torsdag 20 januari 2011

Kommentarerna på Newsmill

Det har alltid varit problem med kommentarerna till artiklarna på Newsmill. I början (för två år sedan) gick det hej vilt till och det gick att mobba och hålla på hur mycket som helst.

Jag var dum och tyckte att det finns yttrandefrihet i landet och brydde mig inte. Jag läste inte ens kommentarerna till mina artiklar.

Sedan gick Newsmill in i fasen med stenhård moderering. De satt och granskade alla kommentarer själva och strök också sådant som var motiverat. Debatten ströps på kommentarsplats och vissa fick företräde före andra och blev sas "godkända" kommentatorer.

Jag tröttnade och skrev inte på något halvår. Nu har jag skrivit tre artiklar i rad sedan i mitten på december och märker att det funkar inte heller nu med Interaktiv Säkerhet i Varberg, som granskare.

De stryker lite här och där på måfå, men ser inte till sammanhanget. Det går att beljuga artikelförfattaren hur mycket som helst, för granskarna vet ju inte vad som är sant. Och det är självklart ingen mening med att besvara sådant, för då blir det en härva, som aldrig går att ta sig ur.

Dock genom att besvara i stort sett varenda kommentar på min senaste artikel så fick jag lite styrsel på saker och ting. Det verkar vara det enda rätta. Att ständigt uppmärksamma var och en som ljuger och mobbar.

Den senaste var en kommentator från Västsverige, som jag nu vet exakt vem det är. Han göre sig inte så mycket besvär i fortsättningen.

Egentligen är det ett hopplöst jobb att kolla kommentarer. Då måste de som sitter och stryker känna var och en som skriver personligen, för att det skulle kunna bli någorlunda rätt. Och så är det naturligtvis inte.

Men för tillfället har jag fått stopp på mobbarna.

3 kommentarer:

  1. Rena korkkommentarer, typ elakheter och ovidkommande kan/ska bort. Men i övrigt blir det ju en väldigt tråkig "debatt" om bara åsikter av "rätt" typ godkänns?

    Blev av förklarliga skäl nyfiken på de där i min hemstad. Ska snoka mig dit nu. Eller imorron. Det är ju lite sent nu liksom...

    SvaraRadera
  2. Ullisen: Interaktiv Säkerhet i Varberg? Jo de granskar och här har jag skrivit om den förut:

    http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2011/01/interaktiv-sakerhet-i-varberg.html

    SvaraRadera
  3. Förresten låter jag allt stå kvar som Interaktiv Säkerhet i Varberg lämnar där, men då får man som sagt gå in och svara. Annars blir det mobbning rakt över. Är så trött på det mönstret.

    SvaraRadera