tisdag 11 januari 2011

Björn Ranelid är bra på PR

Visst är han det. När han sade att Svenska Akademien kunde ställa upp lite mer på såpor, sådana som Let´s Dance, där han nu ska medverka så kunde Peter Englund inte hålla käften.

Han sade att allt som höll Björn Ranelid borta från skrivandet var bra. Vilken skit! Så ska väl inte Svenska Akademiens sekreterare uttala sig.

Att vara författare är för fasen ingen sinekur. Fråga mig. Det är ett elände där man svävar mellan helvete och himmel, men ändå inte kan göra något annat än att fortsätta skriva.

För jag och andra ser oss som om inte födda till detta, men utsedda till detta värv. För mig har skrivandet fortsatt av ohejdad vana ända sedan jag skrev mystiska dikter i 16-årsåldern.

Själv skrev jag en kommentar på Peter Englunds blogg redan i går, men den inväntar fortfarande granskning. Så här skrev jag:

Ja, ja det bråkas minsann i författarkretsar. Jag försökte läsa din bok om första världskriget Peter, men det var stört omöjligt så tråkig och tjock, som den var. Vi hittade den i en papperskorg. Någon hade slängt den.

Var det för elakt Peter? Det var faktiskt alldeles sant, men mig vill du tydligen inte bråka med. Ha det bra ändå! Fasen jag tycker litegrann att vi författare borde vara vänner egentligen. Så många finns det faktiskt inte.

Inte som har fått minst två böcker utgivna och blivit invalda i Författarförbundet. Det ses väl som tröskeln man ska passera. Jag har varit med där, men gick ur när jag var fattig. För dyrt och intetsägande. Tyvärr.

Men att Björn Ranelid ska lämna tillbaka sina priser till Svenska Akademien är inte sant. Det sade han bara för att han blev ledsen.

PS. I dag 12 januari inväntar min kommentar fortfarande granskning. Tror ni den någonsin blir granskad? DS.

8 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Att den ene säger klantigheter utan att tänka och att den andre är bra på att ta åt sig (troligen med stor hjälp av skvallerpress)? Fast att det är jäkligt trist att folk inte kan vara snälla, DET kan jag skriva under på utan tvekan!

    SvaraRadera
  2. Ullisen: Det trista är att den ene har ett hedersuppdrag i en av våra finaste institutioner och använder sin position till att häckla en av de ganska få, som ingår i underlaget till denna institution.

    http://www.svenskaakademien.se/web/hem.aspx

    SvaraRadera
  3. Dessutom är det Akademiens blogg Peter Englund skriver detta på, inte sin egen privata. Kan man tänka sig något motsvarande hos andra akademier? Vetenskapsakademien? Konstakademien? Ingenjörsvetenskapsakademien? Att de häcklar de som är verksamma inom området?

    SvaraRadera
  4. Ajaj. Med denna info kan jag inte annat än hojta "skäms", och undra om han fått snösting? Brukar han hålla på sådär (Englund alltså)?

    SvaraRadera
  5. Ullisen: Jag känner honom inte så jag har ingen aning, men han kallas A pompus jackass av domaren i Let´s Dance Tony Irving. Vet inte om han vet något mer om denne man... ;)

    SvaraRadera
  6. Kallade Tony Irving Peter Englund för jackass?!

    SvaraRadera
  7. Flera skulle må bra av att dansa. Peter Englund avslöjar sin okunskap om dans på ett drygt och dumt sätt.Björn Ranelid gör rätt i att dansa. Men han borde pröva frigörande dans i stället för att delta som kändis i TV 4. Han tillhör tvyärr de mediekåta. En gång mötte jag honom på Söder och han frågade om Leo, min autistiske son. Har funderat på att sända honom min bok "Teo coh jag" för jag tror han skulle bli gripen av den. Men antagligen skulle han inte hinna läsa den - han är allför upptagen med att göra reklam för sig själv.

    SvaraRadera
  8. Gitta: Skicka den ändå! Någon i hushållet kanske läser den.

    SvaraRadera