lördag 8 januari 2011

Interaktiv Säkerhet i Varberg

UPPDATERAD den 9 januari 2011

Det heter företaget som modererar kommentarerna på Newsmill. Och när jag kollade detta företag så förstod jag varför det är känsligt att kommentera om Gudrun Schyman och varför jag kunde bli mobbad i ganska många kommentarer innan någon blev struken under min senaste artikel.

Företaget ägs av bland andra Vilhelm Schottenius släkt med DNs förra kulturchef Maria Schottenius, känd vänsterprofil. Bland övriga anställda finns åtskilliga från ungdomssajten Lunarstorm som nu omskolats till modererare. VD för företaget heter Klas Karlsson, tidigare säkerhetschef på Lunarstorm.

En av mobbarna under min senaste artikel på Newsmill blev till sist struken efter att ha hoppat på mig ett antal gånger. Då ringer denna till en av mina väninnor och beklagar sig över att Newsmill håller mig om ryggen!

Nä det kallas trakasserier och förtal när någon aldrig slutar att mobba. Och det blir till sist straffbart.

Interaktiv Säkerhet i Varberg har hand om modereringen på stora tidningar och på TV4 bland annat. De samarbetar med Fojo i Kalmar, som fortbildar journalister. Pressjuridik och pressetik är grunden i deras jobb.

I ett uppdrag agerar de alltid utöver detta utifrån uppdragsgivarens riktlinjer och det finns alltid en tät dialog om dessa, står det på företagets hemsida.

Jag borde nog inte ha blivit så upprörd över detta för denna kvinna är hjärnopererad och kan tydligen inte kontrollera det hon säger riktigt.

Hon säger själv att hon har problem i en kommentar på Newsmill: "Det är inte överkänslighet i största allmänhet som är problemet utan snarare det motsatta : underkänslighet – avtrubbning brist på empati och inlevelseförmåga, såväl som fantasi och föreställningsförmåga." Det trista är då att hon får kommentera fritt på Newsmill, för sedan går hon över till att anklaga mig för samma sak.

Och jag skrev en inkännande kommentar om att jag förstod att hon inte kunde rå för vad hon skrev, att hon nog projicerade och att jag förstod det, när hon nu var hjärnopererad, men den kommentaren ströks.

Men världen är ju redan upp och ned, som jag skrev till PM Nilsson i går. Släpp tokeriet loss!


Newsmill och Interaktiv Säkerhet i Varberg har problem där med sina egna skygglappar. För ytligt sett är denna kvinna naturligtvis en av de som ingår i gänget. Väldigt pk med sina åsikter och sin hänvisning hela tiden till vetenskap. Hon har ingått i det nu avsomnade sosseriet och den kvinnorörelse, som stod på topp då i början av 90-talet och det är säkert sant, som hon säger att hon var indragen tillsammans med Suzanne Osten och Margot Wallström och på väg mot något särskilt när hon blev sjuk.

Men tiderna förändrades och det tog något årtionde till för svenska folket att upptäcka att Göran Persson och co var på väg åt fel håll. Men nu vet vi det. Hur ska vi då göra med de som inte kan hänga med? Ska de få kommentera och uttrycka sin ilska och sin omedvetna inlevelse i allt detta? Ja jag valde nu att låta alla hennes kommentarer stå kvar. Och att bara hänvisa till det här inlägget på min blogg.

Men fortfarande har Newsmill och Interaktiv Säkerhet i Varberg dilemmat kvar.
8.5.2014
Ja som ni vet är Newsmill struken och nedlagd på nätet. Inte en bokstav finns kvar, men Interaktiv Säkerhet finns kvar. Plus det här då: Körberg Schottenius Partners AB, som är moderbolag till Interaktiv Säkerhet Norden AB. Visst är det fantastiskt! Att de har hand om modereringen på Sveriges Radio, TV4 och Sveriges Television plus tidningar då. Här är företaget ni behöver!

4 kommentarer:

  1. Tack för upplysning. Skönt att man kan få sin kommentar publicerad direkt tycker jag. Jasså - är det vänstergäng som startat företag. Ska dom sitta där i Varberg och sanera bland kommentarer för hela Sverige. Herregud hur allting outsourcas för att komma lindrigt undan. Man kan ju räkna ut med baken vad som får sägas och inte.

    SvaraRadera
  2. Helena parnassen: Jo trist utveckling.

    SvaraRadera
  3. Här fick jag svar på det jag anade...

    SvaraRadera