det fanns en film, som hette när jag var lit... jag menar ung.. ha en mycket trevlig kväll :)

    SvaraRadera
  5. Ann Helena, bra inlägg och verkligen trevligt att se Leroy här!!

    SvaraRadera