lördag 27 november 2010

Så kul med bokstavsbetyg!

Nu är vi tillbaka till den gamla goda tiden när regeringen och socialdemokraterna har kommit överens om bokstavsbetyg. Det hade jag själv hela skoltiden.

Jag gillar verkligen bokstäver och nu får vi systemet amerikaniserat vad jag förstår med A, som bäst och F, som underkänt. Vi hade ju C som underkänt och Ba som medelbetyg.

Själv hade jag AB och till och med något litet a ibland, men stora A fick jag aldrig.

Jag gillar reformen verkligen! Har inte ens några barn längre i skolan, men barnbarnen hinner får dessa. Kul!

Det blir som när jag var liten, fast en internationell anpassning.

4 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. Detta är bra för skolvärlden att de är eniga och har hittat en lösning för många år framåt!

    SvaraRadera
  2. Jerry: Jovisst är det så. Detta hattande fram och tillbaka med olika betygssystem har åtminstone lärarna förbannat (vet eftersom min bror är lärare) och nu blir det mer rättvist med en sjugradig skala. Faktiskt hade vi också det förut och ännu fler grader eftersom lärarna satte både plus och minus efter bokstäverna i betygen.

    SvaraRadera
  3. Det gick så bra med bokstavsbetygen. Och vi fick det ända från första klass. Det gick hur bra som helst. Inget är nytt under solen. Men politikerna måste ju ha något att göra. Back to basic med andra ord.

    SvaraRadera
  4. Helena Parnassen: Jo det gick väldigt bra. Det sämsta betyg jag har fått var nog B?, inte rktigt godkänt, men nästan då. Det var i tyska och jag kunde tenta upp det på hösten till godkänt genom att jag läste tyska på sommaren - en brevkurs, som min mamma fixade. Usch vilken hemsk skola det var. Har varken kvar den grå realskolemössan eller studentmössan.

    SvaraRadera