söndag 23 januari 2011

Guldbaggegalan bojkottad

Helena Bergström och Colin Nutley kommer inte till Guldbaggegalan, som går igång morgon den 24 januari (sänds kl 20 i SVT1).

Risken finns att Hollywoodstjärnorna Noomi Rapace, Bill och Alexander Skarsgård och Joel Kinnaman uteblir. Guldbaggegalan lider fortfarande av sin snedsyn på världen. Svinalängorna är mest nominerad. Det är mycket politiskt korrekt.

Helena Bergström var mycket upprörd i Debatt häromkvällen, där hon menade att kritikerna struntar i vad folket tycker. De lever i sin egen värld.

Jo, så har det alltid varit och ingenting har egentligen hänt på den fronten sedan åtminstone 80-talet. Jag kan intyga detta.

Det är Änglagård 3 det hela handlar om och den är nominerad nu sent omsider till Biopublikens pris. Filmen hade premiär före jul och har haft omkring 500 000 besökare.

Helena Bergström kommer att uppträda i TV4 nu på morgonen, men jag såg inte vilken tid det skulle vara.

Har bara än så länge sett Tilde de Paula telefonintervjua i direktsändning sin egen pappa. Större korruption var det länge sedan jag såg i journalistkretsar. De gullade med varandra och höll med varandra om att Brasilien var utsatt för människors klimatförändringar.

Jag återkommer!

Jo det är 10.15 som både Helena Bergström och Colin Nutley ska säga vad de tycker i TV4:as morgonprogram. Jag kollar åt er som inte ser det.

10.30

Jo det var samma diskussion, som pågår i resten av samhället. Respekt inom branschen. Visst får man kritisera, men det handlar om hur. Gränsen går mellan finkultur och kommersiell framgång. Var finns gränsen? Och Helena Bergström är nu nominerad till bittraste människan i Sverige... Filminstitutet ska vara en institution, som stöttar alla. Respekt!

De visade ett klipp från Änglagård 3 där dottern inte ens vet vem hennes morfar är för Fanny i filmen vet inte vem hennes pappa är. Så allt rullar vidare. Ett mycket aktuellt tema, som finns i mitt nyaste manus också: I Ormbärarens tid. För i min släkt finns en kusin, som inte visste vem hans egentliga pappa var. Inte ens på dödsbädden ville mamman säga det.

PS. Naturligtvis så ändrade sig Helena Bergström och kom på Guldbaggegalan. Och hon fick ta emot publikens pris. DS.

4 kommentarer:

  1. Bra att du håller koll! Såg Helena B i Debatt dock. Hon tar verkligen parti för sin man. Som alltid handlar det väl om avundsjuka skulle jag tro. Det är likadant i alla fält.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker alla dessa galor och priser är rätt trista och dessutom meningslösa. Antingen har man skapat något av bestående värde och då behöver man inte priset. Och har man inte gjort det så är man inte hjälpt av priset, i alla fall inte i ett längre tidsperspektiv.

    SvaraRadera
  3. Helena: Jo avundsjuka är en genuin sjukgrön känsla... visst är det så. Och pengar ska man inte tjäna som konstnär. Man ska lida och eventuellt bli berömd efter sin död. Och om man tjänar några pengar ska man inte låtsas om dom... ha en god kväll!

    SvaraRadera
  4. Paradigmo: Jo dom sa just det också. Att det var inte priserna, att dom inte fick några priser egentligen... det handlade inte om det. Alla sådana där galor är minglerier förstås. Själv har jag alltid undvikit dom... ;)

    SvaraRadera