fredag 12 november 2010

Skvallerpressen och kändisars behov av PR

Gud så trött jag blir ibland på hela branschen. Som i dag när den uppburna ex-stjärnan får breda ut sig för ett par hundratusen kronor i Expressen.

Expressen är inte sanningsenlig alla gånger. Det vet jag eftersom jag själv har råkat ut för dem när min äldste son skadade sig i en olycka. Det var för ganska länge sedan nu, men jag glömmer aldrig när jag hade suttit hela dagen på sjukhuset och kom hem trött och förstörd.

Då ringer Expressens reporter och säger att dom har åkt hela vägen från stan och står utanför mitt hus och kan jag inte prata med dem? Den kvinnliga reportern ljög. Hon hade inte hittat mitt hus utan försökte locka ut mig.

Jag sade bara: Nej jag vill inte prata med er och lade på luren. Men naturligtvis stod det en artikel dagen efter enligt formuläret sörjande mamma, pojke tittar ner i en raket och skadas.

Det var en av de sagoberättelser som aldrig blev rättad förstås. Det finns ett visst sätt att berätta som alltid går igen. Och den om att pojkar tittar ned i raketer, när dom inte tänder och får raketen i ansiktet är ett av standardformulären.

Och som nu den kittlande historien om en kunglig älskarinna. Det är ett annat formulär. Skvaller om kungahuset. Sant eller inte. Spelar ingen roll. Det ska skrivas och lösnummer ska säljas. Expressen hade en mycket tjockare packe i affären i dag än Aftonbladet. Jag köpte ingen av dem.

PS. För er som är extra nyfikna så kan ni gå in och kolla här. DS.

11 kommentarer:

  1. Men enligt Helin i Resumé betalar dom inte för att få en artikel. Men snart kan dom väl skriva gratis. Alla korpar ju av alla. Men tror DN och SvD ännu inte har kläckt.

    Mattsson säger att han inte kan kommentera - men han dementerar inte heller. Alltså har dom pröjsat bra för att få skriva. Tycker Henemark skulle dragit till med två miljoner när hon ändå var på G. Hon får all smälek - drottningen all kärlen (men kanske inte av kungen).

    SvaraRadera
  2. All kärlek... sorry!

    SvaraRadera
  3. Parnassen Helena: Ja enligt Thomas Mattsson så betalar dom inte heller. Eller rättare sagt han undviker frågan när han får den i Dagens Media:

    http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article2506724.ece

    Och The Guardian vill också köpa intervju, men älskarinnan får inte prata med andra medier på en helt vecka! Hur ska hon kunna bärga sig? Tyska medier är också intresserade.

    Så hon kan bli miljonär på att ställa upp som kurtisan. Vilken fantastisk värld vi lever i:

    http://www.resume.se/nyheter/2010/11/12/the-guardian-vill-kopa-hen/

    SvaraRadera
  4. Det riktigt ynkliga i detta är, som jag ser det, inte att ex-stjärnans vill tjäna pengar på sitt "vittnesmål" eller Expressens extranummerförsäljning p.g.a. "avslöjande" utan att vi vill läsa tramset.

    SvaraRadera
  5. Det är väl inget fel på att vilja tjäna pengar på vår operettmonarki. Det vill ju alla. Jag tycker dock att Camilla Henemark är kul när hon kallar sig för lekkamrat i stället för kurtisan. Hon låter inte som ett offer utan ser det hela med humor. Hon skulle ju ha kunnat kallat honom för knullkompis, men det låter förstås lite illa med tanke på att det handlar om en 50-årig gift trebarnsfar

    SvaraRadera
  6. Purusha: Kurtisan har som synonymer finare prostituerad, demimond, mätress, hetär, frilla, älskarinna. Och kurtisan var ett mellanting mellan prostituerad och sällskapsdam. Det finns kurtisaner nu också som annonserar på nätet om sina tjänster. Ganska dyrt är det. Tog hon betalt också? Ljuger hon inte lite väl mycket?

    SvaraRadera
  7. Mycket möjligt. På något sätt har hon fått betalt. Hon hävdar inte att hon var förälskad i kungen, det är väl därför hon använder sig av det lite eufemistiska lekkamrat. De gamla svenska frillorna hade en förhållandevis stark ställning med t o m viss arvsrätt. De här kaffelfickorna däremot, tjejer man ringer upp, callgrils. Det verkar mer sjaskigt. Och det sjaskiga faller främst på kungen och hans sällskap. Vad Camilla Henemark står för vet vi ju redan; kompisen från Army of Lovers, Alexander Bard försvarar hett prostitutionen och berättar stolt om sin egen tid som prostituerad.

    SvaraRadera
  8. Purusha: Okej här kan du läsa mer

    http://www.newsmill.se/inlagg/2010/11/13/varf-r-drar-camilla-henemark-oss-alla-ned-i-skiten

    SvaraRadera
  9. Folk kring Stureplan kallar kaffeflickor för drinkluder. Det säger en del om umgängesvanorna i de lite finare kretsarna. Ska bli mycket intressant att se kungen vid högtidligheterna kring Nobelfestligheterna. Nu när det börjat gå upp för en del att han är naken.

    SvaraRadera
  10. Purusha: Hata inte bara! Det är inte bra för hälsan.

    SvaraRadera
  11. Nädu, hat har aldrig varit min grej. Jag säger som Strindberg; det är synd om människorna. Och just nu synd om kungen som sitter fast i förlegade strukturer som tvingat på honom ett förljuget liv om än i materiellt överflöd. Och nej, jag skulle aldrig vilja byta med honom. Hur kul kan det vara att vara guldkalven som alla vill dansa kring och fjäska för?

    SvaraRadera