torsdag 4 februari 2010

Carola tror på domedagen

Hon gav mig ett gott skratt när jag läste artikeln från Haiti, där hon står på en ruinhög och pratar om tidens slut. Jo, det står i bibeln ju... hahaha. Ja det mesta står i bibeln och jordbävningar och krig har funnits i alla tider.

Och så hänvisar hon till filmen 2012... jaja den visar ju framtiden. Det var väl en dokumentär?

Till och med Sveriges Radio verkar tro på det där med Guds straff. Jag hörde på "Människor och tro" i P1 att olika präster har olika förklaringar till att det skett en jordbävning på Haiti. En var att eftersom världens ledare misslyckades med att komma överens i Köpenhamn så ... fixade Gud så att det blev jordbävning.

Alltså är det inte dags att slänga den där gamla boken. För det är Gamla Testamentet som har en Gud som är så vred och blir förargad jämt när människor går emot honom. Är denna Gud möjligen kanske en mänsklig projicering? När människor inte hade någon förklaring alls på allt som hände i världen. Då blev Pappa Gud arg?

Stackars Carola hon tror att en film från Hollywood speglar sanningen. Vidskepelse. Inget annat. Har skrivit om det på Newsmill också eftersom jag känner mig delaktig i de där uppfattningarna om mayaindianernas kalendrar.

Varför vill vi tro att världen går mot sitt slut? Jo, för att det är inbyggt i vår religion kristendomen. Men om vi ser oss om och tittar på naturen så ser vi att den alltid går i cykler. Nu är det vinter och sedan blir det vår.

Universum är uppbyggt på det viset med runda klot i rymden. Och vi människor har cirkeln och en kvadrat inskriven i den, som en symbol för livet. Vi är andliga varelser, som vistas här en stund för att utvecklas och arbeta i den materiella världen.

Men Carola tror på den gammaltestamentliga Guden Jahve, som är som en lynnig diktator. Ja herregud inte undra på att Uppsala med Ulf Ekman och Livets ord inte ligger så långt ifrån Knutby.

9 kommentarer:

  1. Ja eller hur? En Gud som skapade människan till sin avbild säger ju allt! Han/hon som skrev GT, NT, Torarullar och Koranen måste haft jävligt roligt!

    Tänk att om flera tusen år kommer människor tro på detta! Hahahaha. Helt makalöst! Ja, det är synd om människan som Strindberg sa.

    Ja det är det!

    SvaraRadera
  2. Ramona: Läste fel och trodde att du hade skrivit toarullar.. hjärnan är en lustig sak... ;) fy bubblan för alla religioner och -ismer.

    SvaraRadera
  3. Tja, nog tycker jag att det är intressant att världens undergång, vad den nu än kommer att resultera i, beskrivs i så många olika källor och kulturer.
    Självklart kan man tolka de förutsägelser som finns på olika sätt och ha olika idéer om vad som kommer att hända, men faktum kvarstår: Det finns fler undergångsprofetior och de är i princip samstämmiga trots att de som skrivit kommer från olika håll och tider.

    SvaraRadera
  4. Okej vi ses den 22 december 2012... or not ;)

    SvaraRadera
  5. Å andra sidan läser jag just nu en bok som heter Örnen och kondoren, om de legender som finns hos indianfolken i Sydamerika, Mellanamerika och Nordamerika. När den nordamerikanska örnen och den sydamerikanska kondoren förenas så nalkas vi ett rike av ljus...

    SvaraRadera
  6. Märkligt ändå att så många som hånar religionen ändå är med i svenska kyrkan och vill gifta/döpa/begravas där...hur gör ni ???
    /Anna

    SvaraRadera
  7. Anna: Dop styr man oftast inte över, själv är jag gift en gång borgerligt och när jag är död så får dom väl gräva ned mig nånstans... och svenska kyrkan har jag inte varit med i sedan jag gick ur... har glömt när men det var i 20-årsåldern... men själv kyrkorummet besöker jag ibland.

    Det är religioner och andra -ismer jag inte gillar, inte själva heligheten eller andligheten. Ismer används för att trycka till andra människor ungefär som du själv nu försöker trycka till här.

    SvaraRadera
  8. ...Sa hon som hånar Carolas tro. Att tro är att inte veta!!! DET är stort.
    /Anna

    SvaraRadera
  9. Anna: Nej jag hånar inte Carolas tro. Hon får tro precis vad hon vill. Det jag skrattar åt är hennes inställning, som grundar sig på en bok, som är ett par tusen år gammal och en film, som inte är en dokumentär.

    Precis som en stor del av nätet har gjort.

    Nej att inte veta är inte stort.. det är att veta att man inte vet... men att gå in i något som religiösa och politiskt övertygade gör och ägna sitt liv åt en sådan -ism är ett slags mani, som överskuggar allt annat i värsta fall.

    Och då sätter man sig och ber istället för att handla rationellt.

    SvaraRadera