måndag 6 juli 2009

Jag har ingen relation till Michael Jackson



Har inte minsta spår av hans musik hemma och ingenting kan jag nynna. Det beror antagligen på att han är bara yta för mig. Fortfarande. Jag tror inte att han någonsin började leva på riktigt. Bara i så fall genom musiken.

Jag har ett förhållande till Elvis Presley, Marilyn Monroe, Jacqueline Kennedy, Elisabeth Taylor, Cary Grant och Clark Gable. Det är människor som har någon substans för mig fast de var och är vilsna. Alla är döda utom Elisabeth Taylor, som lever än fast jag alltid tror att hon är minst 90 år för jag har hört talas om henne så länge, men hon är bara 77.

Marilyn Monroe har jag skrivit en bok om och jag har blivit föreslagen att skriva en om Elvis också. Men nä det går inte. Han är för långt borta från mig och för märklig på sitt sätt. Det var min ungdomsidol när jag var 15 år och det skulle i så fall bli en bok om den tiden.

Marilyn Monroe gick det bra att skriva om för att hon tillhörde min mammas generation, men ändå är hon så tidlös. Precis som min mamma eftersom hon också dog tidigt.

Jacqueline Kennedy har jag redan skrivit om, men jag har inte lämnat det ifrån mig. Får väl göra det någon gång. Hon tillhör också tonåren för mig eftersom hon bodde i Vita huset på 60-talet.

Michael Jackson går inte att sörja på något personligt sätt för mig och jag begriper inte något av att alla fans står och gråter utanför Neverland. Dit han aldrig mer ville återvända.

För mig var det bara ett tragiskt liv, som han aldrig fick någon riktig rätsida på. Eller också levde han det bästa liv som gick efter sina förutsättningar.


5 kommentarer:

  1. Är det inte en generationsfråga detta? Jag tror det. Jackson är den störste för många och han har gjort oförglömglig musik. Det tycker jag och jag är ändå inte en av hans större fan.

    Kul att du bloggar igen!

    SvaraRadera
  2. Kanske så! Eller också är det musiksmak... vet inte. Min yngste son har heller inget förhållande till honom. För ung kanske. Tack för att du gillar min blogg! Försöker hålla den öppen för kommentarer utan granskning!

    SvaraRadera
  3. Några enstaka av Michael Jacksons låtar tycker jag om... Som hela världen förresten...
    Men i stort sätt kan jag säga att jag aldrig gillat hans musik eller honom som artist...

    Inte samma sak om Elvis, däremot...
    Inte honom heller var jag så förtjust i tack vare sin alldeles för arroganta karakter...
    Men Elviss musik var, är och kommer förbli en av de bästa i genren...

    Annars bör vi låta de döda vila i frid...

    SvaraRadera
  4. Du är genomhederlig. Det känner jag och jag vet att du får ta mycket skit för det. Av häxor och andra dylika som inte kan se skillnad på sak och person. Men så är det. Jag gillar dig.

    SvaraRadera