lördag 6 november 2010

Vi är övervakade av främmande makt

Läget är allvarligt USA har sedan år 2000 bevakat svenskar och tagit bilder på dem och noterat vad de har haft för sig.

Uppenbarligen har amerikanska ambassaden använt sig av utvidgade åtgärder för att försvara sitt territorium. Och också andra platser där ambassaden bedriver verksamhet.

Jag förstår att justitieminister Beatrice Ask måste ta till stora ord och sammankalla till presskonferens när vi precis som i Norge är övervakade av denna främmande makt, men lite till skulle jag vilja ha av fakta innan jag blir topp tunnor rasande på USA.

Så de som råkade gå förbi USA:s ambassad kunde bli fotograferade? Vad hände mer? Blev de övervakade på sin arbetsplats? I sina hem?

Eftersom amerikanska ambassaden ligger rätt nära Sveriges Radio och även statstelevisionen kan jag tänka mig att några av dessa medarbetare har fastnat på bild. Och det är ju väldigt allvarligt.

Titt som tätt hittas misstänkta bomber vid ambassaden, så det kanske finns ett visst behov av övervakning?

1 kommentar:

  1. Konstigt att poliserna har missat ambassadens fotografer? De verkar ju annars vara välutbiladade i denna del av sin yrkesutövning i samhällets tjänst, för att skydda oss medborgare. Fråga bara Jesper Nilsson.

    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/306632-polis-anmals-misshandlade-fotograf

    Ask kanske bör fråga sig om det är dags för lite omprioriteringar inom polisen.

    SvaraRadera